Business analytics. Calculator, financial reports
Üzleti tippek

A munkaerőhiány a családi cégeket is aggasztja

24.hu
24.hu

2016. 09. 06. 21:45

Optimisták az európai vállalkozások, de a jó munkaerő megtartásával és toborzásával akadnak problémáik.
Korábban a témában:

Az alacsony növekedési környezet ellenére rugalmasak és sikeresek az európai családi vállalkozások – derül ki a KPMG European Family Business Barometer felméréséből.

A kutatás alapján erősen bizakodók az európai vállalkozások és rugalmasan kezelik a rájuk nehezedő külső nyomást és a kihívásokat, multinacionális társaikhoz képest ugyanis gyorsabban és robusztusabban regenerálódtak a válságot követő években.

  • A családi vállalkozások vezetői számára a legnagyobb kihívást a jó munkaerő megszerzése és megtartása jelenti, aminek egyik kedvezőtlen következménye lehet, hogy alacsonyabban kvalifikált munkavállalók kerülnek magasabb elvárásokat támasztó pozíciókba.
  • Hasonló gondot okoz számukra az innováció, hiszen egyre nehezebb új projektötleteket találni.
  • A cégek egyre érettebbek, vezetőik célja, hogy vállalkozásukat felkészítsék a jövőre, ami tetteikben is megnyilvánul. Nyitottabbak a hosszú távú stratégiai gondolkozásra is.

„A közelmúlt eseményei ellenére jó eredményekkel büszkélkedhetnek az európai családi vállalkozások, optimisták a jövőt illetően. Úgy tűnik, vezetőik megtalálták a siker kulcsát, erősen kötődnek a hagyományos struktúrákhoz, a kultúrából fakadó előnyökhöz, és folyamatosan tesznek azért, hogy professzionálisabbá tegyék vállalkozásaikat. Érdemes megjegyezni ugyanakkor, hogy a felmérés résztvevői közül sokan adtak munkaerőpiaci nehézségekkel kapcsolatos aggodalmuknak hangot” – összegezte Mádi-Szabó Zoltán, a KPMG szenior menedzsere.

Európában csaknem 14 millió családi vállalkozást tartanak nyílván, melyek összesen több mint 60 millió embernek adnak munkát. A mostani felmérés eredményei szerint továbbra is optimizmus jellemzi a szektort.

  • A megkérdezettek 54 százaléka forgalombővülésről számolt be tavaly.
  • 83 százalékuk pedig további növekedésre számít a következő évben.

Érdemes azonban megjegyezni, hogy a szektoron belül korántsem egységes a kép. Míg a nagy családi vállalkozások 74 százalékának nőtt a forgalma, addig a közepes társaságoknál már csak 57, a kisvállalkozásoknak pedig mindössze 47 százaléka mondhatta el ugyanezt magáról.

Bár összességében derűlátóak a vállalkozások, 37 százalékuk aggódik a munkaerőpiaci nehézségek miatt. A munkavállalókért folytatott harc olyannyira felerősödött az utóbbi három évben, hogy jelenleg emiatt aggódnak leginkább aggódnak a családi vállalkozások vezetői (ezek a nehézségek 2013-ban még a top5 kockázati tényező között sem szerepeltek). Ez figyelmeztető jel lehet a vállalkozások jövőbeli növekedési lehetőségeire nézve.

A felmérésből az is kiderül, hogy a választott stratégiától függetlenül (eladások növelése, új piacokon való megjelenés vagy felkészülés a vállalkozás átadására) a vállalatvezetők törekednek arra, hogy professzionálisabbá tegyék cégeiket. Így például vezetési struktúrákat hoznak létre (a válaszadók 88 százaléka már rendelkezett formális vezetési struktúrákkal), bevonják a következő generáció tagjait a menedzsmentbe (49%), illetve szükség esetén külső tudást és szakértelmet importálnak (a családi vállalkozások 79 százaléka rendelkezik családon kívüli vezetővel).

A kutatást 2016. május-júniusban 23 európai ország 959 vállalkozás bevonásával készítették. Nagyvállalkozásnak az 50 millió feletti éves forgalommal, közepes vállalkozásnak a 10 és 50 millió euró közötti, kisvállalkozásnak pedig a 10 millió euró alatti éves forgalommal rendelkező vállalatok tekinthetők.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

CANNES, FRANCE - MAY 21:  Nicole Kidman departs after the 'How To Talk To Girls At Parties' screening during the 70th annual Cannes Film Festival at on May 21, 2017 in Cannes, France.  Celebrities, fans and the movie world have descended on Cannes for this year's festival of the screen. For seventy years The Croisette Boulevard has always been the centre of athe place watch the rich and dandy and people from all walks of life to promenade.  (Photo by Christopher Furlong/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.