Gazdaság

Egyértelmű trend: egyre többet és többször költünk online

A GfK adatai szerint az utóbbi években szignifikánsan nőtt az online vásárlók köre és a vásárlások száma. Egyre többet mobiltelefonozunk, így a költések is ide terelődnek. A tableteken a bővülés megállt, ahogy a táblagép-piac is. A műszaki cikkek, a szolgáltatások nagyon mennek.

Egyre több digitális és online hozzáférést biztosító eszköz található a háztartásokban és azon kívül is. A helyhez kötött, asztali gépeken való internetezés aránya csökkent és a már mobilabb, de utcai használatra még nem alkalmas laptopok használata került előtérbe. A mobilitás a bárhol használható, mobilinternettel ellátott okostelefonok és táblagépek általános elterjedésével teljesedett ki.

Vásárlás előtti tájékozódásra a digitális fogyasztók többsége használja az ár-összehasonlító oldalakat (a  fogyasztók 58 százaléka említette), de a többség (53 százalék) a gyártó honlapját is felkeresi. Fogyasztói véleményeket tartalmazó fórumokat, blogokat, kommenteket 39 százalékuk olvas. A gyártók, szolgáltatók számára fontos, még ha az értékesítés a kereskedőkön keresztül történik is, érdemes a termékeket részletesen bemutató honlapot fenntartani, hiszen az itt található információt tekintik hitelesnek legnagyobb arányban (67 százalék) az ilyen oldalakat felkeresők. Ezzel szemben a kereskedői oldalakat hitelesnek tekintők aránya ennél jelentősen kisebb: 33 százalék. Érdemes a nem fizetett médiát, vagyis a fogyasztói élményeket megosztó honlapokat is figyelemmel kísérni, és ha lehet, befolyásolni. A felhasználók 74 százaléka ezt tekinti hiteles információforrásnak.

A legtöbbek által online vásárolt termékek a célcsoport számára felkapott, nagy értékű, így nagy megtakarítást jelentő, jól paraméterezhető (és a telekommunikációs szolgáltatók által promotált) telekommunikációs eszközök és kiegészítők. Az internethasználók 31 százaléka vásárolt már ilyet a világhálón. Hasonló okból lehet magas a számítástechnikai eszközök online piaca (27 százalék vásárolta online). A könyvek kiválasztása sem igazán igényel fizikai érintkezést, így lehet jelentős az online kereskedelme (31 százalék).

Magas az online értékesítés aránya a szállítással nem járó termékek, szolgáltatások kereskedelme terén, pl. üdülés (30 százalék), belépőjegyek (29 százalék), biztosítás (27 százalék), távközlési szolgáltatások (27 százalék), repülőjegy (23 százalék). A gyorsaság és az egyedi igények szempontjai miatt lehet kiugró (27 százalék) a meleg online ételt rendelők aránya.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik