Üzleti tippek

Kínai árudömping: Magyarország régiós logisztikai központtá válhat

Sokéves várakozást követően az elmúlt hónapokban három magyar cég fő szervezésében elindult a kínai-magyar konténeres irányvonati forgalom – eddig csaknem 40 vonat és mintegy 1400 konténer érkezett három útvonalon Magyarországra.

A forgalmi előrejelzések alapján a kínai vasúti konténerforgalom érdemi növekedése várható. Reális esély van arra, hogy az ázsiai országból az Európai Unióba áramló áruforgalom jelentős részét regionális logisztikai központként hazánkban ossza szét a kelet-európai térségbe – véli a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ).

Az áruforgalom növekedését a geopolitikai változások mellett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kialakított új vámkezelési gyakorlat is segíti.

A NAV által, a jogszabályok betartásával kialakított új technológiájának célja a konténerek gyors szabadforgalomba helyezése és átengedése az unió országaiba. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a konténerek okmányainak ellenőrzését már akkor megkezdik, amikor azok elindulnak a feladóállomásokról. Így a kínai áru a vámkezelést követően gyorsan tovább haladhat a célországok felé, amely növeli hazánk logisztikai versenyképességét.

Az MLSZKSZ szerint megérett a helyzet arra, hogy Magyarország a geopolitikai helyzetéből adódóan a közép-kelet-európai térség logisztikai központjává váljon. Az Európai Unió piacán belül és kívül az elmúlt két-három évben történt változások – például orosz embargó, menekültválság, gazdasági termelési súlypontok átrendeződése, pireuszi kikötő hosszú távú kínai bérlete – hatására a magyar kormány és a hazai logisztikai szolgáltatók közösen léptek annak érdekében, hogy a Kínából az EU-ba áramló áruforgalom egy része Magyarországra érkezzen.

Az elmúlt hónapokban az MLSZKSZ tagvállalatainak szervezésében elindult a Kínából vasúton érkező konténerek magyarországi átrakása és továbbítása az európai piacok felé.

A vonatok három útvonalon – Fehéroroszország/Lengyelország, Ukrajna, Pireusz – heti rendszerességgel érkeznek Magyarországra az Ekol Logistic Kft., a GHIBLI Szállítmányozási Kft. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. közreműködésével.

A cél az, hogy az északi irányból érkező konténer irányvonatok útvonalát úgy szervezzék, hogy azok a záhonyi határbelépőt használják és vegyék igénybe a Záhony Port Zrt. konténerátrakási képességeit. A kínai konténervonatok többsége a BILK Kombiterminált használják, egy kisebb részük pedig a Mahart Container Center csepeli kombitermináljára érkezik.

A forgalmi előrejelzésekből jól látszik, hogy az említett irányokból – a jelenleg még eltérő gyakorisággal – érkező konténerforgalom jelentős növekedésére számíthatunk – mondta Fülöp Zsolt.

A szövetség elnöke szerint amennyiben a forgalom állandósul és nő, akkor a budapesti terminálok mellett a szabad kapacitással rendelkező vidéki terminálokat is be lehet kapcsolni a forgalom bonyolításába.

Emellett a fogadó terminálokon érdemes bevezetni a röntgenkapus ellenőrzést, amely gyorsítja a hatósági ellenőrzés folyamatát, illetve növelni kell a kelebiai vasúti határátlépő technológiai kapacitását. Meg kell vizsgálni annak lehetőségét is, hogy a Budapesten alkalmazott kínai konténeres vámkezelési gyakorlat milyen feltételek mellett működhet a vidéki terminálokon – hangsúlyozta Fülöp Zsolt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik