Üzleti tippek

A Marketing&Média 15. számának hírei

Marketing

P&G–CBA közös program


„A közösség szíve” néven szeptember 1-jén indult a CBA és a Procter & Gamble (P&G) közös programja, amelynek során a két vállalat az informatikailag kevésbé felszerelt általános iskolákat kívánja támogatni. Novemberig havonta más és más P&G-termék árából 10, 20 vagy 30 forint egy közös alapba kerül, amelyből a kampány végén a CBA és a P&G számítógépeket vásárol, amelyeket a pályázaton nyertes 50 leginkább rászoruló általános iskola számára eljuttat.

Egészségcentrumok a Benettontól

Négy éven belül ötven egészségügyi centrumot hoz létre nők számára a Benetton – tudta meg a Der Spiegel. Az olasz cég új üzletágként vezeti be a Salute & Cultura (Egészség és Kultúra) nevű üzletláncot, amely az ígéretek szerint a női egészségüggyel kapcsolatos minden szolgáltatásra készen áll majd. A cég számításai szerint egy-egy üzlet kialakítása 500–600 ezer eurónyi befektetést igényel.

Adidas–UEFA-együttműködés

Az európai klubidény kezdetével az Adidas első alkalommal lesz az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) által szervezett Bajnokok Ligája összes meccsének labdaszállítója. Az Adidas és az UEFA idén már korábban megegyezett együttműködésük 2009-ig tartó meghosszabbításáról, továbbá a 2008-as, osztrák–svájci közös rendezésű Eb szponzorációs jogairól is megállapodtak.

Reklám

Debütál a papírzsebkendő-reklám


Új felületet kínál a hirdetőknek az Autoplakát: a papír zsebkendő csomagolásán megjelenő reklám az ötletgazdák szerint elsősorban azoknak a gyógyszerkészítményeknek a kommunikációjában lehet hatásos, amelyek megfázásos vagy allergiás megbetegedések tüneteit hivatottak enyhíteni. Az Autoplakát szerint a felület mind atl-, mind btl-kampányok esetében hatásos lehet.

Új hirdetési megoldás a 3M-től

A 3M Hungária a napokban mutatta be a hazai közönségnek a Vikuiti elnevezésű, hátulról vetíthető projektorfóliáját. A tetszőleges alakzatúra vágható fólia öntapadó, ablaküvegre applikálható. A 3M tájékoztatása szerint a technológia hatékony alternatívát nyújthat a kirakatokban, illetve boltbelsőkben elhelyezett plazma- és LCD-televíziók kiváltására.

Média

Változás a Danubiusban

Október 2-án megújul a Danubius rádió reggeli műsora. A csatorna őszre nagy volumenű, egész országot megmozgató promóciót tervez, amelynek fő elemei az új – eddiginél informatívabb, aktuálisabb – reggeli műsorban jelennek majd meg. A műsorba új műsorvezető is érkezik, akinek nevét a Danubius jövő héten hozza nyilvánosságra.

Arculatváltás a Viasatnál

Szeptember 4-étől arculatot váltott a Viasat3. Az új dizájn – a logó megtartása mellett – élénk színekre, letisztult formákra épít. „A koncepció lényege, hogy az egyes grafikai elemek mindig 9 fokban döntöttek, és rövid szituációkban vizualizálják az egyes márkaértékeket” – mondta Papp Gábor, a csatorna marketingigazgatója. Az új elemek az on-air megjelenések mellett minden más kommunikációs (atl, btl, online, B2B) felületen is láthatóak.

Újítások a Vivánál

Fiatalosabb díszlettel, új főcímekkel és élő sztárhírekkel jelentkezik szeptember elejétől a délutáni műsorsávban a Viva. Teljesen megújult az Interaktív és ezzel együtt a pletykákkal, hírekkel, információkkal naponta jelentkező POParazzi is. A csatornánál régóta tervezték a délutáni műsor díszletének cseréjét, és ezzel együtt jött az ötlet, hogy váltson élőre a hírműsor is.

Reklámidő a G&E Visiontől

Szeptember 1-jétől a G&E Vision értékesíti a Zonemedia tulajdonába tartozó négy, Magyarországon is fogható csatorna közül háromnak (Zone Europa, Zone Reality, Zone Romantica) a hirdetési idejét. A G&E Vision zártkörű tenderen nyerte el a határozott időre szóló megbízást. A Zone Club csatorna reklámidejét továbbra is a TV2 Sales House értékesíti.

Megújult a Reflex Magazin

Tartamilag és formailag is megújult a Verlag Dashöfer Szakkiadó gondozásában havonta megjelenő Reflex. A gazdasági magazin kiadója a jövőben a hangsúlyt még inkább a gazdasági, politikai, illetve tudományos témákra helyezi majd, miközben az új szlogennek („A tudás, ami a világot mozgatja.”) megfelelően a küldetés is megváltozott.

Román zenecsatornával az SBS

Az SBS Broadcasting S.à.r.l. bejelentette, hogy 100 százalékos tulajdonú román leányvállalata, az Amerom Television S.R.L. megvásárolta Románia legnépszerűbb zenecsatornáját.. A TV K Lumea 1999-ben indult Romániában az ország első román nyelvű tévécsatornájaként. Az akvizíció részleteiről nincsenek információink.

Az Universalé lett a BMG

A Vivendi égisze alatt működő Universal Music megegyezett a Bertelsmann tulajdonában lévő BMG Music Publishinggal a zenei kiadó felvásárlásáról. A hírek szerint a vételár 1,63 milliárd euróra rúgott – írja az Sg.hu. Úgy tűnik, a Bertelsmann az eladással együtt vitás ügyeit is rendezni kívánja a Vivendivel: a német médiaóriás bejelentette, hogy 60 millió dollárnyi kártérítést fizet a BMG új tulajdonosának, amiért annak idején támogatta az akkor még illegálisan működő Napstert.

G+J-magazinok szűnnek meg

Átszervezi portfólióját a kontinens egyik legjelentősebb kiadóvállalata, a Gruner + Jahr (G+J). A cégcsoport nyolc kiadványt szüntet be az európai piacokon, mert azok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket – adta hírül a Médiainfó. A döntés értelmében a G+J megszünteti a GEOFocus c. magazint Oroszországban, a Feniks c. lapot Lengyelországban, a Gala c. kiadványt Spanyolországban, a Sok és Metro c. magazint Görögországban, valamint három további kiadványt az adriai régióban.

Kirúgta Tom Cruise-t a Viacom

A Viacom 14 év után szerződést bontott Tom Cruise-zal, a sztár ugyanis túl sokba került a médiaóriásnak – írja a VGO. Bár a Cruise közreműködésével készült filmek csak a mozipénztárakban 2,5 milliárd dolláros bevételt hoztak, több tanulmány is azt bizonyítja, hogy nincs egyértelmű összefüggés a nagy sztárok szereplése és a kasszasiker között.
Elemzők szerint a jegybevételekre mindössze hét filmcsillag – Tom Hanks, Michelle Pfeiffer, Sandra Bullock, Jodie Foster, Jim Carrey, Barbra Streisand és Robin Williams – gyakorolt kedvező hatást, a rendezők közül pedig egyedül Steven Spielberg és Oliver Stone járul hozzá jelentősen filmjeik anyagi sikeréhez.

Ügynökségek

A Café a Seatnak dolgozik


A Café Creative nyerte meg a Porsche Hungária Seat márkájának marketingkommunikációs feladataira kiírt meghívásos pályázatot, melynek célja a Seat márka pozíciójának erősítése, illetve a brand magasabb fokú tudatosítása. A Café feladata lesz az általános imázs- és árkommunikációt magában foglaló márkastratégia kialakítása, valamint az erre épülő kampány tervezése és lebonyolítása.

Ügynökséget választott a Smart Wings

A cseh tulajdonú Smart Wings fapados légitársaság a Pd SERVICES-t bízta meg magyarországi bevezető kampányának megtervezésével és lebonyolításával. Az ügynökség feladata a kampány stratégiai, kreatív- és médiatervezése, valamint a médiavásárlás lebonyolítása. A szeptember–októberben futó kampány fő felületei a közterület és a sajtó, de rádiós és internetes megjelenésekkel is találkozhatunk.

Csapatépítés a DDB-nél

Az Activity Group nyerte meg a DDB 60 fős csapatépítésére kiírt tendert – írja a BTL.hu. A rendezvény – amely különleges járművek: terepgokart, quad, légpárnás hajó, quad-bike és a technikai fegyverek körül forgott – lebonyolítására zártkörű tenderen választotta ki a nyertest a reklámügynökség.

Független ügynökséget vásárolt az Aegis

Mexikóban terjeszkedik az Aegis ügynökségi csoport. A társaság a közép-amerikai állam legnagyobb független médiaügynökségét vásárolta fel, és a tervek szerint az új szerzeményt beolvasztja a Carat ügynökségi hálózatba. Így a Control Media ezentúl Carat Control néven működik tovább.

Online

Új szolgáltatással a Webreklám.hu


Új szolgáltatást indított média- és reklámügynökségek számára a Webreklám.hu. A hálózat hirdetési felületeit szeptembertől az ügynökségek saját logójukkal ellátott weboldalon, saját márkanév alatt ajánlhatják ügyfeleiknek. A programon belül több ezer online felület között lehet tallózni, keresni, médiatervet készíteni és prezentációt tartani ügyfeleknek. A terv elkészültével a program gombnyomásra foglalja a felületeket és indítja a kampányokat.

Irodalmi tehetségkutató a Nők Lapja Cafén

Irodalmi tehetségkutató versenyt rendezett a Nők Lapja Cafe a Révai Digitális Kiadóval közösen. Az „Írd + Te az év könyvét” elnevezésű pályázatra szeptember 15-éig prózai művekkel lehetett nevezni. A legjobb 15 alkotás felkerül a www.nlcafe.hu weboldalra, ahol októberben az olvasók szavazhatnak a legjobbakra. A látogatók által legjobbnak talált három alkotás ez év novemberében nyomtatásban is megjelenik, az első helyezettet pedig egy laptoppal is jutalmazzák a szervezők.

Online bulvárlap indult

Provokator.hu címmel internetes bulvárlapot indított három magánszemély. Az oldal – amely elsősorban politikai, gazdasági, bűnügyi, bulvár és sport témákkal foglalkozik provokatív, szókimondó hangnemben – a 18–40 év közötti korosztályt célozza meg olvasóközönségként.
A lapot fiatal, 20–22 év közötti újságírói csapat szerkeszti, főszerkesztője Valencsik Ferenc, aki egyben igazgató és résztulajdonos is.

Google: sajtóarchívumban is kereshetünk

Több meghatározó napilap, illetve magazin (The New York Times, The Washington Post, The Guardian stb.) teljes archívumának anyagára is kiterjesztette a keresést a világ első számú online keresőjét működtető Google Inc. – írta a Világgazdaság. A cikkek egy részéért fizetni kell, a díjak az újságok kiadóit illetik.

Média

Startol a Megatánc


Ha a TV2 sikeres vetélkedője, a Megasztár nem is folytatódik, a tehetségkutatás azért nem marad annyibn: szeptember 26-án indul a Megatánc. A februári bejelentéstől egészen nyár végéig több ezer, magában tehetséget érző táncos jelentkezett a műsorba. Már a válogatásra is profi színpadi produkciókat várt a zsűri, így valójában tapasztalt, félprofi, profi, 16–36 év közötti táncosokat kerestek.

A Megatánc zsűrije


Keveházi Gábor, a Magyar Állami Operaház balettigazgatója
Juronics Tamás, a Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetője
Kishonti Ildikó színésznő, előadóművész, a Budapesti Kamaraszínház tagja
Novák Péter énekes, szövegíró, színész, televíziós műsorvezető, zenei producer
Daniela Hernandez Faith, ????

A Megatánc első két adásában a nézők a nyári válogatót láthatják, majd következik az elődöntő, ahol a 41 kiválasztott táncos bemutatja a zsűrinek a szeptemberi felkészítő táborban tanult öt koreográfiát. A zsűritagok feladata, hogy a tehetségek közül kiválasszák azt a 16 táncost (nyolc fiút és nyolc lányt), akik nyolc héten keresztül elkápráztatják a zsűrit és a nézőket.

A döntők során – a Megasztártól eltérően – nem lesznek tematikus adások, minden megmérettetésen a lehető legtöbb műfajt vonultatják fel a táncosok. A továbbjutás a zsűri ítéletén túl ezúttal is a nézőkre lesz bízva. A döntők döntőjébe került két táncos (egy fiú és egy lány) közül viszont már kizárólag a nézők szavazatai alapján kerül ki 2006 Megatáncosa, aki három hónapos ösztöndíjat nyer a világ egyik leghíresebb tánciskolájába: a Broadway Dance Centerbe, New Yorkba, ahol Daniela Hernandez Faith, a Megatánc egyik zsűritagja is tanult. A Megatánc műsorvezetője Tilla és a Viva Tv-ből ismert Patrícia lesz.

Új híradó, több foci

Megújult műsorstruktúrával vágott bele az őszbe a Magyar Televízió (MTV). A közszolgálati adó a múlt hétfőtől korábban, este hétkor kezdi a Híradót, amely előtt egy másfél perces blokkban a világ hét városából mutatnak egy-egy, 20 másodperces élőképet.
Aki továbbra is inkább fél nyolckor nézné a híreket, annak a kettes csatornára kell kapcsolnia. Ha valaki rutinból az egyesen keresné a hírműsort fél nyolckor, annak a 19.35-ig tartó műsor utolsó öt percében elmondják, hogy az m2-n láthatja újból a kiadást. Kert Attila, az MTV hírigazgatója szerint ez lesz az ország legjobb híradója, a műsorban sok minden változik, főleg a tartalmi elemeket illetően, a díszletet és a főcímet viszont nem cserélik ki.

Az MTV egyik legfontosabb műsorává szeretnék tenni az újra beinduló Kék fényt, amelyet M. Kiss Csaba vezet majd. A Híradóval ellentétben itt új lesz a díszlet és a főcím is.

Visszakerültek a Bajnokok Ligája (BL) egyes mérkőzései is az MTV képernyőjére. Az adó hat csoportmérkőzést közvetít a közeljövőben. Miután pedig a sugárzási jogokért vívott csatában a köztévé szerezte meg az első választó jogát a Viasat3-mal szemben, az adó úgy döntött, hogy a nézők szavazatainak megfelelő meccset fogják közvetíteni a köztelevízióban.

Megszűnik viszont a Tévé Maci, Testi meséket – az emberi testet bemutató műsort – ugyanakkor szombat esténként láthatnak a könnyed esti szórakozásra vágyók.

A kultúrműsorok között a Bestseller, a Kultúrház, valamint a Dob+Basszus folytatása is helyet kap az adón. Az MTV több adást is műsorra tűz az 1956-os forradalom 50. évfordulója alkalmából ősszel, ezek közül inkább a filmes felhozatal tűnik ígéretesnek: október 23-án levetítik az Eldorádót, november 4-én pedig a Megáll az időt.

Októbertől jön az MGM filmcsatorna

Újabb televízió kezdi meg sugárzását hamarosan. Az MGM filmcsatorna október 26-ától indul az UPC kábelhálózatán, a családi csomagban. A 24 órában sugárzó adó az amerikai Metro–Goldwyn–Mayer Studios Inc. filmes könyvtárából építkezik. Szűcs László, a UPC Magyarország sajtókapcsolati igazgatója magazinunknak megerősítette: a csatornáért nem kell külön előfizetési díjat fizetni. A műsorokkal kapcsolatban jelezte azt is, hogy az MGM minden adása szinkronizáltan kerül a képernyőre.
Miután azonban a meglévő analóg technika korlátozott lehetőséget biztosít a kínálat bővítésére, az MGM bekerülése csak úgy lehetséges, ha az eddigi csatornák közül egyet kivesz a szolgáltató. Ezúttal a VOX német csatorna esik ki a kínálatból.

Az MGM Channel Magyarország mellett Csehországban, Szlovákiában is elindul az idén. A vállalkozást az MGM a UPC Magyarország tulajdonosával, a Liberty Mediával közösen, 50-50 százalékos részesedéssel alapított társasága irányítja.

A korábbi évek őszi zsongásához képest egyébként ezúttal egyelőre kevesebb csatornaindítási tervről hallani itthon. A Széles Gáborhoz köthető, a működést időközben már megkezdő Vital Tv mindenesetre várhatóan bekerül majd a legnagyobb hazai szolgáltató kínálatába. Erről azonban még tárgyalnak az érintettek. Az elmúlt években számos új adó kezdte meg magyar nyelven a sugárzást. Elindult az ugyancsak a Széles Gáborhoz tartozó Echo Tv, valamint a Deko Tv, a Sport Klub, illetve a Story Tv is.

A UPC, hogy bővíteni tudja a kábeltelevíziós szolgáltatását, jövőre elkezdi a rendszer digitalizálását, ehhez azonban meg akarják várni a Hollandiában tavaly ősszel megkezdett tömeges átállás (digital for all) tapasztalatait. Addig az első hazai digitális szolgáltatást nyújtó UPC Direct szolgáltatásukat fejlesztik tovább.

Ingyenes gazdasági napilap indult

Szeptember 8-án Zürichben megjelent az első ingyenes svájci gazdasági napilap Cash Daily címmel. A Ringier kiadóhoz tartozó Cash-lapcsoport ezzel tovább bővítette portfolióját, amelybe a Cash című gazdasági hetilap, a Cash-TV kábeltelevízió és a www.cash.ch internetes újság tartozott. A 100 ezer példányban kinyomott újságot munkanapokon reggel hat órától 1100 kioszkban, repülőtereken, plázákban, nagyvállalatok portáján és számos más helyen „terítik”, s a tulajdonos szerint az a céljuk, hogy hosszú távon ebből körülbelül 75–80 ezer, a későbbiekben is rendszeresen olvasókra találjon.

Thomas Trüb, a Ringier szóvivője szerint a Cash Dailyt úgy pozícionálták, hogy az a szakemberek számára éppúgy hasznos információkkal szolgáljon, mint a gazdasági témák iránt érdeklődő, de csak átlagos közgazdasági ismeretekkel rendelkező „kisembereknek”.

A lapnak elkészült az internetes változata is, amelyen rendszeres frissítéssel tőzsdehírek, pénzügyi-gazdasági információk vagy videóbejátszások is elérhetők. A kiadó gondolt a mobilosok népes táborára is, mert a http://mobile.cash.ch oldalról aktuális gazdasági handy hírek is lehívhatók.

A Cash Daily a hirdetőket szintén kedvező ajánlatokkal várja, a célközönségnek ugyanis olyan fiatalokat szeretne megnyerni, akiket a gazdasági médiumok eddig nem nagyon találtak meg. Svájcban jelenleg két további ingyenes napilap – 20 Minuten és Heute – van jelen a sajtópiacon.

Online

A pekingi olimpia már generálja a reklámokat


Kínában elképesztő növekedési potenciált mutat az online reklámpiac: a második negyedévben 160 millió dollárnyi pénz áramlott az üzletágba, s a The Wall Street Journal szerint ez az összeg majdnem eléri a nyomtatott médiába fektetett összeg nagyságát. A növekedésben azonban még óriási tartalékok vannak – nyilatkozta Hans Yu, a Nielsen Netratings China ügyvezető igazgatója, aki szerint év végéig összesen mintegy 575 millió dollárnyi reklámpénz érkezik az üzletágba. Figyelembe véve, hogy tavaly 390 millió, az ezredfordulón pedig csupán 40 millió dollár volt ez az összeg, valóban dinamikus, 35–40 százalékos fejlődésnek lehetünk szemtanúi.

Kínában az internethasználók száma már elérte a 125 milliót, és év végére ez a szám akár a 140 milliót is megközelítheti, ami azt jelenti, hogy a jelenleg második helyezett Kína hamarosan utoléri, sőt le is előzheti az Egyesült Államokat. A legtöbb hirdetési bevétel az autó-, a számítástechnikai és az elektronikai iparágból érkezik, de a közelgő pekingi olimpiának köszönhetően az arányok hamarosan megváltoznak, és a sporttal, idegenforgalommal kapcsolatos hirdetések számának nagymértékű növekedésére számítanak. Egyes prognózisok szerint az olimpia évében, 2008-ban ezért az online hirdetési bevételek átléphetik a bűvös egymilliárdos határt, s a továbbiakban Kínával mint média-nagyhatalommal is számolni kell.

A hirdetési bevételek nagyobb részét négy nagy portál (Sina, Sohu, Baidu és Yahoo China) generálja. Ezek idén várhatóan a reklámpénzek 60 százalékát könyvelhetik el. Érdekesség, hogy a két nagy, a Google és a Yahoo versenyében Kínában az utóbbi áll jobban 9 százalékos részesedéssel, míg a Google tavaly csak 4 százalékot könyvelhetett el.

E-szolgáltatások: sokan ismerik, kevesen használják

A felnőtt lakosság 69 százaléka tudja, hogy interneten keresztül is lehet hivatalos ügyeket intézni, az e-lehetőségekkel azonban mindössze a megkérdezettek két százaléka él – derült ki a Szonda Ipsos legújabb infokommunikációs felméréséből.

A legismertebb e-szolgáltatás az elektronikus adóbevallás, az e-ügyintézést ismerők közül „helyszínként” a legtöbben (36%) az APEH honlapját tudták spontán módon megnevezni. A kérdezettek közel ötöde ismerte az Ügyfélkaput, az önkormányzatok honlapját, valamint a még nem működő okmanyiroda.hu oldalt. A közvetlen elérést és teljes körű tájékoztatást biztosító magyarorszag.hu oldalt a kutatásban részt vevők mindössze 15 százaléka említette. Az online ügyintézés lehetőséget elvben ismerők 22 százaléka ugyanakkor egyetlen honlapot sem tudott megnevezni, ahol e-szolgáltatásokat lehet igénybe venni.

Az Ügyfélkaput ismerők körében kedvezőnek mondható az elektronikus ügyintézés fogadtatása: az emberek nagy része határozottan jó dolognak és kényelmes ügyintézési formának tartja az e-szolgáltatásokat, és a megkérdezettek általában az online ügyintézés biztonságosságát sem kérdőjelezték meg.
Az internetes ügyintézésre leginkább a budapestiek, a 36–49 évesek, a legalább érettségi bizonyítvánnyal rendelkezők, valamint a magasabb jövedelmi helyzetűek nyitottak.

Ingyenes klipek reklámért cserébe

Az EMI lemezkiadó és a T-Mobile ingyen videoklipeket kínál a brit mobilosoknak. A próbaüzemet hirdetésekből igyekszenek finanszírozni. A kísérlet iránt már olyan nagynevű márkák is érdeklődnek, mint a Coca-Cola, a General Motors, a Gillette, a Land Rover, a Microsoft, a Nike és a Toyota. A videókhoz hirdetéseket csatolnak, így amikor a felhasználó kiválaszt egy klipet, a csomagban egyedien célzott reklámot is kap.

„A mobil a legfontosabb feltörekvő platform, amely a hagyományos médiumok hátrányait ki tudja küszöbölni” – mondta a MediaGuardiannek Tony Kypreos, a T-Mobile International üzleti fejlesztési és innovációs alelnöke, aki a zenei tartalmat komoly vonzerőnek és jövőbeni hirdetési palettájuk fontos részének tekinti. Kypreos elmondta: 2006-ban értékelik a mobil média vásárlói elfogadottságát és hirdetői hatékonyságát, s 2007-ben tervezik globálisan beindítani a szolgáltatást.
A próbaüzem alatt az EMI csak egyesült királyságbeli művészeinek klipjeit kínálja fel.

A világ legnagyobb független lemezkiadójának az elmúlt hetekben ez már a harmadik új média-megállapodása. Az új csatornák keresése során először a Microsofttal egyeztek meg, hogy a szoftveróriás Zuna médialejátszójára gyárilag zenés videókat töltenek fel. Nem sokkal később pedig szerződést kötöttek a SpiralFrog zeneletöltővel, hogy az Apple iTunes szolgáltatásának konkurenciájaként reklámmal finanszírozott, ingyenes letöltési lehetőséget kínáljanak. „Többféle új típusú üzleti lehetőséggel kísérletezünk, hogy kielégítsük az igényeket, miközben törekszünk arra, hogy a művészek se essenek el a járandóságuktól” – mondta Tony Wadsworth, az EMI Music UK & Ireland elnök-vezérigazgatója.

Reklám

Reklámdús tankönyvek


Merkúr, Vénusz, Föld, Mars, Twix – akár ez is lehetne a bolygók szöveg- és képanyagának, illetve édességek hirdetéseinek sorrendje abban az elektronikus földrajzkönyvben, amelyet egy amerikai cég kínál diákoknak.

A szakemberek már régóta hangoztatják, hogy túl sok könyvet kell cipelniük táskájukban az iskolás gyerekeknek. A tankönyvek többsége persze nemcsak nehéz, de gyakran nagyon drága is. Ezeket a problémákat orvosolandó, egy kis amerikai cég úgy döntött, hogy pénz-megtakarítási okokból a jövőben elektronikus tankönyveket kínál a diákoknak – kicsiknek és nagyoknak egyaránt.

A művek ingyenesek, azonban bőségesen el vannak látva reklámokkal. Az e-könyveket egy laptopon vagy egy PDA-készüléken lehet tárolni, bármikor meg lehet nyitni, beléjük lehet lapozni, ráadásul környezetbarát megoldásnak számítanak. A legnagyobb problémát az átállás jelenti, mivel csak az Egyesült Államokban évi 4 milliárd dolláros forgalmú üzletet jelent a hagyományos tankönyv-készítés.

Az első fecske, amely e-tankönyveket készít, a Freeload Press nevezetű egyetemi kiadó; a két évvel ezelőtt alapított cég kínálatában jelenleg 15 könyv található, melyek többsége matematikai és gazdasági témájú. A dolog sikeresnek tűnik, hisz már most 38 egyetem vette fel könyvlistájába a kiadó katalógusában szereplő műveket.

A kérdés csak az, hogy vajon hány komoly szerző fog publikálni olyan könyvbe, amelynek az egyik oldalán a szakszöveg, míg a másikon egy hamburgerreklám található?

Metro: megvan a legkreatívabb hirdetés

A Metro International idén immár második alkalommal rendezte meg a kreatív hirdetések nemzetközi versenyét, a Metro Global Print Awardsot (MPGA). 19 ország 36 hirdetése közül a zsűri egy spanyol szendvicsbárhálózat, a Bocatta kreatívját találta a legjobbnak: a társaság a cég legfontosabb ismertetőjegyének számító papírzacskóban osztogatta a helyi Metro újságot; a tasak egyébként a lapon kívül egy – a legközelebbi Bocatta üzletet is feltüntető – térképet, illetve különböző promóciós anyagokat is tartalmazott.

A zsűri szavazatai alapján a dobogó második és harmadik fokán a dán McDonald’s és a kanadai Loto-Québec hirdetései végeztek. A gyorsétterem a konkurensektől eltérően nyitva tartott újév napján, ezt az üzenetet hirdette a másnaposságra utaló kreatívval. A kanadai lottócég pedig a jéghokihoz kapcsolódó új sportfogadási termékét reklámozta, amikor jégpálya-takarító gépeket küldött a márkázott pólókba öltöztetett rikkancsok mellé, illetve egy stilizált jégtisztító „kitisztította” a címlapot és a sportrovatot. A „kitakarított” részek a következő oldalon voltak olvashatók.

A szeptember 6-ai, stockholmi díjkiosztón Magyarországot két hirdetés képviselte: a Budapest Bank „Egyforintos vállalkozói számlacsomag” hirdetése, amelyre kreatív megoldásként minden Metro újságban egy 1 forintos érmét ragasztottak, illetve a Pannon eredeti címlap elé helyezett, egész oldalas címlaphirdetése. A zsűri szavazása alapján a nemzetközi listán utóbbi a 19., míg a Budapest Bank a 35. helyen végzett.

A nemzetközi győztes, „A világ legkreatívabb, Metróban megjelent hirdetése” címen túl nemzetközi hirdetési felületekhez jut: 1/1 színes oldalas hirdetési felületet kap abban a 21 országban, ahol a Metro megjelenik, összesen 380 ezer euró értékben, a második helyezett hatszor, a harmadik pedig négyszer 1/1 oldalon ingyenesen hirdethet saját országában.

Karrier

A lappiacról a Vivához

Szeptember 4-étől Kalas Éva látja el a Viva televízió sajtó- és pr-feladatait. Az új pr-koordinátor Popol Mártát váltja, akinek régi terve volt, hogy szerkesztőként próbálja ki magát. Erre most kapott lehetőséget a tévénél, így ezentúl az Interaktív című műsor szerkesztőjeként folytatja pályáját. Kalas Éva korábban öt évig a Mix magazin lapigazgatója volt. Itt többek között a lap marketing- és rendezvényszervezői feladatait, valamint belső és külső kommunikációs munkáit intézte.

Új sajtóreferens a GVH-nál

Szeptember elsejétől Mihálovits András látja el a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) sajtóreferensi teendőit. Az új munkatárs korábban újságíróként tevékenykedett. Pályafutása során több napi- és hetilapnál megfordult, legutóbb a Népszabadság gazdasági rovatánál dolgozott.

MT: új stratégiai igazgatóval

Szeptember 4-étől Pataki Róbert tölti be a Magyar Telekom (MT) Központi Stratégiai Szervezetének igazgatói pozícióját – értesült a Médiainfó. A közgazdász végzettségű Pataki 1996-ban pénzügyi elemzőként Rotterdamban a Nutricia Netherlands B. V.-nél dolgozott, majd az Accenture Strategic Servicesnél távközléssel és e-kereskedelemmel foglalkozott. 2001–2004 között az A. T. Kearney Európai Távközlési Teamnél menedzserként tevékenykedett, mostani kinevezése előtt pedig a Zen Media stratégiai tanácsadója volt.

Előléptetések a TBWA-nál

Felsővezetői kinevezések miatt átalakult a TBWA Worldwide menedzsmentje. A hálózat elnöki posztját az eddigi alelnök, Tom Caroll tölti be, aki új feladatkörében továbbra is felel eddigi nemzetközi ügyfélköréért, és szoros együttműködésben dolgozik Jean-Marie Dru elnök-vezérigazgatóval, valamint Jonathan Ramsden pénzügyi igazgatóval a hálózat nemzetközi irányításában.

Robert LePlae észak-amerikai elnök felelősségi köre a jövőben kiterjed minden olyan feladatra is a régióban, amely korábban Tom Caroll alelnök hatáskörébe tartozott.

Keith Smith, a jelenlegi ázsiai/csendes-óceáni regionális elnök nemzetközi elnöki kinevezést kapott, és mostantól az európai és afrikai/közel-keleti régiók vezetése is hozzá tartozik. Jeremy Padgen, a TequilaWorldwide jelenlegi elnöke és ügyvezető igazgatója a továbbiakban nemzetközi elnökként felel a TBWA-hoz tartozó specializált vállalatok és marketingszolgáltatások irányításáért. A TBWA 258 irodát működtet 75 országban, és körülbelül 9700 dolgozónak ad munkát világszerte.

Nagykövetből tanácsadó

Az Mmd Prohle Gergelyt, a korábbi berlini és berni nagykövetet nevezte ki új tanácsadójának. Prohle politikai és nemzetközi üzleti tudásával az Mmd senior tanácsadó csapatát fogja erősíteni, valamint a cég üzleti terjeszkedését támogatja. A szakember közvetlenül az Mmd magyarországi vezetőjének, Kevin Haslernek számol majd be. Prohle az után került a magánszektorba, hogy idén nyáron kilépett a Külügyminisztériumból. A jövőben továbbra is rendszeresen dolgozik majd magyar és a nemzetközi újságoknál, folyóiratoknál külső munkatársként.

Új pénzügyi igazgatóval a Friesland

Vasvári Csaba személyében új regionális pénzügyi és adminisztrációs igazgató csatlakozott a Friesland Hungária Zrt.-hez – írja a Marketinginfó. A pénzügyi szakember Peter Paul Coppest váltja a pozícióban, aki október 1-jén visszatér az anyavállalat kötelékébe.
A szakember a Novartis Hungária Kft.-től érkezett a Frieslandhez.

Távozik a Viacom vezérigazgatója

Nyolc hónappal a CBS-től való leválása után távozik a Viacom vezérigazgatója, Tom Freston. A januári szétválás óta jelentősen, mintegy 20 százalékkal csökkentek a Viacom részvényárai, így Freston végül a távozás mellett döntött. A Médiainfó információi szerint Freston helyettese Philippe Dauman, az igazgatóság egyik tagja lesz.

Leépítések az Intelnél

Az amerikai Intel 10 500 fős létszámcsökkentést jelentett be, válaszul csökkenő nyereségére és apadó piaci részesedésére. A végkielégítések költsége mintegy 200 millió dollár, de a kisebb létszám és egyéb költségcsökkentő lépések révén az óriáscég idén 1 milliárd, jövőre 2 milliárd, 2008-ban pedig 3 milliárd dollár megtakarítást kíván elérni. A legtöbb álláshely a menedzsmentben, a marketingrészlegnél és az információtechnológiai részlegnél szűnik meg.

Új csoportvezető a Maximize-nál

A Carattól érkezett a Maximize-hoz Szilágyi Andrea senior médiatervező. Egyebek mellett az ő vezetésével folyik a délkelet-európai létező vagy potenciális Wizz Air-célországok atl- és btl-kampányainak médiastratégiai, tervezési és vásárlási munkájának összehangolása.

Bővülés a Médialogisztikánál

Sárossy János, a Sanoma Budapest Zrt. előfizetésiosztály-vezetője szeptember 1-jétől elhagyta a kiadót, mivel a Médialogisztika Zrt. vezetőségében folytatja munkáját. Sárossy utódjának keresése jelenleg is folyamatban van.

Új igazgatóval a Plazma Média

Nagy Katalin tölti be a Plazma Média kereskedelmi igazgatói pozícióját, aki ezentúl a társaság hirdetési csapatának koordinációjáért felel. A szakember az IPM-től érkezett, ezt megelőzően pedig nyolc évig médiaügynökségeknél (Universal McCann és MindShare) dolgozott media account directorként.

Átrendeződődés a Tescónál

Udvardi György, a Tesco jogi osztályának vezetője irányítja átmenetileg a cég pr-részlegét, miután Danks Emese a Miniszterelnöki Hivatal kormányszóvivőjeként folytatja pályafutását – írja a Kreatív Online. Danks operatív feladatait Bognár Éva látja el, aki eddig is a Tesco pr-részlegén dolgozott.

Blikk: kinevezték a főszerkesztőt

Szeptember 14-étől Murányi Marcell a Blikk új főszerkesztője. A Ringier Kiadó régi-új munkatársa már júliustól a legnagyobb hazai napilap megbízott főszerkesztőjeként dolgozott, azt megelőzően pedig két évig főszerkesztő-helyettese volt a lapnak. Pályafutása a Ringier Kiadónál 2002-ben a Vasárnapi Blikk felelős szerkesztőjeként kezdődött.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik