Pénzügy

Tudatos pályakezdők – önismeret nélkül

A pályakezdők ma már felkészülten vágnak neki az álláskeresésnek, de lehetőségeikről gyakran reálisabb képet alkotnak, mint önmagukról. A cégeknek egyre nehezebb választaniuk a sok hasonló jelentkező közül.

A budapesti Corvinus Egyetem állásbörzéjén száz diák ingyenesen kitölthetett egy szubjektív és önismereti tesztet. „A tíz évvel ezelőtti pályakezdő diplomásokhoz képest a ma végzett diákok többsége felkészülten és rendkívül céltudatosan vág neki az álláskeresésnek – osztotta meg tapasztalatait a FigyelőNettel Deák Zsolt, a munkaerő-értékelő tesztekkel foglalkozó CAPTain Hungary Kft. ügyvezető partnere – Ugyanakkor sok esetben azt tapasztaljuk, hogy nem a valódi képességeik, személyiségi adottságaik és érdeklődési körük alapján választanak, hanem az éppen “divatos” foglalkozások vagy a könnyebb boldogulást ígérő lehetőségek terelik őket egy irányba.”

Személyes kompetenciák

Éppen ezért nagyon fontos a munkaadók számára, hogy az egyébként nagyon hasonló háttérrel érkező pályakezdők személyiségéről pontos képet kapjanak. A felvételi interjúkra való tudatos felkészülés, assesment center vagy személyiségtesztek nélkül nehéz a megfelelőt kiválasztani a közel azonos profilú pályakezdők közül.

A magyar diák
A CAPTain tesztek eredményéből kiderült: a diákok többsége csapatban gondolkodik, és vezetői karriert szeretne elérni. A többség gyakorlatias, nagyra értékelik a kreativitást és meglehetősen teljesítménycentrikus.

A pályakezdők elhelyezkedésében fontos szerepet játszanak a személyes kompetenciák, ezt támasztotta alá a Német Ipari és Kereskedelmi Kamara több mint kétezer vállalatra kiterjedő reprezentatív felmérése is. „A felsőoktatási intézményekből kikerülők szakmai tudása csak egyik tényezője a pályakezdésnek – mondta Martin Wansleben, a kamara igazgatója. – A személyes kompetenciák napjainkban sokkal jelentősebb szerepet játszanak, mint bármikor a múltban.” A cégek a friss diplomásoktól a szaktudás, az elemzőkészség, valamint a döntésképesség mellett akaraterőt, önálló munkavégzésre való képességet, elkötelezettséget, felelősségtudatot is várnak, illetve azt, hogy tudjanak csoportban dolgozni.

Amit a cégek várnak

A fiatal diplomásoktól megkövetelt szociális kompetenciák (fontossági sorrendben):
• elkötelezettség
• felelősségtudat
• csoportmunkára való alkalmasság
• jó kommunikációs képesség
• konfliktuskezelési képesség
Elvárt szakmai és személyes kompetenciák:
• elemzőkészség
• döntésképesség
• jól megalapozott szakmai tudás
• folyamatos tanulásra való képesség

Forrás: Német Ipari- és Kereskedelmi Kamara

Ugyanazt mondják

Nehéz azonban a magyar pályakezdők között válogatniuk a munkaadóknak. „A diákok többsége csapatban gondolkodik, és vezetői karrierre vágyik, függetlenül attól, hogy milyen a személyisége és milyenek a képességei” – mondta Deák Zsolt a diákok értékelésekor kiderült eredményből.

Az állásbörzén egy 183 kijelentéspárból álló, kikényszerített választáson alapuló tesztet töltöttek ki a hallgatók, melynek eredményeként egy 38 szempont alapján összeállított jellemzést kaphattak. A kérdések a diákok tanulásáról, munkavégzéséről, tanáraikhoz és diáktársaikkal kapcsolatos viszonyáról, karrierelképzeléseiről szólnak. „A kompetenciák közül nagyon fontos a képességekkel, személyiséggel, a közösségi viselkedéssel és hozzáállással kapcsolatos faktorok, hiszen ezek fogják meghatározni a diákok karrierlehetőségeit” – hangsúlyozta Deák Zsolt.

Mivel azonban a diákok karrierelképzelései nagyon hasonlók, és gyenge az önismeretük, a cégeknek fel kell készülniük, hogy nagyon hasonló interjúalanyokkal fognak találkozni a felvételi beszélgetéseken. Vagyis a diákok nemcsak egyre „profibb” megjelenésükben és fellépésükben közelítenek egymáshoz, hanem vágyaik, céljaik és saját tulajdonságaik megfogalmazásánál is közel ugyanazokat sorolják. A kiválasztást végző személyek számára így nehezebb lesz a választás, feltehetően egyre többen fognak szűrőeszközökre is támaszkodni a végső döntéskor.

Tanulni is kell még
A Német Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérésének egyik megdöbbentő eredménye az volt, hogy a személyes és a szociális kompetenciák terén igen nagy hiányosságok mutatnak a pályakezdők.

Önbizalomhiánnyal, támogatásra várva

A tapasztalatok szerint a pályakezdők életkorában az önismeret foka még alacsony. Ez önmagában természetesen jelent problémát, hiszen az önismeret tanulási folyamat, amely a munkatapasztalatok, a munkahelyen szerzett élmények, sikerek vagy éppen kudarcok hatására finomodik.

Feltehetően azonban az önismeret hiányával magyarázható, hogy a diákok önbizalma nagyon ingadozó. „Meglepő volt számunkra, hogy a diákok többségének nincs helyén az önbizalma – mondta az ügyvezető. – Egyes esetekben túlkompenzálnak, túlzott magabiztossággal próbálják elrejteni önbizalomhiányukat, más esetekben bevallják a bizonytalanságukat.”

Az önismeret terén mutatott gyengeségeket a diákok is szeretnék orvosolni. Deák Zsolt benyomása szerint a pályakezdőknek több támogatásra és tájékoztatásra lenne szükségük a munkaerőpiacról, lehetőségeikről és az álláskeresési technikákról. A felsőoktatási intézményekben azonban sajnos az igényeltnél kevesebb az ilyen jellegű szolgáltatás. Egy-egy ilyen állásbörzén pillanatok alatt megtelik az önismeretet elősegítő ingyenes lehetőségekre felkínált keret.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik