Gazdaság

Drágulnak az új autók

A legkeresettebb kis- és alsó középkategóriás új autók akár 100-200 ezer forinttal drágulhatnak hamarosan a forint gyengélkedése miatt. Az importőrök egyesülete szerint emiatt nem lesz jelentősebb visszaesés a forgalomban, de a jövő évi jövedelemcsökkenés már jobban visszahúzza majd a piacot.

A FigyelőNet által megkérdezett gépkocsiforgalmazók elkerülhetetlennek tartják az áremelést a gyenge forint miatt. A drágulás várhatóan valamennyi itthon forgalmazott márkát érinti majd a Suzuki kivételével, mivel a márka értékesített modelljeinek zöme Esztergomban készül.


Csütörtökön délben már 278,50 forintot kellett adni egy euróért, ami lépésre kényszeríti az importőröket, s így a márkakereskedőket is. Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, egy-két héten belül várhatóan 0-4 százalék között emelkednek új autóik árai. A cég öt márkát, Volkswagent, Skodát, Seatot, Audit, és Porschét forgalmaz, de azt egyelőre nem tudta megmondani, hogy mely márka árát tartják változatlanul, s melyeké fog emelkedni. A kommunikációs vezető ugyanakkor hangsúlyozta, amennyiben tartósan erősödni fog a forint, készek az árak csökkentésére is.


Drágulni fognak a Peugeot-k is, de egyelőre konkrét mértéket nem tudott mondani Bálint Zsófia, a generalimportőr cég kommunikációs vezetője. Az áremelést különböző mértékben hajtják végre az egyes típusok között, ugyanis közben árgus szemekkel kell vizsgálni a többi márka konkurens típusainak árváltozását is – fogalmazott lapunknak.


Elkerülhetetlennek tűnik az áremelés – mondta Kismartoni Péter, a Renault Hungária kommunikációs vezetője, aki arról számolt be, hogy lázas egyeztetésben vannak párizsi központjukkal. Abban kell megállapodásra jutniuk, hogy a forintgyengülés kellemetlen pénzügyi következményeit milyen arányban osztják meg egymás között. A Renault-nál is differenciáltan készülnek árat emelni, talán a legnagyobb vesztes a Dacia lehet, melynek ára a pszichikailag kényes 2 millió forint fölé emelkedhet – fogalmazott a kommunikációs vezető.

Nagyobb csapás a jövedelemcsökkenés

A küszöbönálló áremelkedés jelentősebb mértékben nem veti vissza a piacot – adott előrejelzést Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. Idén az első öt hónapban 5,7 százalékkal bővült az új személygépkocsik értékesítése, amit az elnök a viszonylag gyenge bázisnak, és a választások miatti előrehozott vásárlásoknak tud be. Mint fogalmazott, az emberek zöme tisztában volt azzal, hogy a választásokat követően valamilyen megszorítás következik, s a korábbi tapasztalatok szerint az egyik legkönnyebben megtalálható réteg az autósoké.


Győző Gábor egyébként úgy véli, hogy hiába az év eleji növekedés, ebben az évben maximum a tavalyi értékesítés érhető el, amikor 199 ezer darab új személyautó kelt el hazánkban. Az MGE elnöke a jövőre nézve nem az árfolyamváltozásból fakadó drágulást tartja veszélyesnek, hanem a megszorítások miatti jövedelemcsökkenést. Ahogy lapunknak fogalmazott: a reálkeresetek előrejelzett visszaesését inkább megérzi majd a piac, várhatóan jövőre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik