Gazdaság

Fellélegezhetnek a magyar fuvarozócégek

A magánfuvarozók üdvözlik az uniós szakminiszterek luxemburgi tanácskozásán a kiküldetési irányelv módosításáról hétfőn elért kompromisszumot, különösen azt, hogy a fuvarozói szektort kivették a mostani szabályozásból és arra vonatkozóan külön szabályokat hoznak majd.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) főtitkára az MTI-nek elmondta: kedvező, hogy lesz külön szabályozás a fuvarozókra. Ugyanakkor úgy vélte, ez bizonytalan helyzetet teremt, mert még az is kérdéses, hogy mikor születhet meg a döntés. Mindez azonban jól ráirányítja a figyelmet a probléma súlyára. Kitért arra, hogy a magyar kormány a szakmával egyeztetve képviselte az álláspontjukat a tárgyalásokon, Takács Szabolcs miniszterelnökségi államtitkár vezette magyar delegációnak sikerült megvédenie a fuvarozói szektor érdekeit.

A kamionosok Brüsszelben lobbiztak a kiküldetési szabály felfüggesztéséért
Nyomatékosan kérik a német, francia és osztrák hatóságokat, hogy azonnal függesszék fel a minimálbér-szabályt.

A foglalkoztatási és szociális ügyekben illetékes uniós miniszterek hétfői luxembourgi tanácskozásán kompromisszum született a kiküldött munkavállalókra vonatkozó szabályozás módosításának fő vonalairól. Az éjszakába nyúló tárgyalások végén a résztvevők minősített többséggel úgynevezett “általános megközelítést” fogadtak el a kiküldetési irányelvről, amelynek alapján a tagállami kormányokat tömörítő tanács megkezdheti az egyeztetést az Európai Parlamenttel.

Az Európai Bizottság tavaly márciusban terjesztette be módosítási javaslatát, amelynek értelmében a munkabér és a munkafeltételek terén ugyanazok a szabályok vonatkoznának a kiküldetésben lévő munkavállalókra, mint a helyiekre. A bírálók szerint ez számos újonnan csatlakozott tagországot hátrányosan érintene. Az egyezség egyik legfontosabb pontja, hogya módosítás előírásai nem fogják érinteni a fuvarozói szektort, arra vonatkozóan külön szabályokat hoznak majd. A most elfogadott kompromisszum értelmében a fogadó ország munkajogi feltételeit 12 hónap után kellene alkalmazni, amit egyszer meg lehetne hosszabbítani hat hónappal. A bizottság eredeti javaslata 24 hónapról szólt, de sajtóhírek szerint Franciaország keményen lobbizott ennek csökkentéséért.

Kiemelt kép: Járműve szélvédőjét tisztítja egy várakozó kamionsofőr Somoskőújfaluban 2017. január 13-án. MTI Fotó: Komka Péter

Ajánlott videó

Olvasói sztorik