Élet-Stílus

Jön a kerozinadó?

Az EP azt szeretné, ha az unió világszerte fellépne a repülőgépek által az éghajlatváltozásra gyakorolt hatás mérsékléséért: a képviselők mielőbb megadóztatnák a kerozint, és a kibocsátáskereskedelmi rendszerbe is bevonnák a repülést – közölte az EP sajtóosztálya.

A nemzetközi légi közlekedésre jelenleg nem szabnak ki sem hozzáadottérték-, sem üzemanyagadót, és a kiotói egyezmény előírásai sem terjednek ki rá. Az Európai Bizottság 2005-ben a repülés éghajlatváltozásra gyakorlat hatásának csökkentéséről szóló közleményt adott ki. Az Európai Parlament (EP) szerint kiemelt cél, hogy az egyébként dinamikusan fejlődő légi közlekedésben az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását a lehető legnagyobb mértékben csökkentsék. Ezt úgy kellene megvalósítani, hogy közben ne torzuljon az EU-s és EU-n kívüli cégek közötti verseny, kevésbé legyen viszont tisztességtelen a légi közlekedés és a többi – adók alól nem mentesülő – közlekedési ágazat közötti konkurenciaharc.

Az EP „teljes mértékben egyetért a bizottság azon szándékával, hogy igyekszik bevezetni a kerozinadót, és sürgeti ennek mihamarabbi megkezdését a belföldi és EU-n belüli járatok megadóztatásával”. A jelentés külön foglalkozik a légi közlekedés bevonásának lehetőségével az európai kibocsátás-kereskedelmi rendszerbe (ETS). Az egyik elfogadott módosító indítvány értelmében a parlament arra kéri a bizottságot, „haladéktalanul végezzen hatásvizsgálatot javaslattervezeteinek sajátos paramétereire vonatkozóan, és mutasson be javaslatokat annak biztosítására, hogy az ETS az Európai Unión kívüli légitársaságokra is vonatkozzon”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik