Üzleti tippek

Beelőztek az autós reklámok

Ha csak minimális mértékben, de tavaly növekedett a második legnagyobb európai reklámpiac mérete. A német cégek összesen bruttó 20,9 milliárd euró értékben költöttek hirdetésekre.

A 3,7 százalékos bővülést követő végeredmény ellentétes irányú tendenciák eredményeképpen született meg. Míg a kereskedelmi cégek és az autógyártók növelték, a telekommunikációs társaságok csökkentették büdzséiket 2006-hoz képest. A kereskedelmi hálózatok az általános forgalmi adó év eleji emelésének kedvezőtlen hatásától tartva növelték kiadásaikat – derül ki a nemrég közzétett Werbemarktreport2007-ből.

Rákapcsoltak

A piac bővüléséhez nagyban hozzájárult a MediaMarkt és a Saturn reklámhadjárata, illetve az Edeka kiskereskedelmi hálózat jubileumi kampánya is. Az abszolút első helyen a MediaMarkt/Saturn Holding áll 500 millió eurós költéssel, a nyolcadikon pedig az Edeka 244,6 millióval.

Az autógyártók kiadásaikkal az emelkedő benzinárak, a gépjárművek magasabb adóterhei, valamint a szén-dioxid-kibocsátás körüli vita által elindított kedvezőtlen trendet kísérelték meg ellensúlyozni. A legnagyobb költők közül a Volkswagen a 10. helyen szerepelt, míg a Toyota a 13.-ra került. Utóbbi az év elején új modellje, az Auris bevezetéséhez egy eddig páratlan akcióban 24,5 millió euró értékben foglalta le a német nagyvárosok összes prémium plakátfelületét.
A telekommunikációs cégek közül a fő fékezőerőt a Deutsche Telekom reklámstratégiája jelentette a 2007-ben bevezetett egyszerűsített márkastruktúrából következő megtakarításnak köszönhetően.

Európa legnagyobb hirdetői a német listán is megtalálhatók: az Unilever a negyedik, a Ferrero az ötödik, a L’Oréal pedig a hetedik helyet foglalja el.

A 2008-ra vonatkozó előrejelzések bizakodásra adnak okot, további kismértékű növekedéssel számolhat a piac. Várhatóan ugyanis a pekingi nyári olimpia és a svájci–osztrák közös rendezésű labdarúgó Európa-bajnokság is „lendít” majd a cégek költésén. Kedvezőtlen hatást fejthet viszont ki, hogy az autógyártóknak akár Brüsszel szigorú reklámkorlátozásával is számolniuk kell az idén.

Keleti fölény

A tavalyi év globális reklámköltésére vonatkozóan a Nielsen Global Adview március 6-án hozta nyilvánosságra tanulmányát, amelyben 2007 októberéig dolgozták fel a világ reklámpiacának alakulását. A kutatócég szerint a tavalyi év első tíz hónapjában világszerte 2,5 százalékkal emelkedtek a reklámkiadások az előző év októberéhez képest. A legnagyobb, 12,3 százalékos bővülést a távol-keleti piacok produkálták, ezután következik csak az Európát, Közel-Keletet és Afrikát is magában foglaló EMEA-régió, ahol 5,2 százalékos növekedést mértek. Érdekes ugyanakkor, hogy a világ első számú reklámpiacán, Észak-Amerikában 4,1 százalékos csökkenést mutatott ki az elemzés. Az elemzés arra vonatkozóan nem tért ki, hogy mely cégek milyen mértékben változtattak reklámkiadásaikon.

Verhetetlenek?

Az AdAge korábbi, 2006-os évet vizsgáló kimutatásából ugyanakkor az derül ki, a világ száz legtöbbet költő vállalkozása 2006-ban bruttó 97,8 milliárd dollár értékben reklámozott, s ez egy szerény, 1,1 százalékos növekedésnek felel meg. Különösen azok után, hogy 2005-ben a növekedés még 5,1 százalékos volt, 2004-ben pedig ennél is lényegesen magasabb, 12,1 százalékos bővülést regisztráltak.

Az AdAge százas listájának dobogóján a Procter & Gamble (P&G), az Unilever és a General Motors áll. A Procter & Gamble 8,52 milliárd dollár kiadással hat éve áll az első helyen az Unilever és a harmadik helyen álló L’Oréal előtt. Noha az utóbbi két vállalkozás az elmúlt években nagymértékben növelte költését, a P&G-hez képest még mindig messze le vannak maradva.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik