Üzleti tippek

Szabaduljon meg a feszültségtől!

admin
admin

2005. 10. 06. 08:10

A világ bőségesen tartogat feszültséggel teli helyzeteket, s ezeket nemigen tudunk elkerülni. Pánikra azonban semmi ok, sok módja van annak, hogy száműzzük életünkből a stresszt.

Stresszhelyzetben a szervezet „harcolj vagy menekülj” parancsot kap az agytól, a test pedig felkészül e két lehetőségre: gyorsabban ver a szív, szaporább lesz a légzés, magasabb a vérnyomás, verejtékezni kezdünk, és több vér jut az izmokba. Ha ez a felpörgetett állapot tartóssá válik, és a feszültséget nem vezetjük le megfelelő mennyiségű és minőségű pihenéssel, nemcsak a közérzetünk lesz kellemetlen, hanem hosszú távon számos betegséggel is szembe kell néznünk. A különféle egészségügyi problémák széles skáláját hozzák kapcsolatba a feszült lelkiállapottal, a szív- és érrendszeri megbetegedésektől, az emésztő- és légzőszervi, nőgyógyászati bántalmakon át egészen a daganatos betegségekig vagy a depresszióig.

Nem helyes megvárni, amíg idáig fajulnak a dolgok, tenni kell valamit az életünket megkeserítő stressz ellen. A feszült helyzetek többségét azonban a városi életmód mellett lehetetlen kivédeni: például nap mint nap bosszankodunk a közlekedési dugóban, a munkahelyünkön pedig felelős döntések, határidők nyomják a vállunkat. Tovább rontja a helyzetét, aki vezetőként minden pillanatban erősnek mutatja magát, és úgy érzi, minden területen neki kell helyt állnia.

Webajánló:

A világhálón a stresszoldással kapcsolatos szolgáltatások igen széles kínálatából választhat. Érdemes innen elindulni, ha feszültség okozta panaszokkal küzd.

stresszoldas.lap.hu
meditacio.lap.hu
masszazs.lap.hu
reiki.lap.hu
www.kineziologus.hu
joga.lap.hu
www.jogastudio.hu
www.jogakozpont.hu
csikung.lap.hu
www.mandaladayspa.hu
www.aranybuddha.com
www.agykontroll.hu

Szerencsére szó sincs arról, hogy a stresszt csak úgy védhetné ki, ha feladná eddigi életformáját, és egy eldugott tanyára költözne, ahol az egyetlen zaj a madárcsicsergés. A rohanó életmódba is beiktathatók a stresszoldás módszerei: ezek egy része önállóan is alkalmazható, más részüket érdemes tanfolyamon elsajátítani, majd rendszeresen használni, megint más kezelésekért pedig szakemberhez kell fordulni.

Feszültségmentesítés otthon

A mindennapi stressz könnyebb elviselésében segíthet, ha egészségesebbé alakítja az életmódját: egészségesen táplálkozik, szükség esetén vitaminokat szed, és gondot fordít a rendszeres testmozgásra – a sport stresszoldó hatását már sok vizsgálat igazolta.

Egy különösen fárasztó nap után egyéb „csodafegyvereket” is bevethet. Hazaérve, ahelyett, hogy leülne a tévé elé vagy egy pohár itallal gondoskodna a feloldódásról, inkább vegyen meleg fürdőt, a vízbe pedig cseppentsen feszültségoldó illóolajat (a legismertebb nyugtató hatású illóolaj a levendula, de jó hatású a narancsvirág-, a bergamott- vagy a kamillaolaj is). Az olajokat párologtatóba is teheti, hogy illatuk az egész lakást átjárja. Tegyen fel valamilyen kellemes zenét, a kedvenc együttesének lemezét vagy egy klasszikus művet, de választhat kifejezetten relaxációhoz ajánlott CD-t is.

Érdemes elsajátítani a legegyszerűbb relaxációs és meditációs technikákat. Feküdjön le a földre vagy egy nem túl puha kanapéra, és lábfejtől felfelé haladva feszítse meg minden izmát egy másodpercre, majd lazítsa el, végül élvezze ezt az ellazult állapotot néhány percig. A másik egyszerű gyakorlat, ha egyenes háttal ülve a koncentrál arra, hogy az egyes testrészei szépen, fokozatosan ellazulnak. Végül igyekezzen az elméjét is kiüríteni, néhány percig semmire sem gondolni. Ehhez egy szót vagy hangot is ismételgethet magában, sőt a megfelelő hangulat eléréséhez gyertyát is gyújthat. Ha ezeket a gyakorlatokat rendszeresen elvégzi, hamarosan azt veszi észre, hogy nyugodtabb lett az általános lelkiállapota.

Edzések és tanfolyamok

Ha komolyabb lazító tréningre vágyik, érdemes kipróbálnia például a jógát. A több ezer éves indiai testedzési, gyógyító és spirituális rendszer oktatói nemcsak a test megmozgatásával törődnek az órákon, hanem segítenek a speciális légzéstechnika, illetve a relaxációt segítő, lazító gyakorlatok elsajátításában is. Bár egyes jógapózok (ászanák) első látásra bonyolultak, a kezdőknek sem kell aggódniuk, hiszen semmi olyat nem kér majd tőlük az oktató, amit ne tudnának megoldani, a tanulás szigorúan a fokozatosság jegyében zajlik. A jógának számos fajtája létezik, a legelterjedtebb változat a Hatha-jóga, de egyre népszerűbb az ennél valamivel dinamikusabb Ashtanga-jóga is. Minden változat újabb és újabb jógapózok lehetőségét is kínálja.

A taj-csi harcművészeti mozdulatokon alapuló, mozgásban végzett meditációs gyakorlat. Lassú, lágy, könnyen elsajátítható mozdulatokkal tapasztalhatják meg az órák látogatói saját belső energiaáramlásukat, oldhatják a lelki feszültséget, és javíthatják fizikai kondíciójukat. Hasonlóan lassú mozdulatokkal dolgozik egy rokon mozgásforma, a csikung, amely a mindent átható életerő összegyűjtésén és tudatos irányításán alapul, ezt sajátítják el művelői.

Nem a test, a mozdulatok, hanem az elme korlátlan lehetőségeinek kiaknázása felől közelíti meg a kérdést az Amerikában, José Silva által kidolgozott agykontroll. A két hétvégés tanfolyamon elsajátítható technikák segítségével nemcsak a feszültség csökkenthető: a tanfolyamot végzettek az oktatók szándéka szerint képesek lesznek hatékonyabban kihasználni elméjük képességeit, s ennek segítségével megszabadulhatnak rossz szokásaiktól, függőségeiktől, fejleszthetik intuíciójukat, választ kaphatnak régóta kínzó kérdéseikre.

Szakértő kezekben

Az emberi érintés stresszoldó és egészségvédő hatása már évezredek óta ismert, mégis a kelleténél kevesebbszer élünk a masszázs gyógyító erejével. Pedig a választék hihetetlenül széles, a masszírozásnak több mint kétszáz válfaja ismert. A legelterjedtebb a gyúró, dörzsölő, simító és rezegtető mozdulatokkal dolgozó svédmasszázs, amelyet szinte valamennyi uszodában és edzőteremben igénybe vehetünk. Ez a masszázsfajta kombinálható a pihentető, ellazító illóolajok alkalmazásával is, sőt a felkészült masszőrök a narancsbőrös tünetek enyhítésére és a fogyókúra segítésére is vállalkoznak. Aki valamilyen mozgásszervi bántalomra keres gyógyírt, annak a speciális felkészültségű szakemberek által végzett gyógymasszázsra van szüksége.

Az izmok nyújtását és a test energiapályáinak kiegyensúlyozását segíti a japán shiatsu és a tradicionális thai masszázs. Ehhez kényelmes, sportos öltözetünktől sem kell megválni. Az ajurvédás masszázs a test és a lélek kiegyensúlyozását szolgálja: a masszőr felmelegített szezámolajat önt először a homlok közepén található „harmadik szem” pontra, majd a test többi részét masszírozza meg az olajjal. A lávaköves masszázs különböző hőfokra melegített kövek használatával éri el a tökéletes relaxációt.

Hasznos könyvek:

 Alix Kirsta: Stressz – hogyan küzdjük le, és éljünk nyugodt, örömteli életet (Magyar Könyvklub, 1998)
Cathy Hopkins: Aromaterápia (Alexandra Kiadó, 1996)
Roberta Wilson: Aromaterápia haladóknak Édesvíz Kiadó, 2003)
Cheryl Richardson: Legyen időd az életedre! (Bioenergetic Kft., 2002)

Különlegesség a watsu, a speciális medencében, relaxációs módszerekkel és a reflexzónák masszírozásával végzett, zenével kísért, víz alatti masszírozás, amely a valódi lebegés érzetét adja. A tibeti hangmasszázsnál a páciens testének különböző pontjaira különböző méretű fémtálakat helyez a terapeuta, majd filc ütővel megüti azokat. Az így előhívott rezgések végigáramlanak az egész testen, ellazítják, és helyreállítják energetikai egyensúlyát.

A reiki módszere is az érintés gyógyító hatására alapoz, a mester az egyetemes életenergiát igyekszik átadni páciensének a speciális érintések révén. Az eljárás hívei szerint nemcsak a feszültség oldására alkalmas, hanem bizonyos esetekben gyógyításra is.

A kineziológia gyakorlói izomtesztelés segítségével derítik fel a szervezetben elraktározott fizikai és érzelmi blokkokat, és szabadítanak meg a jelenlegi haladásunkat akadályozó régi, mélyen elraktározott traumáktól. Nemcsak feszültségoldásra, hanem egyes lelki eredetű fizikai betegségek gyógyítására, illetve azok tüneteinek mérséklésére is használják.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Austria's Foreign Minister and leader of Austria's centre-right People's Party (OeVP) Sebastian Kurz waves to supporters during the party's election event following the general elections in Vienna, Austria, on October 15, 2017.  / AFP PHOTO / APA / ROBERT JAEGER / Austria OUT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.