Üzleti tippek

A kkv-k vért izzadnak, mire szakembert találnak

hegeszto-szakmunkas(210x140)(2).jpg (hegesztő, szakmunkás, )
hegeszto-szakmunkas(210x140)(2).jpg (hegesztő, szakmunkás, )

Továbbra is alacsony munkanélküliség és kedvező foglalkoztatottsági arány jellemzi a magyar gazdaságot. A KSH legutóbbi adata szerint 4,4 százalékra mérséklődött a munkanélküliségi ráta, a foglalkoztatottak átlagos létszáma pedig 4 millió 393 ezer fő volt, 79 ezer fővel több, mint egy évvel korábban.

A kkv-k nehezen találnak szakképzett munkaerőt

A foglalkoztatottságról szóló adatok örvendetesek, azonban egyre több szektorban találkozni szakemberhiánnyal. Ezt támasztja alá a K&H kutatása is, amely szerint ma már azok a cégek vannak többségben, amelyeknek akár időszakosan, akár állandósuló problémát okoz a szakképzett munkaerő utánpótlása.

A kkv-k 37 százaléka szinte mindig azzal szembesül, hogy nehezen talál új munkaerőt, további 30% pedig időnként fut bele ebbe a problémába. A kkv-k 28 százaléka azonban szerencsésnek mondhatja magát, mivel nekik nem okozott gondot a megfelelő szakember megtalálása – részletezte az eredményeket a bank kkv marketing főosztályának vezetője, Kovács Viktor Zoltán.

Ha a különböző ágazatokat nézzük, az iparnak és a mezőgazdaságnak van a legnehezebb dolga az utánpótlást illetően, miközben a kereskedelemben és a szolgáltató szektorban egy fokkal könnyebben találnak megfelelően képzett szakembereket.

Középfokú szakképzettség a jellemző

A kutatás azt is feltérképezte, hogy jelenleg milyen szakképzettségű munkavállalók dolgoznak a hazai kkv-szektorban. Kiderült, hogy a középfokú szakképesítés dominál (44%), felsőfokú végzettséggel pedig a munkavállalók harmada rendelkezik. A különböző ágazatok közül egyedül a szolgáltató szektorban találkoztak az átlagnál magasabb arányban felsőfokú képzettségű munkavállalókkal (38%), míg a mezőgazdaságban a legalacsonyabb ezen dolgozók aránya (14%).

Az álláshirdetés érzik nyerőnek

A cégek többsége hagyományos módon toboroz új munkaerőt, de egy részük nyitott az újdonságokra. Ezt mutatja, hogy a kkv-k majdnem kétharmada (61%) álláshirdetést ad fel. Hangsúlyos szerepet kap a dolgozók vagy ismerősök ajánlása is, hiszen minden második cég ez alapján választja ki az új kollégákat, míg minden nyolcadik cég a közösségi média erejét hívja segítségül.

Egy kis réteg (4%) az, akik már közvetlenül az oktatási intézményekben hirdetik meg a megüresedett vagy új pozíciókat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik