Gazdaság

Rajzfilm a pénzről gyerekeknek

admin
admin

2006. 11. 08. 11:10

A rajzfilm ötlete egy francia „A pénz és az euró lépésről lépésre” azonos című rajzos mesekönyv alapján született meg.


Hogyan született a rajzfilm ötlete?


Az ötletet Rófusz Ferenc adta, akinek egy ismerőse vette meg a könyvet gyermekének. Az Oscar-díjas rendező szeme csillant fel először a könyv láttán, majd megkeresett vele minket. A kedves figurák, valamint a téma érdekessége miatt ajánlotta figyelmünkbe a könyvet. Mivel magam is közgazda vagyok, mindenképpen megvalósításra méltónak tartottam a könyv témáját producertársammal, Kohári Edittel együtt.


A könyvet elolvasva rádöbbentünk, hogy ez valójában sokkal többről szól, mint az euró bevezetésével kapcsolatos tudnivalók ismertetéséről. A könyv ugyan 2004-ben, az euró bevezetésével egy időben jelent meg a könyvpiacon, ám nem csupán az új fizetőeszköz megkedveltetését tekinti feladatának.


Mik voltak a kezdő lépések?


A megvalósítás előtt meg kellett vásárolni a szükséges jogokat a francia könyvkiadótól. Ennek értelmében nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában értékesíthetjük majd az elkészült rajzfilmet. A kiadó örömmel adta el nekünk a jogokat, hiszen kizárólag könyvkiadással foglalkozik, nem profilja az animáció.


Már elindítottunk egy külföldi vonalat az értékesítésre, de sajnos még nem kaptunk visszajelzést. Európában szeretnénk a lehető legtöbb országba eljuttatni a filmet, meglátjuk, milyen sikerrel.


Az animáció amúgy is egy elég drága mulatság. Az elmondható, hogy az animáció formájában történő hasznosítás megvalósításának jogai általában nem eladók. A francia kiadó örült a megkeresésünknek, hiszen a magyar animáció igen jó nevű, arról nem is beszélve, hogy a rendezők is számos munkában vettek már korábban részt. Rendezőink bábáskodtak például a Mr. Bean-rajzfilm születésénél és egyéb munkákban is.


A kiadó még nem látott egy részt sem a filmből, de már nagyon várják. Valójában még folyamatosan gyártunk, eddig 8 epizód készült el a 30-ból, melyből mindenképpen küldünk a francia kiadónak, amely folyamatosan érdeklődik a mű iránt.


Mikor lesz látható a sorozat?


Szombatonként a délelőtti műsorsávban sugárzásra kerülő rajzfilm célja, hogy a magyar fiatalok minél előbb elsajátítsák a sikeres élethez elengedhetetlen pénzügyi alapismereteket. Ilyen jellegű rajzfilm ez idáig még nem készült Magyarországon, így ez mérföldkőnek számít. Az amerikai gyermekeket például már nagyon fiatalon megtanítják a pénzzel bánni. Egy kapitalista világban mindenképpen szükségszerű a fiatalon megszerzett pénzügyi tudás.


Mi nagyon szeretnénk azt, hogy ne csak a gyerekek, hanem a felnőttek is megnézzék. Ezért keresni fogjuk azokat a lehetőségeket, hogy minél szélesebb körrel ismertessük meg a sorozatot. A harmincrészes sorozat minden egyes epizódja 5 és fél perces, melyből a tényleges mondanivaló 4 perc.


Van a sorozatban olyan információ, mely a felnőttek számára is hasznos lehet?


Abszolút. Tanítják ugyan, de lehet, hogy nem mindenki tudja, kik voltak az elsők, akik a pénzérmék használatát bevezették. De a könyv és a sorozat is foglalkozik például a GDP-vel. Tehát olyan témákat karol fel a rajzfilm, mely a mindennapi életünk része: az adózás, a központi bank, valamint a kereskedelmi bankok szerepe.


Mekkora befektetés a sorozat elkészítése?


Schindler Róbert a gyártója a filmnek a Stúdió Fabulán keresztül, ő tudna a szakmai részletekről beszélni, mert ez nem egy bonyolult rajzfilm. Úgy vélem egyébként, hogy a magyar átlaghoz képest olcsóbban hoztuk ki. a megvalósítás költsége megközelíti a 200 millió forintot. Amire büszkék vagyunk ebben az animációban, az az, hogy a normatív adókedvezményi támogatáson túl állami pénz nincs. Kizárólag a piacról megszerzett pénzekből valósul meg a mű.


Miért nincs állami pénz benne?


Állami pénz többek között azért sincs a projektben, mert a két szponzor nagyon erőteljesen segített a megvalósításban. Az egyik egy alapítvány, a másik pedig egy bank. Mindkettő úgy véli, hogy az alkotás hiánypótló jellegű mű lesz a piacon. Ez volt tulajdonképpen az egyik legfőbb oka, hogy az ügy mellé álltak, és a büdzsé jelentős részét biztosították számunkra.


Másrészről próbálkoztunk állami csatornákon is pénzhez jutni, de sajnos sikertelenül. Pályázni is próbáltunk, de nem jutottunk el odáig, hogy a Magyar Mozgókép Közalapítványnál konkrét tervvel induljunk. Az EU-pályázatokat is végigböngésztük, igazából oktatásra lehetett volna pénzt igényelni, ám nem éreztük, hogy meg bírnánk csípni egyet is, mivel elég célirányosan volt meghatározva a lehetőség.


Befektetésnek mennyire jó üzlet beszállni a rajzfilmbe?


Alapvetően mint befektetés nem a legjobb. Én lennék a legboldogabb, ha a költségek megtérülnének, egy olyan mértékű bevételt tudnánk realizálni. Már az is sikernek számítana – ha nem is anyaginak –, hogy Európa-szerte megismernék a munkánkat. Befektetés szempontjából ilyen nagyságrend mellett nem lehet kijelenteni, hogy megtérülővé lehet tenni a magyar piacon egy művet. Így nem véletlen, hogy egy alapítvány és egy bank támogat minket, hiszen a téma az, s nem pedig az üzletszerűség, ami megfogta a támogatóinkat.


Megtérüléssel nem számolunk, általánosságban a magyar piacon nem jellemző, hogy a ráfordított összeg megtérüljön, s úgy vélem, hogy nem is megvalósítható. Az elmondható, hogy már a gyártás során van megtérülésünk, hiszen a forrásokat a gyártásra gyűjtöttük össze. Aki befektet, azok leginkább mi, producerek lennénk, a Frame Film Kft., a rajzfilm előállítója.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.