Üzleti tippek

Bevezető – A digitális korszak kapujában

Félmilliárd dollárért, valamivel több mint 100 milliárd forintért szerződött át Howard Stern, a világ egyik legismertebb rádiósa az egyik vezető amerikai földi csatornától a Sirius Satellite Radióhoz. Az ötéves szerződésért kifizetett összeg nagysága is jelzi: új világ kezdődik a rádiózásban. (Csak viszonyításképpen: az évi 20 milliárd forint olyan nagyságrendű, mint a Magyar RTL vagy a TV2 tavalyi nettó árbevétele – egyiké 31, másiké 23 milliárd –, és bő másfélszerese a hazai rádiós piac tavalyi összes bevételének.)

Az évezred elején alapított műholdas műsorszolgáltatók ugyanis mostanra jutottak el odáig, hogy komoly veszélyt jelentsenek a földi sugárzású rádiócsatornáknak. A Siriusnak ma már több mint 3 millió előfizetője van, a piacvezető XM Radionak közel kétszer ennyi, miközben az előfizetők száma továbbra is dinamikusan bővül. Ennek köszönhetően, az előfizetői bevételek növelése mellett (a havi előfizetési díj közel 13 dollár) a műholdas rádióknak egyre komolyabb hirdetői bevételeket sikerül elvenniük a hagyományos rádióktól. Elemzők szerint ez olyan mértékű változásokat jelent majd a rádiós piacon, mint a ’80-as években a kábeltévék megjelenése a televíziós piacon.

Nálunk azonban egy kicsit lassabban járnak az órák. A jelenleg érvényben lévő médiatörvény még akkor született, 1995-ben, amikor a digitális médiavilág távoli álomnak tűnt, így nem csoda, hogy csak az analóg műsorszolgáltatásra terjed ki. Mára azonban már világos, a törvényi háttér hiánya akadályozza a digitális televíziózás elterjedését.

A törvényi szabályozás más területeken sincs mindig összhangban a való élettel. A szerencsejáték törvény nyáron elfogadott módosítása például, védendő a Szerencsejáték Rt. monopóliumát, megtiltja a távközlési és pénzügyi szolgáltatóknak, hogy többek között a külföldi internetes kaszinók ajánlatait eljuttassák a fogyasztókhoz. A helyzet tarthatatlanságát jól mutatja, hogy miközben itthon a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség már több büntetést szabott ki tiltott reklámok ügyében, ha más országból érkezik a közvetítés, akkor a médium nem büntethető. (Például a nálunk is közvetített decemberi kézilabda-vb egyik főtámogatója egy ilyen tevékenységű máltai cég volt.)

Hasonló eset könnyen előfordulhat a nyári németországi foci-vb esetében is. De a reklám- és médiaiparnak egyelőre a foci-vb-ről nem ez jut eszébe, hanem az ennek köszönhető jelentős többletbevétel. Azok a márkák ugyanis, amelyek támogatják az eseményt, ilyenkor többet költenek, és hogy tartsák velük a lépést, konkurenseik is hajlamosak követni őket. Nem beszélve arról, hogy a média egy jelentős része a növekvő nézettség, olvasottság, látogatottság okán már így is nyertese lesz a vb-nek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik