Gazdaság

Unióról álmodni

ÚJABB, TÖBB BERUHÁZÁST KÖZÉP-EURÓPÁBAN, ezt szorgalmazta Horn miniszterelnök a hét elején a salzburgi világgazdasági konferencián. A magyar kormányfő értékelése szerint Nyugat-Európa számára kifejezetten előnyösek a közép-európai gazdasági kapcsolatok, míg a közép-európai államok számára a deficitek növekedésével járt a kapcsolatok kiszélesítése. Horn véleménye az, hogy a régiónkban szövögetett integrációs terveket fejlesztési jellegűvé kellene formálni, szemben a mostani, kizárólagosan piaci elvű koncepcióval.

A FINNEKNEK ALIGHA TERHES AZ UNIÓ. A napokban publikált felmérés adatai szerint Finnország egy évvel ezelőtti EU-csatlakozása óta átlagosan 12 százalékkal csökkentek az élelmiszer-ipari termékek árai. A szakértők magyarázata az, hogy csökkentek a vámok, növekedhettek viszont a korábban különösen visszaszorított támogatások, s az EU-tagállamok termelőinek kínálata kedvező versenyhelyzetet teremtett.

A MAGYAR MEZŐGAZDÁK ANNÁL MORCOSABBAK: az Állattenyésztők Szövetsége minapi közgyűlésén általános ítélet szerint vészesen fogy a sertés- és szarvasmarha törzsállománya. A gazdák érdekvédői szerint az integrációs tárgyalások előtt legalább 4 évre szóló támogatási programmal kellene versenyképes helyzetbe hozni a hazai állattartókat. A jövő évi központi költségvetés tervezéséről eddig napvilágot látott információk között nem szerepel, hogy a földművelésügyi tárca az ideinél nagyobb keretet kapna támogatási célokra.

TOVÁBBRA IS A LEGDRÁGÁBB ÚTSZAKASZ MARAD a kontinensen az M1-es autópálya fizetőszakasza. A koncessziós társaság képviselői bejelentették a soros díjemelést – azzal a megjegyzéssel, hogy a nyár végén az infláció figyelembevételével “korrigálják” a díj mértékét, s a korrekcióba még a díj csökkentése is belefér.

A NÉMET PARTNEREK TOVÁBB EGYENGETIK AZ UTAT az Unió felé. Medgyessy pénzügyminiszter különösen gyümölcsözőnek minősítette a napokban tett berlini látogatását. Waigel német pénzügyminiszter arra tett ígéretet, hogy az eddigi hitelkereteken felül 80 millió márkás csomagot nyitnak meg a magyarok számára kis- és közepes vállalkozások fejlesztésére. A magyar pénzügyminiszter ezúttal tett konkrét ajánlata után a németek komolyan fontolgatják, hogy a szövetségi kormány részt vesz az M3-as autópálya továbbépítésének finanszírozásában.

PECSÉTKÉNT A NÉMET-MAGYAR EGYÜTTMŰKÖDÉSRE, a Deutsche Bank által vezetett konzorciumtól vett 250 millió dolláros kölcsönt a Magyar Nemzeti Bank. A jegybank erre az évre 1 milliárd dollárnyi kölcsön felvételével számolt, ebből a mostani tétellel 590 millió már teljesült. Egy másik német pénzintézet, a frankfurti székhelyű DG Bank ezen a héten nyitotta meg hivatalos önálló képviseletét Budapesten.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik