A Világgazdaság kedden nyilvánosságra hozta a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat statisztikáját, ami a hazai legjobban fizető munkákat tartalmazna. Sokak meglepődésére az élen nem a politikusok végeztek, jó, igaz, egy erős második helyre azért elég volt 1,2 millió forintos bruttó keresetük. Az első helyezést viszont
Ha másért nem, már csak azért hasznos volt ez a lista, hogy ha egy pályaválasztás előtti fiatal azon tűnődik, milyen szakmát válasszon egy jól fizető állásért. most már nem Matolcsy vagy Rogán nyomdokaiba vágyik majd, hanem elképzeli, milyen is lehet repülőgépeket irányítani. Nem véletlen azonban ez a rendkívül magas fizetés, hiszen már a légiforgalmi irányítóvá válás sem egyszerű folyamat, maga a munka meg aztán pláne nem a lazsálásról szól.
Itthon egyébként épp idén ünnepelte 100 éves születésnapját a légi irányítás, ami még 1916. január 31-én indult. A HungaroControl a 24.hu-nak azt nyilatkozta, Magyarország meghatározó szereplője az európai légi közlekedésnek, hiszen éves szinten 750 ezer járat fordul meg a légterében.Mind az átrepülő, mind a budapesti érkező és induló forgalom növekedett , az elmúlt két évben megközelítőleg 30 százalékkal. Ezen kívül NATO felkérésre a Koszovó feletti magas légteret is a magyar légiforgalmi irányítók irányítják. 2015-ben ezen szektort igénybe vevő 67 405 légijárművel együtt összesen 822 823 repülőgép biztonságos közlekedését garantálták a HungaroControl légiforgalmi irányítói.
A repülők karmestere
Magyarországon is bárkiből lehet légiforgalmi irányító, annyit kell tennie, hogy jelentkezik a HungaroControl képzésére. A határidő július 18., így akinek ilyen ambíciói vannak, nem árt sietni.
A HungaroControl elmondása szerint légiforgalmi irányítóik szerint a szakma legszebb része, hogy
- változatos,
- kreativitást igényel és
- sikerélményeket ad.
Légiforgalmi irányítónak lenni nem egy hétköznapi kiváltság. Nagy teherbírást igényel, és rengeteg stressz helyzettel is jár. A HungaroControl szerint ugyanakkor felemelő érzés több száz tonnás gépóriásokat irányítani a légtérben. Egy légiforgalmi irányító szerint:
bekerülni, bent maradni és ezt a munkát végezni önmagában egyfajta eredmény.
Szerintük a felsoroltakon túl az önállóság, megbízhatóság, alapvető dolog. Fontos, hogy mind emberként, mind kollégaként meg tudjanak egymásban bízni, mert a légiforgalmi irányítóknál abszolút egymásra utaltság van. Azt mondják,
Kell egyfajta alkalmazkodó képesség és a csapatmunkára való hajlandóság is.
Nyolc óra munka, nyolc óra pihenés? Ugyan
És azzal sem árt tisztában lenni, hogy egy légiforgalmi irányító munkarendje nem épp a megszokott „nyolctól négyig”, hanem dolgozni kell sokszor hétvégéken, munkaszüneti napokon, de még ünnepnapokon is. A munkarend beosztása kétféle, 12-24 vagy 12-72 órás lehet. Ez a gyakorlatban azt takarja, hogy egy „nappalos” (reggel héttől este hétig) műszak után egy 24 órás, egy „éjszakás” (este héttől reggel hétig) műszak után pedig 72 órás pihenőidő biztosított. Azért egész jól hangzik, három szabadnap egyetlen éjszakáért.
Már a képzésen való részvételhez is négylépcsős kiválasztás vezet. Ekkor mérik a kognitív képességeket, angol nyelvtudást és a munkakörhöz fontos személyiségjegyeket. Nem maradhat ki az egészségügyi alkalmassági vizsga sem és feltérképezik a szociális kompetenciákat is.
De tegyük fel, valaki átmegy a rostán – ez elég szép teljesítmény, hiszen 2012-ben például közel százszoros volt a túljelentkezés a képzésre és 12 fő kezdhette meg tanulmányait -, a java csak most következik. A képzés két évig tart, az oktatás heti öt napon folyik. Itt következik, amiről valószínűleg sok kisfiú álmodott egykor:
Érdekes, hogy az oktatásnak csak körülbelüli időtartamát határozzák meg, a gyakorlati órák száma ugyanis egyénileg változó. Az elméleti képzés mindössze nagyjából két hónap, ezután jön a szimuláció. Néhány hónap után pedig már gyakornokként éles helyzetben, mentorokkal tökéletesíthetik ismereteiket.
Azok, akik sikeresen teljesítették a képzést, szakszolgálati engedélyt kapnak és határozatlan idejű munkaviszonnyal foglalkoztatja őket a HungaroControl. És akinek kétségei támadtak, természetesen nők is jelentkezhetnek a képzésre. Azt nyilatkozták,
sajnos hölgyek lényegesen kevesebben jelentkeznek, ezért számuk jóval alacsonyabb. Feladataikat viszont ugyanolyan precizitással és odaadással végzik, mint férfi kollégáik.
Így a HungaroControl légiforgalmi irányítóinak
Hogy hány légirányító kell Magyarországnak? A cég elmondása szerint itthon összesen 172 légiforgalmi irányító dolgozik. Ezen kívül 11 további olyan munkavállalójuk van, akik egyéb munkájuk mellett légiforgalmi irányítói feladatokat is ellátnak.
Arra a kérdésre, hogy az itthon képzett irányítók rögtön elindulnak-e külföldre, azt mondják, minden ország ragaszkodik saját irányítóihoz. A képzés sikeres befejezése után a légiforgalmi irányító a magyar légtérben történő irányításra kap szakszolgálati engedélyt, így a képzés utáni azonnali külföldi munkavégzés nem is lehetséges.
Azt hiszed, jó lennél? Próbáld ki, és kiderül
A Hungaro Control idén elkészítette saját fejlesztésű alkalmazását, mely az AIRbility nevet kapta. Ingyenesen letölthető az App Store-ból vagy a Google Play-ről. Ennek segítségével bárki tesztelheti azokat a képességeit, amelyek egy légiforgalmi irányító számára nélkülözhetetlenek. A regisztráltakból a legjobb pontszámot elérő, a légiforgalmi irányítás iránt valóban érdeklődőket pedig időről időre felkeresi a cég, hogy személyesen is megnézhessék milyen is az irányító szakma valójában.
Azért mielőtt mindenki rohanna a szüleihez, hogy „anyu, anyu, légiforgalmi irányító leszek” vagy serényen elkezdené begépelni a felmondását az aktuális munkahelyén, nézzük át, tulajdonképpen mit is csinál a „repülők karmestere”.
Az irányító gondoskodik az utasok és a repülők biztonságáról, ő irányítja az országok feletti légi forgalmat. Ő szabja meg a repülési útvonalat, a repülési magasságot, ő adja meg a felszállási vagy leszállási engedélyt, illetve ő gondoskodik arról, hogy a légi járművek mindig biztonságos távolságban repüljenek egymástól.
Nem árt az sem, ha valaki képes másokkal együtt dolgozni, hiszen egy irányítónak folyamatosan kommunikálni kell a társaival, a szomszédos országokkal és persze a repülők pilótáival is. Az információcsere után pedig gyors döntéseket kell hoznia. Na, és természetesen folyamatosan ébernek kell maradnia, hiszen elég kellemetlen szituációk adódhatnak abból, ha egy légi irányító elbóbiskol, miközben egy pilóta kétségbeesetten keresi őt.
Oké, tegyük fel, hogy valaki úgy érzi, nem született még nála alkalmasabb erre a pozícióra, néhány emlékeztető arról, mit is vállal, aki erre az állásra adja a fejét.
Ez nem az a munka, amiben te csinálsz valamit, kicsit félsz, hogy elrontottad, ezért még tizenöt ember ellenőrzi, biztos jó lesz-e úgy. Itt te kiadod, hogy biztonságos akár a leszállás vagy felszállás, ha téves ítéletet hoztál, meg is született a baj. És nem egy pohár tört össze vagy egy könyök horzsolódott le, egy “kicsit” nagyobb volumenű probléma is adódhat.
A másik, hogy nem elég, hogy hatalmas a felelősség, ráadásul gépekre és különböző műszerekre kell támaszkodni. Márpedig tudjuk, hogy ha valami elromolhat, akkor az el is romlik, egy repülőgép pilótájának pedig nem mondhatod azt leszállás előtt, hogy
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy hiába légi irányító valaki akár Magyarországon, akár Tadzsikisztánban, az irányítás nyelve mindenhol angol. Természetesen azért, hogy minden más jármű irányító értse és követni tudja a rádióadást. Természetesen a kommunikáció sem megy mindig gördülékenyen, így rengeteg vicces, megtörtént pilóta-légi irányító párbeszéd kering az interneten, például ez is.
- Lufthansa repülőgép kapitánya (németül): Mikor szállhatunk fel?
- Légi irányító (angolul): Ha választ akar, köteles angolul beszélni.
- Lufthansa (immár angolul): Német vagyok, egy német repülőgépet vezetek Németországban. Miért kellene angolul beszélnem?
- Egy másik repülő pilótája (gyönyörű brit akcentussal): Mert elvesztettétek azt a nyavalyás háborút.
Unalmas a munkánk? Ez a nő itt szülni fog!
És mivel ekkora a felelősség, nem kizárt, hogy egy légiforgalmi irányító akár életeket is menthet. A videóban LouElla Hollingsworth arról beszél, hogy mivel érthetetlen válaszokat kapott a pilótától, rájött, hogy valószínűleg oxigénhiányos állapotban van. Ez előfordulhat, ha nagyon magasan repül egy gép, és miután a légi irányító észlelte a helyzetet, szólt, hogy ereszkedjen lejjebb a gép, és így megmentette a pilóta életét.
Aztán vannak még azok a sztereotípiák, hogy a légi irányítók munkája igazából unalmas, nagyon ritkán alakulnak ki vészhelyzetek, egyébként teljesen egysíkú és monoton, amit csinálnak. A CNN videójában Brian Wilante arról beszél, hogy napi 5-6 vészhelyzettel néznek szembe egyetlen műszak alatt, volt, hogy
- egy nőnél a repülőn indult meg a szülés,
- más stroke-ot kapott vagy
- egyszerűen csak füstölni kezdett a pilótafülke.
Ilyenkor pedig nekik az a dolguk, hogy minél előbb földet érjen az adott gép.
Még nem szállhatsz le. Jaj, vicceltem, de!
Az pedig már csak zárójeles megjegyzés, hogy ez nem az az állás, ahol büntetlenül viccelődni lehet, hiszen volt olyan Amerikában, hogy egy Delta repülőgép megszakította leszállását, miután a légi irányító viccelődöt vele. Az irányító a repülőgép pilótájával beszélgetett, amikor azt mondta neki, nem szállhat le. Néhány pillanattal később ugyan közölte, hogy “csak vicceltem”, de ekkor már késő volt.
Így a gép kénytelen volt másfél óráig a reptér körül körözni, miután újra megkísérelhette a leszállást. Ugyan sem a pilóta, sem az utasok nem voltak veszélyben, az esetben vizsgálatot indítottak.
Kérdés, hogy milyen következményei lehetnek, ha a légi irányító rossz döntést hoz. Idén júniusban az amerikai Atlantában egy repülésbiztonsági szakértő szerint a “repülés történetének legnagyobb katasztrófája” következett be kis híján. A légi irányító hibájából két repülőgép majdnem összeütközött, miután alig két kilométer távolságban voltak egymástól. Az irányító megakadályozta, hogy az egyik gép leszálljon, miután egy másik gép éppen arra a leszállópályára érkezett, amire az is leszállt volna.
A szakértő azt mondja, az egyetlen szerencse, hogy a leszállni készülő gép sebessége nem érte el azt a kritikus pontot, ami után már nem tudott volna lelassítani. Az irányító az eset után bocsánatot kért, mondván, az ő hibája volt, hogy majdnem szörnyű baleset történt.
Oké, lehet, mégsem nekem való ez a légi irányítás dolog
Ha valakinek pedig szüksége lenne egy B-tervre, egy angol város évi 9 milliós fizetésért sünügyi tisztségviselőt keres, akinek feladata a sünök közlekedési útvonalának feltérképezése és biztosítása, valamint az állatok igényeinek széleskörű megismertetése.
Nem viccelünk, itt lehet jelentkezni. A határidő pedig július 13., szóval már nem sok idő van eldönteni, repülőkkel vagy sünökkel foglalkoznánk szívesebben.