Üzleti tippek

Gyerekcipőben a magyar cégutódlás

Durbák Ildikó
Durbák Ildikó

2012. 05. 08. 10:33

A sikeres családi vállalkozás nem a kiválasztott irányítóból nevel felelős tulajdonost, hanem sok felelős tulajdonos közül választ irányítót.

Korábban a témában:

Hazánkban az utódlás jogi, pénzügyi, technikai feltételei jelenleg formálódnak, az utódláshoz való hozzáállás gyakran még a staféta átadására tudatosan készülő családokban is hibás. A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) alelnöke szerint a családi vállalkozás sikere azon múlhat, hogy struktúrái, kultúrája révén képes-e minden egyes családtagot felelős tulajdonlásra nevelni. A vállalat irányítása ugyanennek a felelősségnek egy következő szintje.

A családi vállalkozások nemzetközi szervezetének (FBN-I NextGen) májusban, Németországban rendezett Next Generation csúcstalálkozóján jelen volt a cégek újabb generációjának 220 tagja, akik felelős tulajdonlásra törekszenek. Érdekes arány, hogy közülük mintegy 50 személynél teljesül együtt az irányítás három feltétele: a képesség, az akarat és a megfelelő családi felhatalmazás.

„Egy családi vállalkozásban sokkal több tulajdonos van, mint irányító. Ez sokkal több lehetőség, egyben több probléma forrása. Ezért fontos, hogy a család ne egy leendő vezért válasszon, akit majd igyekszik egy füst alatt felelős tulajdonossá és mindenben kompetens irányítóvá nevelni. Minden generációt, minden családtagot felelős tulajdonossá kell érlelnie” – mutatott rá Kürti Tamás, a KÜRT Zrt. alelnöke, aki egyben az FBN-I NextGen bizottságának vezetőségi tagja is.

A nemzetközi találkozóik alapvető célja a családi vállalkozások sikeres utódlásával, valamint az új generációkat érintő tapasztalatcsere. „Az utódláshoz kapcsolódó nemzetközi tevékenységünk egyik legkomolyabb értékét az adja, hogy olyan globális vállalatok, mint a Deutsche Bank és az Audi első számú vezetőinek, vagy a közel 500 éves, 15. generációs Prym Csoport képviselőinek köszönhetően a magyar családi vállalkozások számára is elérhetővé válnak mindazok a felismerések és tapasztalatok, amelyeket a világ legsikeresebb családi vállalkozásaitól kaphatunk” – mondta Kürti Tamás.

A családi vállalkozások sikere azon múlhat, hogy megértik-e, és a megfelelő módon kezelik-e a felelősség két szintjét, a tulajdonlást és a vállalat irányítását, ami nem vagyon vagy több száz éves hagyomány kérdése. Miközben Magyarországon a családi vállalkozás, mint egyedi tulajdonlási forma elismertetése, illetve szabályozási környezetének folyamatos, tudatos alakítása a technikai kérdések közé tartoznak, és jelenleg is alakulóban vannak, a hazai vállalkozások nem várhatnak: a hosszú távú belső folyamatokat minél hamarabb működésbe kell hozniuk. „A következő generáció szempontjából pedig az a feladatunk, hogy tudatosan alakítsuk ki saját viszonyunkat a családi vállalkozáshoz” – tette hozzá a KÜRT alelnöke.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.