Gazdaság

CSOMAGTERV AZ IKARUSNÁL – Őszi menetrend

Alaptőke-emeléssel egybekötött adósságrendezés lehet az Ikarus Rt. életmentő csomagtervének váza – közölte Széles Gábor, a cég hétvégén megválasztott elnöke. A sikeres megvalósítás érdekében pénzügyi befektető bevonására is szükség lenne. A kiszemelt partnerek egyike az International Finance Corporation (IFC),

a Világbank privát befektetési bankja.

Az idén a járműgyártó cég üzemi vesztesége várhatóan 3 milliárd forint lesz, az értékesített buszok száma pedig nem sokkal haladja meg az ezret. A cég új elnöke azt szeretné, ha jövőre a veszteség megszűnne, és legalább 2500 darabra emelkedhetne az eladás. Mindez azzal járna, hogy a társaság dolgozói közül senkit sem kell elbocsátani. Az egy-két hónapon belül részleteiben is tisztázódó terv lényege az exportpiac kiszélesítése. Jelenleg ugyanis a társaság nagymértékben függ az orosz piactól és a FÁK országainak megrendeléseitől. A kiszolgáltatottságot enyhítené, ha az össztermelésnek csupán a fele kerülne a jövőben ebbe a térségbe.

Széles Gábor szerint az első és legfontosabb lépés, hogy az Ikarus megszabaduljon adósságaitól. A részvénytársaság 1991. júniusi alapításakor kénytelen volt átvenni a korábbi állami vállalat 15,2 milliárd forintos tartozását. Az adósságot a járműgyártó azóta 12,5 milliárdra faragta. Ebből mintegy 7 milliárd forint az olyan tartozás, amely kifejezetten gátolja a cég működését. Széles úgy gondolja, hogy célszerű lenne a 7 milliárdos tartozást állami alaptőke-emelés formájában a társaságba apportálni. Ez nem egyszerű ügy, hiszen ahhoz az Ikarus 30 százalékos orosz tulajdonosának, az Atexnek is hozzá kellene járulnia. Az új cégelnök – az ÁPV Rt.-vel egyeztetve – két-három héten belül (az értesüléseink szerint november elejére tervezett újabb közgyűlésig) megoldást kíván adni erre a problémára is.

Már az Ikarus múlt csütörtöki közgyűlésén is felmerült, hogy a magyar járműgyártásban szívesen vásárolna résztulajdont az IFC, amely a cég tavaly novemberben meghirdetett, s aztán eredménytelenül zárult privatizációs pályázatára is nyújtott már be szándéknyilatkozatot. Mint azt a pénzügyi szervezet itteni képviseletének vezetője, Czakó Borbála a Figyelőnek elmondta, ha a washingtoni központban kedvező döntés születne, az nem az első magyarországi érdekeltség lehetőségét nyitná meg a járműiparban: az IFC részvényesként fontos kiegyensúlyozó szerepet játszott például a Magyar Suzuki Rt. életében is. A pénzügyi szervezet a cégek részvényeiből általában nem vásárolhat meg 25 százaléknál többet – ám ez már olyan státuszt jelentene, amely meghatározó lehet. Az is elképzelhető, hogy az IFC az Ikarusnak csupán kisebb tulajdoni hányadát szerezné meg, s inkább (a kereskedelmi bankoknál jóval kedvezőbb feltételek mellett) hitellel vagy szindikált hitel szervezésével támogatná a cég talpraállítását.

Széles Gábor egyébként elnökké választása után úgy nyilatkozott, hogy célszerű lenne az orosz partner részesedését a jelenleginek a harmadára csökkenteni. A tulajdonosi szerkezet átalakítása mellett azonban a vállalat felépítése is változtatásra szorul. Az új cégelnök elképzelése szerint még az év vége előtt holdinggá kellene szervezni az Ikarus különböző egységeit és vállalatait. Széles Gábor – elődeihez hasonlóan – felvetette, hogy a budapesti és a székesfehérvári járműgyár önálló társaságként működjön tovább. Ezzel az IFC képviselője is egyetértene, sőt pártolná, hogy a gyártók az alaptevékenység mellett egyéb nyereségnövelő munkákat is vállaljanak.

Az Ikarusnak azonban egyelőre nem ez a legnagyobb gondja. Széles első feladata: az ÁPV Rt.-nél ki kell járnia, hogy október 10-én kapjanak fizetést a részvénytársaság dolgozói. A cégnek ugyanis immár az összesen 300 millió forintnyi esedékes bér kiadása is komoly problémát jelent.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik