Élet-Stílus

Megsarcolják a válság veszteseit

Az autókereskedők és az alkatrészesek nem úszták meg a válságadót, talán a társaságiadó-csökkentés vigasztalhatja őket, már azokat, akik képesek lesznek nyereséget termelni.

A hétfőn elfogadott az egyes ágazatokat érintő különadók törvénytervezetből végül nem kerültek ki a gépjármű és gépjárműalkatrész kereskedések mint, ahogyan azt néhány médium írta. Erdélyi Péter a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető igazgatója a FigyelőNetnek elmondta, a nagykereskedők kikerültek a törvényből, amely nagyon fontos különbség a törvény eredeti szövegéhez képest.

Itt arról van szó, hogy a TEÁOR besorolásban az autókereskedelmi és autóalkatrész-kereskedő cégek, akár kis akár nagykereskedők egy szám alá estek. A kormányzat részéről, miután ezt tisztázódott, nem volt akadálya módosításnak. Erdélyi Péter úgy véli egyébként nem is volt célja a kormánynak a nagykereskedők és nagy gyártók bevonása az adóalapba.

Hozzáteszi: a végleges törvényjavaslatban fontos változás még, hogy végül nem a 2009-es bevételi adatok képezik az adó alapját, hanem majd az idei évé. Ennek ezért van jelentősége, mert a gépjármű kereskedelmi piac tavaly óta is 30 százalékos visszaesést szenvedett el, így legalább ezt nem kell leadózni.

A különadó révén Erdélyi Péter egyébként úgy számol mintegy 1 milliárd forint folyhat be az államkasszába a gépjármű és alkatrész kiskereskedők révén. Ugyanakkor érdemes adómérleget készíteniük a cégeknek, hiszen az autókereskedők zöme jól fog járni a társaságiadó-változással, amely16 százalékról 10 százalékra csökken – tette hozzá Erdélyi Péter.

Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke arra hívta a figyelmet, hogy az autókereskedők piaca mintegy 80 százalékkal visszaesett a válság kitörése óta, mintegy 10 ezer embert bocsátottal el az ágazatból, körülbelül a harmadát az addigi létszámnak. Aligha lehet tehát mondani, hogy a válság nyerteseiről van szó.

Gablini a FigyelőNet kérdésére úgy vélte, megint a legálisan működő vállalkozásokra nehezednek a plusz terhek. Az értékesített autók átlagára 4 millió forint, így nem nehéz elérni az adóköteles határt – tette hozzá. Gablini úgy vélte, hogy az új adó hatásaként újabb csődök, és elbocsátások következnek az ágazatban.

sávhatárok

A válságadót a bolti kiskereskedelmi tevékenységet végző cégeknek kell megfizetniük, mégpedig árbevétel szerinti arányban:

500 millió – 30 milliárd között: 0,1 %,
30 milliárd – 100 milliárd között: 0,4, %
100 milliárd forint felett: 2,5 %.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik