Üzleti tippek

Fellegi: új közlekedési rend épül

A stratégiailag fontos cégekben ne legyen meghatározó külföldi tulajdonos; jó volna, ha ezekben a vállalatokban az állam is részvényes lenne – mondta Fellegi Tamás fejlesztési miniszter pénteken újságíróknak. A kormány új, átfogó kapcsolatot épít ki Oroszországgal és átszervezi a közösségi közlekedést.

Ezen a héten tárgyal a kormány a Malév új, lehetséges szakmai befektetőjével – mondta pénteken újságíróknak Fellegi Tamás Nemzeti Fejlesztési Miniszter. A tárcavezető a lehetséges befektetőről annyit árult el, hogy nem orosz, és lehetőséget lát arra, hogy hosszabb távon együttműködjön egy uniós ország légitársaságával. A Népszabadság információi szerint jelenleg török és amerikai körökkel zajlanak a megbeszélések.

A Malév gazdálkodásával kapcsolatban a miniszter reális célkitűzésnek a nullszaldós működést, nem pedig a nyereségességet említette.

Ezzel párhuzamosan a kabinet tárgyal a Malév kisebbségi tulajdonosával, az orosz Vnyesekonombankkal a birtokában lévő részvénycsomag sorsáról is – mondta Fellegi Tamás.

Átfogó együttműködés Oroszországgal

A stratégiailag fontos cégekben ne legyen meghatározó külföldi tulajdonos; jó volna, ha ezekben a vállalatokban az állam is részvényes lenne – mondta a miniszter a kormányzati stratégiát vázolva. A Molról szólva Fellegi elmondta: egyelőre az orosz és a magyar állam tárgyal egymással, a cégek nem.

Novemberben találkozik Vlagyimír Putyin és Orbán Viktor. Megbeszéléseiken a már ismert ügyeken túl szó lesz a négyes metróról, aminek következő szakaszát orosz cégek készíthetik, sőt az Alstommal kötött szerződés felbontása után szóba jöhet orosz metrókocsik vásárlása is. Felpörgetnék a két ország közötti mezőgazdasági együttműködést, szóba kerül az autóbuszgyártás kérdése, tárgyalnak majd kutatói ösztöndíjasok cseréjéről, valamint arról is, hogy hazánk milyen kapcsolatot teremthetne az orosz széles nyomtávú vasúti hálózattal, így miként részesedhetne Kína és Oroszország Európába irányuló kereskedelméből – közölte a miniszter.

Új közlekedési rend épül

A közösségi közlekedést egyben kezelné, és egyetlen forrásból finanszírozná a megalakuló Nemzeti Közlekedési Holding, amelybe a MÁV-on túl a Volán-társaságok és a nagyvárosok közlekedési cégei is tartoznának – mondta a miniszter.

A párhuzamos tevékenységek megszüntetésével, a közbeszerzések racionalizálásával sok megtakarításra ad lehetőséget az új struktúra – vélte Fellegi, aki szerint a közlekedési vállalatoknak le kell dolgozniuk adósságukat.

Más a francia adó

A távközlési szektor különadójáról szólva a fejlesztési tárca vezetője azt mondta: az EU-által nem támogatott francia adó különbözik a most kivetet magyartól. Ott állandó adóról, nem hároméves válságadóról van szó, ráadásul az ottani sarc igazgatási természetű.

PPP: a tőke nem kockáztat

Valamennyi PPP-megállapodást áttekintett a fejlesztési tárca, és egyikben sem talált a kockázat megosztásáról szóló passzust, vagyis minden esetben az állam egyedül vállalta a beruházás rizikóit. Tipikus eset, hogy a magáncég által kínált finanszírozás jóval drágább, mintha az állam vett volna fel hitelt a piacról – közölte Fellegi Tamás.

A miniszter megerősítette Orbán Viktor mondatait: az állam a folyamatban lévő PPP-szerződéseket újratárgyalja, esetleg kivásárolja magát a projektekből, és új PPP-szerződéseket nem köt.

Tényleg átszerveznek


A fejlesztési miniszter megerősítette: a Bencsik János vezette energetikai államtitkárság a közeli jövőben a Nemzetgazdasági Minisztériumtól valóban átkerül a fejlesztési tárcához. Az energetikai ügyek így egy kézbe kerülnek, és energetikai- és klímaügyi államtitkárság néven működik majd tovább.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik