Üzleti tippek

Meghódították a netet a társkeresők

Pezseg a magyar internetes társkereső piac, mintegy száz szereplő kínálja szolgáltatását, a hazai felhasználók pedig évente 300-400 millió forintot költenek arra, hogy megtalálják párjukat.

Napjaink partnerközvetítői már nem hatalmas, fényképekkel teleragasztott kiadványokban lapozgatnak, hanem több tízezres (esetleg többmilliós) elektronikus adatbázis alapján, számos szempontot figyelembe véve keresik a megfelelő partnert ügyfeleiknek. Bár az ágazat bővülésének üteme lassul – a Jupiter Media adatai szerint a 2003-as 73 százalékos éves növekedés után 2005-ben már csak hétszázalékos volt a bővülés – tavaly az online társkeresők világszerte összesen több mint félmilliárd dollár árbevételt értek el.

Németországban átlépte a százmillió eurós határt a netes társkereső szolgáltatások forgalma, elérve a 116 millió eurót, ez negyvenszázalékos bővülést jelent 2005-höz képest. Erre az évre visszafogottabb növekedést jósolnak a német online társkereső piac ismerői, 127,3 millió eurós bevétellel számolhatnak az ilyen jellegű szolgáltatást nyújtó cégek.

Webkapcsolat

A magyar netes társkereső piac is pezseg: a szolgáltatók száma immár a százhoz közelít, mérete pedig szakértők becslése szerint 300-400 millió forint körüli, vagyis a hazai felhasználók évente összesen ennyit szánnak életük párjának felkutatására a világhálón. Az árbevétel-növekedés – a legnagyobbaknál legalábbis – jelentősen meghaladja a nemzetközi átlagot. Így például a Habostorta társkereső oldalai – a Randivonal mellett a már régóta fizetős Melegrandi és Szexrandi – az idén a cég várhatóan 250-300 millió forintos bevételeinek mintegy 40 százalékát adják majd, amely 100-120 millió forintot jelent – mondta el érdeklődésünkre Weiler Péter, a Habostorta ügyvezető igazgatója. Ez komoly növekedést jelent a tavalyi, körülbelül 60 millió forintos forgalomhoz képest, amelynek mintegy 60 százaléka a reklámokból, míg a maradék pedig a díjakból származott. A látványos fejlődés annak köszönhető, hogy a nemzetközi és hazai trendeket követve az év elejétől fizetőssé vált a Randivonal is. Az idei bevételt szinte teljes egészében visszaforgatják, mintegy kétharmadát új szolgáltatások fejlesztésére – a nyár elején jelenik meg egy nagyobb fejlesztési csomag, új funkciókkal –, a fennmaradó részt marketingre költik.

Modellváltás

A hetedik születésnapját május elején ünneplő Randivonalon korábban csak a pluszszolgáltatásokért – például a listák előkelő helyein való megjelenéséért – kellett fizetni. Az új rendszerben már csak ezerforintos havidíjért lehet levelet küldeni a reménybeli partnernek, a másfélszeres díjat jelentő „platinatagságot” választóknak azonban a nem fizető ügyfelek is írhatnak.

A Randivonal modellváltását szintén szorgalmazta a Habostortában tavaly többségi tulajdont szerzett, a Handelsblatt és a Die Zeit kiadójaként is ismert Holtzbrinck. A német kiadó által működtetett Parshipnek 11 országban átlagosan 2,4 millió látogatója van, közülük minden huszadik kifizeti a magyar viszonylatban meglehetősen magas – Nagy-Britanniában például 35 fontos – havidíjat.

A merész váltás úgy tűnik bejött, a díjszedés nem riasztotta el a Habostorta Kft. által működtetett online társkereső felhasználóit. Bár a forgalomban bekövetkezett egy kismértékű visszaesés, Weiler Péter úgy érzi, sikerült minőségi cserét végrehajtani, s ez összességében növelte a felhasználók elégedettségét. A havidíj ugyanis egyfajta szűrőként is működik, amely elriasztja azokat, akiknek nem elég komolyak a szándékai. A felhasználói kör minőségének javulása kedvezően hat az oldalon hirdetőkre is, hiszen garantáltan a legfizetőképesebb közönséget célozhatják meg.

Biztos bázis

Az első hazai online társkereső szolgáltatást, a Randivonalat 2000-ben vette át a Habostorta Kft., és a portál évekig komolyabb vetélytárs nélkül működhetett. A helyzet 2003–2004-ben változott meg, az Egyesült Társkereső Szolgáltatások Kft. (ETSZ) és a LoveBox megjelenésével. A 2003 márciusában indult ETSZ kezdetben több nagy médiavállalkozással állt kapcsolatban, jelenleg azonban már a Sanoma a fő partner. A Párom, a Startrandi, a Párkereső.nlcafé, a Jócsajok, a Jópasik, a Szexneked társkereső oldalt üzemeltető cég a 2005-ös 15,2 millió forint után tavaly már 32 milliós bevételt ért el. Az idén 40 százalék körüli forgalomnövekedést terveznek, és a következő években további 20-30 százalékos bővülésre számít Markovics András, az ETSZ ügyvezető igazgatója. Az előfizetős modellt tavaly februárban bevezető – 300–720 forint közötti csomagokat kínáló – vállalkozás vezetője szerint napjainkra meglehetősen sok szereplője van a magyar online társkereső piacnak, de látogatottságban és szolgáltatásban is kiemelkedik közülük az ETSZ oldalai mellett a Randivonal, a LoveBox és a Love.hu. Szerencsére ezek az oldalak egyelőre nem nagyon ütköznek egymással, mivel más típusú embereket, korosztályokat szolgálnak ki – állítja Markovics Péter.

Bár a hazai online társkereső oldalak bevétele folyamatosan nő, az üzemeltetők számára problémát jelent, hogy még a kelet-európai országokhoz képest is komoly elmaradás van a fizetési lehetőségekben. Nálunk jelenleg még szinte egyáltalán nem működnek a különböző micropayment, azaz kisösszegű elektronikus megoldások, ehhez képest Bulgáriában és Romániában is sokkal előnyösebb fizetési rendszerek vannak – vázolta a helyzetet Weiler Péter.

A legnagyobb hazai társkereső oldalak tekintélyes ügyfélbázissal büszkélkedhetnek, a Randivonalnak például május végén 582 ezer regisztrált felhasználója volt, a napi egyedi látogatók száma pedig 50 és 100 ezer között mozog. Az ETSZ által üzemeltetett portálokon eddig összesen mintegy félmilliónyian regisztráltak, a cég portfóliójába tartozó weblapok közül a Párom.hu és a Startrandi a legnépszerűbb, ezek naponta 30 ezer látogatót vonzanak, míg a Párkereső.nlcafé 22 ezer egyedi látogatóra számíthat naponta. A társaság nemzetközi terjeszkedésbe kezdett, május végén elindította romániai oldalát is.

Veszélyes utak

A tapasztalatok szerint a téli hónapokban megugrik az online társkereső szolgáltatások látogatottsága és az új regisztráltak száma, ebben a magányosan töltött ünnepek keserű élménye mellett az újévi fogadalmak is közrejátszhatnak. Az ETSZ oldalain januárban általában 20-30 százalékkal megugrik a regisztrálók száma, ami az év során szinten marad, egészen a következő januárig, amikor hasonló szintű a bővülés. Hasonló tapasztalatokról számolt be a Habostorta vezetője is a Randivonal kapcsán, ahol szintén a január jelenti a csúcsot, míg a nyár az internetes világ többi portáljához hasonlóan visszaesést hoz a látogatottságban.

A társkeresők nem csupán a tulajdonosoknak okoznak örömet. Egyre nő a kibertérben született tartós kapcsolatok száma: az üzemeltetők rendszeresen kapnak esküvői meghívókat, köszönőleveleket, és egyre gyakrabban érkeznek gyermekek születéséről beszámoló büszke tudósítások is. Az ETSZ külön felületet hozott létre a sikertörténetek számára, amelyeket olvasgatva az online társkereső szolgáltatásokban esetleg kételkedők számára is egyértelművé válhat az ilyen oldalak hasznossága. Persze a jó példák, a nagy egymásra találások mellett nagy lebukásokról is lehet hallani, az ETSZ egyik társkereső oldalán már arra is volt példa, hogy az érdeklődő feleség saját, éppen partnert kereső férjére bukkant rá – emlékezik vissza Markovics Péter.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik