Obese man's waist
Élet-Stílus

Nem tud aludni és még túlsúlyos is? Íme a megoldás!

24.hu
24.hu

2016. 04. 09. 18:00

Korábban a témában:

A minőségi alvás kulcsszerepet játszik a fogyásban, ez tény. Számtalan kutatás bizonyította már, hogy az alváshiány súlygyarapodást okoz, és fordítva, a jó alvás jellemzően segíti a fogyást.

Egy új kutatás azonban rávilágított arra, hogy a fehérjedús diéta hatékonyabb lehet minden más táplálkozási irányzatnál, ugyanis ténylegesen javítja az alvás minőségét.

Vizsgálatunkban arra voltunk kíváncsiak, hogy amit fogyókúra közben eszünk, az befolyásolja-e az alvásunk minőségét. És úgy tűnik, hogy a magasabb fehérjetartalmú ételek pozitívan hatnak.

– nyilatkozta Wayne W. Campbell, a tanulmány szerzője, a Purdue University táplálástudományi professzora.

Campbell és csapata két kutatást végzett a fentiek bizonyítására. 

A fehérjeforrás nem számít, de a mennyiség annál inkább

Az első kutatásban 34 túlsúlyos felnőttet vizsgáltak, akik állati illetve növényi eredetű fehérjediétán voltak. Az egyes csoportok esetében a fogyókúrázókat további három alosztályra osztották, az első csapatban 10, a másodikban 20, a harmadikban pedig 30 százaléka fehérjét fogyasztottak az alanyok.

Selection of protein sources in kitchen background, copy space
Fotó: Thinkstock

A kutatók elemezték a résztvevők alvási minőségét, amelyek az időtartamon túl kiterjedtek egyebekre is, nevezetesen, hogy valaki használ-e altatót, milyen gyakran ébred fel az éjszaka folyamán, milyen mély az alvása, illetve, hogy mennyi idő alatt szenderül álomba.

Az eredmények alapján az derült ki, a fehérje típusa nem befolyásolja az alvás minőségét – mind a marha-és sertéshús, mind a szója-és hüvelyes fogyasztók hasonló eredményeket értek el.

A bevitt fehérje mennyisége ezzel szemben mérvadó volt, minél többet fogyasztottak belőle, annál inkább javult az alvás minősége. 

Édes álom

A kutatás azonban nem ért véget ezzel. Campbellék egy másik vizsgálatban magas fehérjetartalmú diétát folytatók alvását hasonlították össze olyan alanyokéval, akik normál mennyiségű fehérjét visznek be a szervezetükbe diéta közben.

Itt 44 túlsúlyos és elhízott felnőttet követtek nyomon négy hónapig. A diétában összeválogatott ételek mindkét csoportban azonosak voltak, annyi különbséggel, hogy az egyik csoport hozzáadott tejet és fehérjeport fogyasztott pluszban, míg a normál-fehérjetartalmú diétát követők szénhidrát-pótlást kaptak. A fehérjebevitelt minden fogyókúrázó esetében a testsúly alapján mérték be, de jellemzően kétszer nagyobb adagot kapott az egyik csapat a másiknál.

Az emelt mennyiségű fehérjét fogyasztó fogyókúrázók – az alvás minősége szempontjából – javuló tendenciáról számoltak be a vizsgálati időszak alatt, míg a normál-fehérje diétát folytató alanyoknál a negyedik hónap végére növekedett a rossz alvások száma.

Miért csípi az álommanó a fehérjét?

De vajon miért alszunk jobban attól, ha fehérjében dús ételeket eszünk? Korábbi kutatások szerint az alvás-ébrenlét ciklussal kapcsolatba hozható agyi neurotranszmittereket vagy biomarkereket befolyásolja az, hogy mit eszünk. Pontosabban, a magasabb protein bevitel megváltoztathatja a szervezet inzulin és aminosav szintjét, amelyek hatnak a szerotonin és a melatonin szintre, amik pedig befolyásolják az alvást. Annak ellenére, hogy Campbell kutatásai nem mérik ezeket a biomarkereket, azt mondja, ez lehet a magyarázat a tanulmány eredményeire.

Ám végül is mindegy, hogy mi húzódik meg a háttérben. A fehérje biztosan a diéta kulcsfontosságú része, vagyis érdemes belőle sokat fogyasztani. És ha még jól is fogunk tőle aludni, az csak plusz pont.

(via HuffPost)

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.