Élet-Stílus

Maguktól segítenek

Az önkéntes munkába fogó vállalatok többsége vagy a telephelyének környezetében segít, vagy megkeresi azokat a területeket, ahol a profiljának megfelelő segítségre várnak.

A Pfizer Magyarország rendszeresen készít felméréseket dolgozói körében. Másfél éve egy munkatársi elégedettséget vizsgáló kutatás azt az eredményt hozta, hogy a cégnél dolgozók nem nagyon tudják hova tenni a „közösségért végzett aktivitás” értékét. „A vállalati értékek közül ez volt számukra a leghomályosabb, ezért indítottuk el a közösségi munkacsoportot” – mondta el a Figyelő Trendnek Krámer Balázs, a gyógyszeripari cég hr-generalistája.


Maguktól segítenek 1

A cég ekkor két, úgynevezett közösségi nagykövetet választott a téma iránt érdeklődő önkéntesek közül, ők koordinálják, irányítják a programot. A múlt év végén az első szomorú aktualitás is megérkezett, az erdélyi árvíz. A Pfizer egyik munkatársa a helyszínre látogatott, és élménybeszámolója olyan erős hatással volt kollégáira, hogy gyűjtésbe kezdtek. A károsultaknak ruhát, tárgyi adományokat küldtek, ráadásul 40 dolgozó összesen 589 500 forintot gyűjtött össze a rászorultak számára. A cég megduplázta dolgozói felajánlását, így végül 1 230 000 forintot utaltak át a Máltai Szeretetszolgálat számlájára.

Az első megmozdulás jó belépőnek bizonyult, a Pfizernél azóta nem kérdezik meg, mi is az a „közösségért végzett aktivitás”. Krámer Balázs szerint ezért különösebb lelkesítésre sincs szükség, csupán a vállalati rendezvényeken ejtenek mindig szót a programról, illetve rendszeresen elismerik a cégen belüli „nagykövetek” munkáját.

Már az idei évre is megvannak a terveik: számos egészségügyi intézményt, sérült emberekkel foglakozó szervezetet támogatnak, véradási akciót szerveznek, és a Föld Napja alkalmából egy szemétdombot is eltakarítottak. „A vállalat székhelye a XII. kerületben van, ezért esett a választásunk egy, a körzetben lévő szemétdombra, mert hitvallásunk, hogy a cégnek különös gondot kell fordítania arra a közösségre, környezetre is, ahol üzleti tevékenységét kifejti” – magyarázta el Krámer Balázs.

Önkéntes kisokos

Mit érdemes átgondolni, ha egy vállalat önkéntes munkát szervez cégen belül:

– toborzási stratégia kitalálása – hogyan ösztönözzük az alkalmazottakat, hogy részt vegyenek a programban
– kik koordinálják az önkéntes munkát cégen belül
– milyen területeken, szervezeteken lehet segíteni – ezek hogyan kapcsolhatók a vállalat profiljához, étékeihez, székhelyéhez
– az önkénteseket felügyelni kell, munkájukat értékelni
– fontos az önkéntes munka eredményeinek népszerűsítése házon belül

SEGÍTS HELYBEN! Az önkéntes munkába fogó vállalatok többsége hasonlóan gondolkodik. Vagy a telephelyének, gyárainak környezetében segít, vagy megkeresi azokat a területeket, ahol a cég profiljának megfelelő segítségre várnak. A GE magyarországi szervezete élen jár a céges önkéntes munkában. „Alapvető elgondolásunk, hogy ahol a cég jelentős számú munkatársat foglalkoztat, ott hozzájárulunk a helyi társadalom fejlődéséhez” – adja meg az alaphangot Szabó Eszter, a GE közép-európai regionális kommunikációs igazgatója, s hozzáteszi: „nem elég nagynak, jónak is kell lenni”.

A 100 országban jelen lévő és 32 országban termelést is folytató vállalatnak két alapvető eszköze van arra, hogy hozzájáruljon azoknak a közösségeknek az életéhez, amelyekkel kapcsolatba kerül. A GE Foundation egy olyan alapítvány, amely elsősorban oktatási projektek pénzügyi támogatásával foglalkozik. Ide civil szervezetek, iskolák, egyetemek adhatják be pályázataikat a GE helyi vezetésének támogatásával. A GE Volunteers keretében viszont a dolgozók maguk döntik el, hogy miben segítenek a közösségnek. A cégen belüli szervezetnek világszerte 40 ezer tagja van.

Magyarországon épp tíz éve működik a helyi szervezet. „Itt tíz városban folytat termelést a cégünk, mindenhol a helyi dolgozók döntik el, mi az igazán fontos segítségnyújtás a térségben” – mondta Szabó Eszter. Így fordulhat elő, hogy a cég önkéntesei iskolák udvarait teszik rendbe, idősek otthonának kertjét ápolják, vagy éppen egy medvemenhely környékét tisztítják meg, illetve építenek kényelmes utat a megközelítésére.

Magyar sajátosság, hogy a cég itteni leányvállalata a két formát, azaz az alapítványi oktatási támogatást és az önkéntes munkát már évek óta összeköti, így maximalizálva a pozitív hatást. A Nyíló világ középiskolás tehetséggondozó program keretében a nehéz helyzetben lévő régiók (például: Ózd, Hajdúböszörmény, Kisvárda) fiataljainak és angoltanáraiknak teremtenek lehetőséget olyan tudás megszerzésére, amely más iskolások számára Magyarországon egyelőre nem elérhető. A diákok (eddig 180) és tanáraik (eddig 35) üzleti angolt és üzleti készségeket tanulnak iskolán kívül.


Maguktól segítenek 2

Sőt, a cég munkatársai nemritkán vezetői üzleti tréningeket is tartanak a diákoknak, vagy éppen mentorként segítik egyéni vagy csoportos fejlődésüket. „Szeretnénk, hogy ezeket a városokat e nemzetközileg versenyképes, új értelmiségi generáció összekösse a hazai és a világgazdasággal” – indokol Szabó Eszter, aki azt is megemlíti, hogy azok a kezdeményezések a legsikeresebbek, ahol a vezetők is beszállnak a munkába.

„Mi ezekkel a programokkal soha nem szeretnénk eggyel több terméket eladni, ugyanakkor projektjeinknek igen nagy pr-értékük van, és természetesen növelik a vállalat elismertségét, elfogadottságát is” – mutat rá a program előnyeire Szabó Eszter. Ő maga is rendszeresen jár munkaideje után foglalkozni a diákokkal.

NE KÉRKEDJ VELE! A Nokia sem tétlenkedik az önkéntesség terén. A vállalatnál évek óta működik a Helping Hands (segítő kezek) elnevezésű program. Ennek keretében a cég dolgozói a helyi közösségeket igyekeznek támogatni – egyébként világszerte, nem csak Magyarországon.

A mobilkészülékeket gyártó cégnél szigorúan veszik, hogy ezeket a támogatásokat nem verik nagydobra, nem használják őket marketingcélokra. Faragó László, a cég hr-igazgatója azért annyit elmondott: nemrég egy parkerdő megóvását segítették azzal, hogy a motorosok ellen védőkerítést építettek a zöld terület köré, a következő – a cég több osztályát is mozgósító – program keretében pedig egy bölcsőde játszóterét teszik rendbe. Ösztönzésre sosincs szükség cégen belül az ehhez hasonló akcióknál, a „vállalat vérében” van az önkéntes segítségnyújtás – állítja a hr-igazgató. Olyannyira, hogy az önkéntes akciók gyakran a csapatépítés részei. A Nokia leginkább maga keresi, milyen ügy mellé áll. Ilyenkor a társadalmi hasznosság az elsődleges cél, és szigorú elv például, hogy sohasem segítenek ennek keretében dolgozóknak, vezetőknek.


Maguktól segítenek 3

Szabó Eszter: Nem elég nagynak, jónak is kell lenni.

Jávorszky Iván évek óta foglalkozik önkéntes munkával – egy sajátos megközelítésből. Az általa képviselt Junior Achievement közhasznú alapítvány szervezi a Business Ma Mindenkinek programot. Ennek a kezdeményezésnek a keretében magas szintű vállalatvezetők tartanak rendszeresen előadásokat gazdasági, üzleti, közgazdasági profilú iskolákban. „Rendkívül vegyes a fogadtatása felkéréseinknek. Van cégvezető, aki első szóra jön előadást tartani, másokat hosszú évek alatt sem lehet meggyőzni” – avatott be minket a nehézségekbe Jávorszky Iván. Szerinte személyiségfüggő, ki érzi rögtön, hogy ennek van létjogosultsága.

A szakember hozzáteszi azonban, előfordul, hogy egy megértő hr-es is elég a meggyőzéshez. Ilyenkor ő intézi, koordinálja az egész ügyet, és a vezetőnek csak el kell mennie előadást tartani. A fiatalokkal való találkozás később még jól jöhet bármely cégnek, aki törődik vezetői utánpótlásával.

MEGÉRI! A civil szervezeteket más cégek is gyakran támogatják – legtöbbször azzal segítenek, ami nekik is van. A reklámügynökségek például szakmai tudásukkal. Évről évre nő azoknak a civil reklámoknak, 1 százalékos adománygyűjtő kampányoknak a száma, amelyeket valamelyik reklámügynökség készített – társadalmi munkában.

A NIOK Alapítvány minden évben díjazza az adományozó, a nonprofit szektorért sokat tevő vállalatokat. 2002-ben például az Alcoa-Köfém Kft. többek között azért lett „Az év vállalati adományozója”, mert az önkéntes munka terén addig itthon nem ismert újításokat vezetett be. A cég saját alapítványa önkéntességre buzdította a dolgozókat, akik utána maguk választhatták ki, milyen témában vagy mely civil szervezetnek szeretnének segíteni munkájukkal.

A céges önkéntes munka, ha jól csinálják, rengeteg hozzáadott előnnyel jár. Bár szinte tilos az ehhez hasonló kezdeményezéseket marketingcélokra fordítani (ilyenkor kilóg a lóláb, a külső szemlélő önös érdeket lát az akcióban), cégen belül szerezhetünk vele jó pontokat. Csapatépítésre kiválóan alkalmas az önkéntes munka, belső pr-eszköznek is hatásos a vezető és alkalmazottjai összecsiszolására, és ami talán a legfontosabb: a cég környezetében élőkre, a helyi közösségre nagy hatással van, ha azt látja, hogy egy vállalat nem pénzzel, hanem munkatársainak munkájával járul hozzá környezete jobbításához.

Önkéntes munka a cv-ben

Ahogy az önkéntes munka egyre jobban beszivárog a vállalati értékek közé Magyarországon is, úgy nő az ázsiója annak (legyen akár pályakezdő), aki önéletrajzában fel tud tüntetni önkéntes tevékenységet. Az állásinterjúnál csak jó pont lehet, ha valaki idejét, pénzét feláldozva vállalt már munkát valamilyen civil szervezetnél. A munkavállalók jó szemmel nézik az ilyen munkaerőt, és sokszor még gyakorlatnak is beszámítják.

Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban az önkéntes szolgálatnak nagy hagyománya van – mind céges szinten, mind a pályakezdők körében. A fiatalok többnyire az érettségi és az egyetemi, főiskolai tanulmányok között töltenek egy évet önkéntes munkával. Így az „igazi” álláskeresésnél már nem jelent gondot a munkatapasztalat felmutatása.

Az önkéntesség azonban nem csak erre jó. A munkával töltött – valójában még felelősség nélküli – egy év arra is kiválóan alkalmas, hogy a kezdők kipróbálják magukat éles helyzetben, kiderítsék, mihez is van igazán kedvük.

Magyarországon is nehéz helyzetben van az, aki friss diplomával, gyakorlat nélkül próbál elhelyezkedni élete első munkahelyén. Ennek enyhítésére és az önkéntes munka népszerűsítésére vállalkozott az idén januárban startoló ÖTLET program. A programban 200-250 fiatal szerezhet tapasztalatokat vállalatoknál 10 hónapon keresztül ez év októberétől. A 18-26 év közötti fiatalok január 20-ától jelentkezhetnek a programot koordináló civil szervezeteknél.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik