Üzleti tippek

Szabályokkal mélyítik a recessziót

A recesszió enyhítése volt a cél az építőipari közbeszerzések szabályainak megváltoztatásával. Úgy tűnik azonban, hogy egyelőre nem sikerült azt elérni.

Az építőipari válság enyhítésére az Országgyűlés tavaly májusban határozatban szólította fel a kormányt, hogy hozzon azonnali, rövid és hosszú távú intézkedéseket az építőipari recesszió enyhítésére. Az új szabályok igen gyorsan, részben tavaly októbertől, részben idén januártól léptek életbe, de gyakorlati alkalmazásuk még nem mindig zökkenőmentes – derült ki a System Média szerdai konferenciáján.

Ár és kreativitás

Az építési közbeszerzéseknél például már nem lehet a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás a bírálat szempontja, hanem mindenképpen az összességében legelőnyösebb ajánlatot kell kiválasztani.

Ehhez az egyik szempont az ár, és öt másik szempont közül még legalább kettőt kell érvényesíteni. Az öt másik szempontnál a dokumentumban meghatározottnál kedvezőbb minőséget, környezetvédelmi és klímavédelmi szempontot, fenntartási és üzemeltetési költséget, jótállási időtartamot vagy teljesítési határidőt lehet figyelembe venni. Ezenkívül más szempont is beépíthető, ez csak a minimum.

Jellemző a meghirdetők kreativitására, hogy az új szabály szerint úgy írnak ki bírálati szempontot, hogy abban az ár 98 pont súlyú, és mert kötelező, beveszik még 1-1 ponttal például a jótállást és a korábbi teljesítési határidőt.

Kirívóan alacsony ár – rizikós kiszűrni

A kirívóan alacsony ár különösen akkor merülhet fel, ha a bérekre és annak közterheire nem nyújt fedezetet az ajánlati ár. Kiszűréséhez segítség lehet, hogy a minisztérium és a szakmai érdekképviseletek tájékoztatást adhatnak a Közbeszerzési Tanácsnak (KT) az egyes szakmák béreiről és azok közterheiről, amit a KT honlapján közzé is tesz. Jelenleg öt szakmai szervezet és a minisztérium ajánlása van fenn. Elérhető még az Építési Vállalkozók Országos Szövetsége ajánlása saját honlapjukon, amelyben 2008 nyarán minimum 1900 forintos rezsióradíjat ajánlottak a közbeszerzésben, amit a kiírók figyelembe is vesznek.

Az irreálisan alacsony árak kiszűrése rizikós az ajánlattevőnek, mert a Közbeszerzési Döntőbizottság igen eltérő döntéseket hozott ilyen ügyekben. 200 százalékos áreltérés például elfogadott piaci szórásnak, de előfordult, hogy 20 százalékos eltérésnél kirívóan alacsony árat állapított meg – hozott példákat Lukács Andrea közbeszerzési tanácsadó.

Azt is megjegyezte, talán lassan kezd terjedni az a felfogás, hogy az árakat ne egymáshoz hasonlítsák az irreálisan alacsony ár kiszűrésénél, hanem az adott földrajzi és termékpiacon kialakult árakhoz, figyelembe véve a speciális körülményeket is.

Fedezet kell

Építési projekteknél az ajánlatkérő bebiztosítására az is előírás lett, hogy az ajánlattevőnek és 10 százalék feletti alvállalkozójának legyen pénzügyi fedezete a munka elvégzésére. Ez azt jelenti, hogy álljon rendelkezésre vagy az egész munka ellenértéke, vagy ha a munkát részekre bontják, akkor a legnagyobb értékű munka anyag- és munkadíjfedezete.

Baumgartner Ida közbeszerzési szakértő ezzel kapcsolatban megjegyezte, ha az ajánlatkérő azt szeretné, hogy minél több ajánlatot kapjon, akkor célszerű a legnagyobb értékű munkát nem túl nagy értékűre szabnia. A kiírónak az előző három évi mérleget is be kell kérnie. Így is kell bizonyítania, hogy pénzügyileg alkalmas az ajánlattevő, azonban mivel háromból két évi mérlege lehet negatív eredményű, ezért ez nem mondható túlságosan erős szűrőnek.

Fedezetkezelés

Az építőiparban az idei évtől bevezették a közbeszerzésekben a fedezetkezelő intézményét a körbetartozások kiszűrésére. Tátrai Tünde közbeszerzési szakértő elmondta, még kialakulatlan a gyakorlat, talán egy hónapon belül várható, hogy lesz pontosítás a fedezetkezeléssel kapcsolatban.

fedezetkezelő a közbeszerzésnél

Az építőipari közbeszerzéseknél a Magyar Államkincstár a fedezetkezelő. Az ő számláján kell elhelyeznie az ajánlattevőnek a projekt fedezetét, és az ő feladata, hogy a teljesítés függvényében kifizesse a kivitelezőt.

Baumgartner Ida a fedezetkezeléssel megbízott Magyar Államkincstártól azt az információt kapta, hogy eddig még nem volt olyan közbeszerzés, ahol alkalmazták volna a fedezetkezelés intézményét.

Az idei évtől kiírt pályázatoknál bevezették, hogy a projekt költségvetését az ajánlatkérőnek a www.nfgm.gov.hu-n található program segítségével kell elkészítenie, de kizárólag kivitelezésre. Gyakorlati tapasztalat, hogy nem minden tétel vihető fel, például ha árubeszerzés is van a kivitelezésen belül, akkor annak költségvetését egyedileg kell elkészíteni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik