Üzleti tippek

Obama tarolt az amerikai napilappiacon

Több amerikai napilap különkiadással ünnepelte Barack Obama elnökké választását, és példányszámnöveléssel igyekezett kielégíteni a megugrott keresletet szerdán és csütörtökön.

Miután az Egyesült Államok kedden Obama személyében megválasztotta első afroamerikai elnökét, a szerdai napilapok országszerte nem látott mértékben fogytak, a The Washington Post első nyomásának példányaiból például délelőtt 11-kor már nem lehetett kapni. A The Washington Times csütörtökön emlékpéldányt adott ki előző napi számának egyes cikkeivel; mindenki igyekszik néhányat megőrizni a történelmi tudósításokból.

A Los Angeles Times összesítése szerint a keletitől a nyugati partig szinte minden lapot azonnal felvásároltak az emberek, néhol már reggelre elfogytak a készletek. Óriási volt a kereslet a legnagyobb lapokra, köztük az országosan megjelenő USA Todayre és a kisebb újságokra is. A helyi vezető lapok órák alatt elfogytak például Atlantában, Indianapolisban, Detroitban, Chicagóban, Miamiban és Los Angelesben.

Választás előtti címlapok

Választás előtti címlapok

A The Washington Postból százezres nagyságrendű második nyomás készült, de az is órákon belül eltűnt az újságos standokról. A lap szerda este és csütörtök reggel piacra dobott 350 ezer emlékkiadványt is. A Los Angeles Times is több mint 100 ezer pluszpéldányt nyomtatott, a The New York Times 50 ezer utólagos lapot dobott piacra. Obama városában a The Chicago Tribune-ből 200 ezres nagyságú második nyomtatás volt. A USA Todayből a napi 500 ezer helyett 2 milliót adtak el.

A győzelem után

A győzelem után

Az egyébként 50 centbe kerülő The Washington Postot a főváros egy pontján 5 dollárért kínálta egy árus „Obama történelmet írt” rikkantással. Volt olyan vevő, aki nem akart sorba állni, és 20 dollárt kínált egy példányért. Több napilap, felismerve az üzletet, címoldalait laminált, bekeretezett formában kezdte árusítani, a The Chicago Tribune például 99 dollárért dobta piacra igényes kiállítású első oldalát. Az eBay internetes portálon külön licitálások kezdődtek egy-egy napilap szerdai példányaira.

„Hatalmas pillanat ez a történelemben, az emberek szeretnék megörökíteni valahogy” – mondta Julia Wallace, a Journal-Constitution című lap szerkesztője, hozzátéve, hogy az újságot az emberek megőrizhetik és eltehetik gyerekeik, unokáik számára. A nyomtatott lapok mellett az újságok internetes kiadásai is hatalmas, néhány esetben rekordnagyságú forgalmat rögzítettek. A The Washington Post esetében például 15,2 millióan keresték fel az újság oldalait, a Los Angeles Times 8,3 millió látogatót regisztrált.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik