Üzleti tippek

Megfigyelt reklámok

A vidéki hálózattal is rendelkező Rádió1 kereskedelmi igazgatója szerint egy új konkurensre lettek volna utalva, ha nem építenek ki saját monitoringrendszert.

Hauk Zoltán kedvencei:


Tévéműsor: hírműsorok
Újság: HVG
Rádió: Rádió1, Sztár FM
Netes portál: Index, Hírstart, Kreatív Online
Könyv: Müller Péter: Madárember
Film: Kusturica: Macskajaj
Zene: svájci és osztrák népzene
Hobbi: „Két kisgyerek mellett erre nem jut időm.”

– A helyi rádiók monitoringjának hiányára mutatott rá az a rendőrségi üggyé fajult eset, amelyikben egy zalai rádiónál vitatták, hogy lefutott volna náluk a Radio Media Services ügyfelének reklámszpotja. Milyen hatással volt a piacra ez a botrány?
– Számunkra kedvező volt, hogy az egyik versenytársunk kidőlt a sorból, azonban a bizalom is megingott a helyi rádiókkal szemben. A szegmens hitelének visszaszerzése érdekében a Rádió1 létrehozott egy rendszert, amely ellenőrizhetővé teszi a megyeszékhelyeken fogható rádiókban elhangzott reklámszpotokat.
– Tavaly ősszel Nagy Tamás, a Juventus rádió korábbi kereskedelmi igazgatója azt nyilatkozta lapunknak, hogy éppen egy ehhez hasonló rendszert épít ki. Ez nem lett volna nektek is megfelelő?
– Nem akartuk ezt használni, mert így létrejöhetett volna egy monopolisztikus rendszer, amelynek ki lettünk volna szolgáltatva, ráadásul úgy tudjuk, a következő lépés az lett volna, hogy az új cég belép a helyi rádiók reklámértékesítési piacára is.
– A jelenlegi naplós hallgatottságmérést mikor válthatja fel a pontosabb képet adó, elektronikus rendszer?
– A Gfk már tesztelt egy Mediawatch nevű rendszert, amelyben egy óra méretű műszer rögzít minden zajt. Ez a jövő útja. Amennyiben a rádiós piac jobb pozícióba szeretne kerülni a hirdetőkért folytatott versenyben, akkor nincs más választásunk. Jelenleg tárgyalások folynak az új mérési módszerről.
– Mennyibe kerülne ez a rádióknak?
– Az új kutatási rendszer nagyjából a kétszeresébe kerülne, mint a jelenlegi naplós mérés. Azonban, ha a rádiók piaci részesedése akár egyetlen százalékkal is magasabb lesz a jelenleginél, az körülbelül plusz kétmilliárdos nettó bevételt jelenthet. A naplós mérés inkább attitűdöket vizsgált, ezért az a nagyobb rádióknak kedvez, az első tesztek szerint a Mediawatch a kicsiknek lehetne előnyösebb.
– Akkor könnyen előállhat itt is az, ami az AGB panelbővítésénél: a nagyoknak nem lesz érdekük, a kicsik pedig nem tudják finanszírozni.
– Ez benne van a pakliban, de ha jobban belegondolnak a nagyobb rádiók, akkor látni fogják, hogy ha az egész piac nő, akkor ők is sokkal jobban járnak.
– Az egyik „nagy”, a Danubius éppen eladósorban van, a rádió januárban új vezetőt kapott. Bartucz László vezetésével vajon kitörhet a Danubius a jelenlegi rossz passzból?
– A piac a kiegyensúlyozottságot szereti, a Danubiusnál pedig gyakoriak voltak az elmúlt hónapokban a személyi változások. A mostani vezetőváltás reményt adhat, de ha új tulajdonos jön, akkor elképzelhető, hogy hozza a saját embereit. Nemcsak a Danubiusnak van ebből kára, hanem az egész rádiós piacnak.
– A probléma abból adódik, hogy Mark Hope alatt a rádió belement a Sláger diktálta árversenybe?
– Lehet, hogy a Slágernek sem kellett volna ebbe belemennie. Annyira lecsökkentek az árak, hogy most már előlünk, a budapesti piacról is próbál a két nagy rádió ügyfeleket elhozni.
– Dolgoztál az Info és a Klubrádiónál is. Mennyire befolyásolja az értékesítést, ha valamelyik politikai oldalhoz kötnek egy rádiót?
– Amennyiben ez az elkötelezettség nem szélsőséges, akkor nem okoz gondot. A Klubrádiónál eleinte voltak ebből problémák, de ahogy „középre sorolt” a rádió, úgy tudtuk növelni a hirdetési bevételeket is.
– A pártokhoz kötődő cégekre ilyenkor nem lehet apellálni?
– Nem, mert ügyelnek arra, hogy kiegyensúlyozottan hirdessenek. Nem szeretnék, ha később, éppen a hirdetéseik elhelyezésével nyilvánvalóvá tett elkötelezettségük miatt lennének támadhatóak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik