Üzleti tippek

Sármellékről nem vonul ki a Ryanair

Ferihegyről kivonul 7 hétre a legnagyobb európai fapados, Sármelléken viszont marad télre is. A balatoni reptér ugyanis küzdött érte.

Miközben a legnagyobb európai fapados légitársaság, a Ryanair másfél hónapra szünetelteti budapesti járatait a ferihegyi légikikötő drágasága miatt, a kis sármelléki reptérnek sikerült maradásra bírnia az ír céget. Egyelőre az biztos, hogy a Düsseldorf-Weeze és a balatoni reptér között hetente kétszer közlekedő járat marad meg, de mint Palkó Lajostól, a reptér marketingigazgatójától megtudtuk, folyamatosan tárgyalnak arról, hogy a londoni és a franfurt-hahni járat is üzemeljen télen.

A Ryanair július közepén jelentette be, hogy a légitársaságokat rendkívül nehéz helyzetbe hozó magas üzemanyagárak miatt minden általa használt repülőtéren megpróbálta elérni a használati díjak csökkentését. Hét olyan város esetében, ahol nem tudtak a reptérrel dűlőre jutni, úgy döntöttek, hogy november elejétől 7 hétig szüneteltetik járataikat. Ebbe a körbe került be Budapest is, mivel a Ryanair indoklása szerint a kis forgalmú időszakban a drága reptérre üzemelni nagyobb veszteséget jelent számára, mint a földön lelakatolva tartani a gépeket.

A járatcsökkenés legnagyobb mértékben épp a Ryanair két legnagyobb bázisát érinti: mind Dublin, mind London Stansted esetében jelentősen növekedtek az elmúlt időszakban a használati díjak. Ez a tény nehezíti a sármelléki reptér helyzetét is: miután Stanstedről az előttünk álló télen 28 géppel fog csak a Ryanair üzemelni az előző évi 36 helyett és a járatok száma is 14 százalékkal csökken, a tavalyinál nehezebb diónak tűnik a londoni járat megtartása. Palkó Lajos szerint augusztus végére biztos kiderül, hogy megmarad-e az olcsó összeköttetés a Balaton és London között (tavaly is nyár végén derült ki, hogy nincs leállás), jövő nyárra pedig több új útvonal beindulására is van esély.

Kimenni is érdemes

A Sármellék-Weeze téli járatokra már lehet foglalni, s noha ezen az útvonalon most is többnyire német turisták érkeznek a magyar tengerhez, a magyar utazóknak is jó lehetőséget kínál. A kis német reptérről ugyanis épp a héten jelentett be bővítést a Ryanair, így átszállással sok európai célállomás válik elérhetővé balatoni indulással.

Ráadásul, miközben a többi légitársaság áremelésekkel és ilyen-olyan pótdíjakkal igyekszik veszteségeit csökkenteni, a Ryanair tekintélyes jegyárcsökkentésre készül. Már tavaly is több esetben adtak 1 eurócentért jegyeket, s erre lehet számítani idén is. Már most több tízezer jegyet dobott piacra a társaság szeptemberi utazásra 1 euróért. (Ebben az összes illeték benne van, rárakódhat viszont a kártyás fizetés és a feladott poggyász díja.)

Kevesebb fapados jön

Úgy tűnik tehát, hogy miközben a sármelléki reptér küzd legnagyobb ügyfele maradásáért, Ferihegyet nem igazán zavarja a Ryanair döntése. Pedig idén télen újabb jelentős csökkenés várható a fapados forgalomban Budapesten.

Noha a Ryanair dublini járatára a megszűnésre bejelentett időpontra is lehet foglalni (vagyis lehet, hogy nem lesz teljes a kivonulás), az ír cég egyébként is kevesebb járatot üzemeltet Budapestre, mint az elmúlt télen. Ráadásul más légitársaságok is szűkítenek. Úgy tűnik, hogy télre megszűnik például a Sterling stockholmi járata, a Norwegian pedig ritkábban közlekedik az Oslo-Budapest útvonalon. Heti 4 helyett csak heti 3 járata lesz az easyJetnek Genfből a magyar fővárosba és a Wizz Air is ritkít új útvonalain: az eredetileg meghirdetett 3 helyett csak kétszer repül hetente Velencébe, a múlt hét végén indult oslo-torp-i járat pedig télre teljesen leáll.

S még egy érdekesség: a Wizz Air két héttel azután, hogy bejelentette új járatát Dortmundba, már törölte is, vélhetően azért, mert a piaci híresztelésekkel szemben az easyJet végül nem szűntette meg azt az útvonalát, csak ritkította járatait.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik