Gazdaság

3 milliárdos “aprómutyi” EU-s pénzből

mutyipoly (Array)
mutyipoly (Array)

Az Új Nemzedék Jövőéért Program tanulságos példája az EU-s pályázatok körüli kavarásoknak és pénzleséseknek. Volt Fidelitasos vezetők, L. Simon László és Szijjártó Péter barátja, illetve más politika-közeli kedvezményezett cégek is feltűnnek a 3 milliárdos sztoriban.

A 444.hu kíváló cikkben mutatja be, hogy miként csatornázzák be az EU-s milliárdokat a politika-közeli kedvezményezett cégek egy értelmetlennek tűnő pályázaton, csak azért, hogy elköltsék, lehívják a pénzeket az uniótól. Az ügy tanulságos példája annak, hogy miként működnek ma Magyarországon az uniós pályázatok.

A 2011-ben indult ifjúsági program körül nyüzsögnek a volt Fidelitasos vezetők, befolyásos fideszes politikusok, akiknek a farvizén a haverjaik kapják a részmunkákat. Az „Ifjúság.hu a sikeres nemzedékért – Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztés a köznevelésben tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése érdekében” című okosságban csak hirdetésre 310 milliót, tanulmányírásra 30 miliót, honlapra 3 milliót költöttek. Mára a 3 milliárdot szinte teljes egészében elköltötték, de a lap szerint nagyon gyanús, hogy az egész projektnek semmi értelme.

Mint ahogy a megkérdezett pályázati szakértő fogalmazott: “első ránézésre úgy tűnik, hogy ez is egy olyan pályázat volt, ahol előre kitalálták, hogy ki lehetne venni egy csomó pénzt, utána próbáltak köré tenni valami szakmai részt is, hogy átmenjen az egész. Ahogy a pályázat az egyik minisztériumtól átkerült a másikhoz, megváltoztak az erőviszonyok is, át kellett rendezni kicsit a dolgokat”.

Az ifjúsági projektből felállítottak országosan 20 Új Nemzedék Kontaktpontot, három alkalmazottal. Van honlap, vannak nyomtatványok, iskolákban rendezett programok, néha kitelepülnek a nyári fesztiválokra. Ám a legnagyobb jóindulattal számolva sem reális, hogy 3 milliárd forintot emésszen fel ez – írja a 444.hu. Az EMMI átvilágította a projektet, talált néhny furcsaságot, de szerintük alapvetően minden jogszerűen történt.

Ugyanakkor a lap szerint több mint furcsa, hogy a projekt bármely eleme tele van politikához kötődő alvállalkozókkal. Ezek a nevek merültek fel:

– Mihálovics Péter, volt Fidelitas alelnök (ő a pályázat elindításának idején Navracsics Tibor kabinetfőnökeként is dolgozott, Navracsics őt akarta indítani az idei veszprémi időközi választáson is, de ez nem ment át a Fideszen. Mihálovics jelenleg a fejlesztési minisztériumban dolgozik, márciusig megint miniszteri biztos volt, csak most a Bakony – Balaton régió fejlesztéséért felelt. Seszták Miklós kabinetfőnöke most)

– Siklódi László Levente – szervezete nevében ő rendelte meg a 30 milliós tanulmányt, amit egy fideszhez közeli cég írt, erre 21 napjuk volt

– Young and Partners Kft. – ők vitték el a 310 milliót a program reklámozásra (ez az összeg hatalmas, a Coca-Cola két hónap alatt költ listaáron ennyit Magyarországon hirdetésre) – a cég vezetője Szijjártó Péter külügyminiszter jó barátja, Kuna Tibor.

– a programhoz tartozó portál kitalálásával (koncepció, tartalomfejlesztés, informatikai fejlesztés, design) a Shortcut Communications Kft-t bízták meg. A cég ügyvezetője Kisfalvi Gábor, aki L. Simon László miniszterelnökségi államtitkár kabinetfőnökének, Hornyák Tibornak az egykori üzlettársa.

– Protzner András szakértői munkájáért 8,82 millió forintot kapott ebből a projektből. Ő a Fidesz frakció egyik jogi tanácsadója is, 2013-ban például 1,38 millióért segítette a kormánypárti képviselők tájékozódását.

– 7,23 milliót kapott a Rávezető Projekt Kft., amelynek ügyvezetője Ríz Ádám, aki nemrég még a Bethlen Gábor Alapkezelő második embere volt. Utóbbi szervezeten keresztül támogatja a kormány a határon túli magyar programokat, és a Miniszterelnökség felügyelete alatt működik.

A lap munkatársai “próbavásárlást” is végeztek több Új Nemzedék Kontaktpontnál. Azt tapasztalták, hogy az ott dolgozók meglepődve fogadták, csodálkoztak, hogy valaki személyesen akar tőlük tanácsot kérni. Azt mondták neki, hogy számukra szokatlan, hogy valaki tényleg besétál hozzájuk. Egy másik irodában közölték, hogy ők nem állásközvetítők, így nem fognak tudni állást ajánlani, legfeljebb tippeket adnak arra, mi kell egy sikeres jelentkezéshez. Ezután a kontaktpont egyik munkatársa kért egy önéletrajzot kollégánktól, amiről elmondta, hogy hol kellene változtatnia ahhoz, hogy biztosan behívják egy állásinterjúra. Ezek olyan módszerek voltak, amelyek alapján általában a multik hr-esei szelektálnak a jelentkező közül.

A cikk hangsúlyozza, hogy a 444.hu nem talált nyilvánvaló törvénytelenséget a program körül, a pályázat adatainak nagy része nyilvános, van róla kormányhatározat, volt rendes pályázat, végigvitték a közbeszerzéseket. “Csak ez egész mégis úgy gyanús, ahogy van. Nem látszik, hogy az egésznek mi az értelme, nem látszik rajta, hogy hova ment el 3 milliárd forint, és már első ránézésre is túl sok a politika-közeli kedvezményezett” – írták.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik