Még a bérleti szerződés aláiírásának időpontjában sem tudta Salamon Éva, hogy milyen tevékenységbe fogjon a budapesti József körúti kis üzletben. „Heteken át törtem a fejem, milyen profil hozhat a körúton biztos jövedelmet, amiből finanszírozhatom az 1991-ben eredetileg reklámtevékenységre alapított cégemet, ám csak az utolsó pillanatban, a szerződéskötéskor ugrott be az ötlet, hogy papír-írószer” – emlékezik a tizenegy évvel ezelőtti indulásra a KeS nevet viselő vállalkozás ügyvezetője, Salamon Éva. A név a jól csengő angol „készpénz” szót idézi, mégsem innen, hanem a tulajdonostárs és férj, Kovács Endre monogramjából és a cégtulajdonosnő vezetéknevének kezdőbetűjéből állt össze.
ÉRDEMREND. Bár a rendszerváltás-kori vállalkozásalapítási láz őket is „megfertőzte”, nem kényszerből alapították cégüket. Pályájukon sikereket értek el. Kovács Endre oktatott a Budapesti Műszaki Egyetemen, s emellett 29 évesen már vezérigazgató-helyettesként irányított 1500 embert a fővárosi Compack kávéfeldolgozó üzemben. (A céget a kilencvenes évek elején a Douwe Egberts vásárolta meg). Ő vezényelte le a Compack zöldmezős beruházását, a rákospalotai egység felépítését és üzembe helyezését, amiért a Munka Érdemrend ezüst fokozatával tüntették ki. „Ilyen elismeréssel manapság nem szoktak dicsekedni, de én őrzöm, mert nem politikai tevékenységért, hanem gazdasági teljesítményért kaptam, a gazdasági produktum pedig rendszerfüggetlen” – érvel.
Főnökével támadt személyes konfliktusa miatt a nyolcvanas évek második felében Kovács Endre egyik pillanatról a másikra mondott fel, s hagyta ott a felső vezetői állást. Hamarosan egy osztrák cég kereste meg, legyen magyarországi képviseletének vezetője. Üzleti kapcsolatai és tapasztalata révén néhány éven belül párhuzamosan több induló nagynevű hazai és külföldi vállalkozás élére került. Egy osztrák fejvadász cég ajánlására „kacérkodott” a Nestlé Magyarország vezérigazgatói posztjával is, amitől utóbb maga lépett vissza, pedig a legjobb három pályázó közé került. Eközben ugyanis beindult a feleségével közösen indított vállalkozás, a papír-írószer kereskedés is, ami ugyancsak egész embert követelt, ezért a kilencvenes évek közepétől fokozatosan hagyott fel korábbi vállalkozásaival, s koncentrált mindinkább a KeS-re.
|
A konkurencia azonban manapság egyre ritkábban kopogtat vagy kérdez. Az üzleti titkok kifürkészésére megbízottak inkább előkapják a fényképezőgépet, s fotóznak. De nemcsak morálisan, kínálatban és kiszolgálásban is megváltozott a papír-kiskereskedelem. Kettévált a piac: a dömpingárakkal jelentkező hiper- és szupermarketek személytelenebb office depot-ira, papír-írószer osztályaira, valamint az egyedi, kisvásárlói igények kielégítésére szakosodott, humánus kiszolgálást nyújtó szakboltokra. A Salamon Éva által összeszámolt hajdani húsz üzletből egyedül az övék maradt talpon.
Második szakboltjukat az Europarkban nyitották meg 1997-ben. A KeS két és fél éven át versengett az Ápisszal. „Végül elmentek, mert nem tudtak mellettünk boldogulni, ami kétségtelenül hízelgő a számunkra” – érzékelteti a papír-kiskereskedelmi küzdelmeket Kovács Endre. Két évvel ezelőtt megvetették lábukat az Árkádban is, ahol azóta már egy hobbi-üzletük is működik. „Sosem nyújtózkodtunk tovább, mint ameddig a takarónk ért, hitel nélkül, mindig a vállalkozásainkból befolyt nyereségből léptünk tovább” – mondja a férj.
Számításaik 95 százalékban beváltak, egyedül a nagykereskedői profilt kényszerültek leadni. Fél év múltán rájöttek, hogy idegen a karakterüktől a nagy tételű, személytelen beszerzés és kiszolgálás. Erről a területről azért is szálltak ki, mert azt tapasztalták, hogy a konkurens nagykereskedők a beszerzési ár alá ígérnek.
HERCEGI ÓHAJ. Jellemző történet 2003-ból. A KeS kiváló kapcsolatot ápolt egy francia céggel. Hat éven át pályázott a beszerzési tenderein, és sorra nyert. A múlt év májusában Salamon Éva váratlanul betoppant hozzájuk egy másik ügyben, ahol úgy fogadták: „Jó hogy jössz, mert januártól már egy osztrák cég a beszállító és nem ti.” A KeS ügyvezetőnője szólni sem tudott. „Hat év korrekt kapcsolat után úgy írták ki a pályázatot, hogy nem is értesítettek” – mondja sajnálkozva. Pedig a cég legapróbb kívánságait is igyekeztek teljesíteni. Egy alkalommal egy herceget látott vendégül Budapesten a francia vállalkozás. A neki szánt ajándékot sötétkék alapon arany csillagokkal díszített csomagolópapírban szerették volna átnyújtani, mert ezt szerette a herceg. A franciák megkeresésére a KeS két nap alatt egy vidéki vállalkozójával legyártatta a kívánt minőségű csomagolóanyagot.
Az indulástól kezdve vallják, hogy a kis cégeknek valamiben átlagon felüli teljesítményt kell nyújtani. A KeS a hazai tollpiacon igyekszik tartani az elsőséget. Ismerjük a világ összes gyártóját és nagykereskedőjét, a 30 forintostól az egymillióba kerülőig árusítunk tollakat” – mondja Kovács Endre. Arra a kérdésre, hogy tervezik-e további üzletek nyitását, azt válaszolja: maguk sem gondolták volna, hogy négy boltot nyitnak majd, mégis mindig adódott a továbblépés. Egy normálisan működő cég ugyanis nem képzelhető el fejlődés nélkül. Amelyik nem fejlődik, az halott.