Belföld

Veronai buszbaleset: hogy szállíthat még mindig embereket ez a társaság?

Mázsár Tamás
Mázsár Tamás

újságíró. 2017. 07. 24. 07:01

A veronai buszbaleset áldozatainak hozzátartozói úgy vélik, a 17 ember halálát okozó tragédia után a járművet üzemeltető cég működését legalább a nyomozás idejére szüneteltetni kellene. A közlekedési hatóság szerint azonban a nyomozást végzők ezt nem kezdeményezték, a cég azóta állami megbízást is elnyert. A vállalkozás ügyvezetője haszonszerzéssel vádolja a hozzátartozók egy részét, akik viszont azt kifogásolják, hogy a kft. tulajdonosai nem állnak a nyilvánosság elé. A buszos vállalkozás a baleset óta tulajdonost cserélt, míg az ügyvezetőt – mint megtudtuk – az MKB Bank egyik vezetője kísérte el a gyászoló szülőkhöz egy rossz hangulatú megbeszélésre.
Korábban a témában:

Czakó úr legalább 30 percet késett a találkozóról. Azt mondta, nagy volt a dugó. Ezek után nem részvétnyilvánítással kezdett, hanem kiosztott a hozzátartozóknak egy lapot, ami valami perszövetségről szólt. Akkor még nem tudtuk, mi ez. El tudja képzelni? Ott állnak a szülők, nagyszülők, rokonok, akik nemrég elveszítették azt, aki a legfontosabb volt nekik, erre megjön valaki nagyjából félórás késéssel és egyből elkezd lapokat kiosztani

– így idézte föl a 24.hu-nak a veronai buszbaleset egyik áldozatának hozzátartozója azt az esetet, amikor a tragédia után pár héttel először találkoztak Czakó Tiborral. A balesetet szenvedő buszt üzemeltető cég, a Pizolit Kft. ügyvezetője a hozzátartozók többszöri kérése után jelent meg a Szinyei Merse Pál Gimnáziumban.

Szinte napra pontosan fél éve, január 20-án éjjel történt az elmúlt évek legsúlyosabb, magyar vonatkozású közúti szerencsétlensége: az olaszországi Verona közelében balesetet szenvedett egy fiatalokat szállító autóbusz. A buszon ötvenhatan utaztak, 43 gyermek, 11 felnőtt, a budapesti Szinyei-gimnázium tanulói, volt diákjai, tanárok és néhány családtag, valamint a két sofőr. A balesetben tizenheten vesztették életüket.

Ki ez az ember?

Czakó Tibor végül többször találkozott a hozzátartozókkal, akiknek az elbeszélése szerint mindegyik összejövetel emlékezetesre sikerült.

Az első alkalommal Czakó Ifj. Pleschinger Gyulával érkezett, aki a 2015 decembere óta az MKB Bank egyik vezető, cégjegyzésre jogosult munkavállalója, igazgatója.

(Az MKB Bank ma már egyértelműen Matolcsy György jegybankelnök környezetéhez tartozik, Pleschinger édesapja pedig a nemzeti bank monetáris tanácsának tagja, korábban, 2011 és 2013 között az Orbán-kormány adó- pénzügypolitikáért felelős államtitkára volt, az akkor szintén Matolcsy irányította gazdasági tárcánál.)

Egy hozzátartozó úgy emlékszik, ez alkalommal Czakó Tibor alig pár szót mondott, szinte csak Pleschinger beszélt.

A második találkozóra Czakó egy stábbal érkezett azzal, hogy nemcsak hangot, hanem képanyagot is rögzít. Nem tudni, mi volt a célja ezzel, mindenesetre a képfelvételek készítésébe a hozzátartozók nem egyeztek bele. Ifjabb Pleschinger Gyula ezen a beszélgetésen is részt vett. A találkozó egyik témája a már említett perszövetség volt. Ez gyakorlatilag azt jelentené, hogy az olaszországi autópálya üzemeltetőit a buszos cég és az áldozatok hozzátartozói közösen perelik. Ebbe a hozzátartozók is beleegyeznének, csakhogy szerintük ennek még nincs itt az ideje.

Szó volt még a megalázó összegű kártérítésről, de itt sem született egyezség, noha a családtagok olyan ajánlattal álltak elő, ami a busztársaság további működését nem veszélyeztette. Ráadásul szerintük ez az összeg is a töredéke lett volna annak, amit más országban kapnak a rokonok egy hasonló tragédia után.

Megkerestük Pleschinger Gyulát, arra voltunk kíváncsiak, milyen minőségében volt ott a találkozón, illetve milyen kapcsolat van közte és a buszos vállalkozást vezető Czakó Tibor között.

Válaszában ezt írta:

Valóban, két alkalommal találkoztam szülőkkel az ő beleegyezésükkel Czakó Tibor úr társaságában, magánemberként, szabadidőmben, Tiborral fenntartott sokéves barátságom alapján azzal a céllal, hogy közreműködésemmel a két oldal közti vitatott kérdéseket kompromisszumos megoldás felé tudjuk terelni.

Az első találkozó Szendrei Endre úrral zajlott, előkészítendő az érdemi egyeztetést, ahol aztán a Szendrei családon kívül Krizsány Lászlóék és a Simonffy szülők is jelen voltak. A találkozóról mindenki által elfogadottan hangfelvétel készült, amit a szülők helyeztek el letétbe. Czakó Tibor eredetileg videofelvételt szeretett volna, a stáb a három órás egyeztetés alatt végig rendelkezésre állt.

Rákérdeztünk arra is, hogy édesapjának, aki korábban államtitkár volt a gazdasági tárcánál, és a monetáris tagjaként jelenleg is fontos közfeladatot tölt be, van-e kapcsolata Czakó Tiborral vagy cégével. Pleschinger erre határozott nemmel válaszolt: azt írta, apjának sem formális, sem informális érdekeltsége, kapcsolata nincs a Pizolit Kft.-vel, és soha nem találkozott Czakóval.

Czakó Tibor a baleset óta az autópályát okolja a balesetért. Az ATV Napló című műsorában azt mondta, „azon dolgozunk, hogy bebizonyítsuk, az autópálya okozta a tragédiát”, majd hozzátette, nem hibáztatja se magát, se a cégét, mert ők mindent megtettek.

Erre mondta a 24.hu-nak az egyik hozzátartozó, hogy

„olyat még senki sem látott, hogy egy autópálya nekiment a busznak, olyanról viszont már hallottunk, hogy egy busz nekihajt a korlátnak.”

Czakó magabiztossága azért is meglepő, mert egyelőre sem az olaszországi vizsgálatnak, sem a magyarországinak nincs meg az eredménye, sőt az utóbbit a napokban szeptember közepéig meghosszabbították.

A cég álláspontjának alátámasztására a Pizolit Kft. ilyen és ehhez hasonló közleményeket tesz közzé:

Érkeznek a biztató hírek Olaszországból! Bebizonyosodott, hogy kiterjesztették az eljárást az olasz autópálya-fenntartó cég ellen. Váratlan, kedvező fordulat ez.

A szülőket azonban ennél sokkal jobban zavarja, ahogyan Czakó róluk beszél.

Olyan embereket vádol nyerészkedéssel, kapzsisággal és pénzéhességgel, aki fél éve veszítették el gyermekeiket.

Szemrehányást tett azért is, mert a hozzátartozók nem köszönték meg

Kiskunfélegyháza polgárainak a jótékonysági hangversenyt, amelynek során jelentős összeg gyűlt össze. Ugyancsak köszönetre méltatott volna, mert egy önkéntes plusz biztosítás révén az áldozatok családjának mindentől függetlenül már átutaltak 1 millió forintot. Ez egy bónusz biztosítás, a magyar buszos cégek töredéke rendelkezik ilyennel.

Az egyik „bűnöst”, aki szerinte kéretlenül, csalárd módon a többi hozzátartozó képviselőjének tünteti föl magát, meg is nevezte Czakó. Krizsány Lászlóról van szó, aki egyetlen lányát veszítette el a balesetben. Czakó ennek ellenére felrója neki, hogy nem hálálkodott egy jótékonysági hangverseny miatt.

Telefonon kerestük Czakó Tibort, de ő azt kérte, hogy írásban érdeklődjünk. Több kérdést tettünk föl neki (lásd a cikk végén, keretes írásunkban), ám mindössze annyit írt vissza:

Elkészült a rekonstrukció, arra várunk, hogy az olasz hatóságok átadják a két kamera felvételeit, de arra hivatkoznak, „mások is láthatók rajtuk”.

A kegyelet páncélzatába burkolva, haszonszerzés által hajtva három ember csalárd módon az áldozatok képviselőjének tünteti fel magát bepiszkítva a többiek mély gyászát. Több áldozattal beszéltem, akik határozottan elzárkóznak ettől a sárdobálástól.

Majd elküldte a fent idézett közleményre mutató linket.

Czakó Tibor tehát továbbra is csak két dologról hajlandó beszélni: az olasz nyomozás állásáról, amellyel elégedetlen, és arról, hogy szerinte a hozzátartozók hogyan akarnak pénzt kicsikarni gyermekük halálából.

Eközben a Pizolit Kft.-nek nincs oka panaszra: a tragédia után 54,4 millió forintos megbízást nyert el a Honvédelmi Minisztérium közbeszerzési pályázatán különjáratok üzemeltetésre.

Czakó erre is közleményben reagált, már azt is kétségbe vonva, hogy nyerésről lenne szó.

Ők nyilván úgy fogják fel ezt a dolgot, ahogy saját világukban zajlik: jaj de jó, nyertünk, vehetünk új zakót, Lexust, repjegyet. Nálunk azt jelenti a „nyerés”, hogy 11 hónapon át reggel 6-kor kiáll öt busz, mindegyik minimum ötven személyes, elvisz 250 embert Szegedről Hódmezővásárhelyre, délután pedig visszahozza őket. Ezt nyertük!

A cég évek óta győztes pályázó a honvédségi közbeszerzéseknél, de az utolsó megbízása legalábbis megosztó, hiszen a veronai tragédia ügyében folyó nyomozás még nem zárult le, így azt sem tudni, hogy a cég felelős-e a balesetért.

Kerestük a Honvédelmi Minisztériumot, tudni szerettük volna, miért a Pizolit Kft.-re esett a választásuk. Arra is kíváncsiak voltunk, számítottak-e a tárcánál közfelháborodásra a szerződés miatt, illetve miért nem várták meg a szerződéssel a nyomozás lezárását. Válaszában a minisztérium azt írta,

A Pizolit Kft.-vel a honvédelmi tárca nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatását követően mint nyertes pályázóval kötött szerződést a személyi állomány munkába- és hazajárása érdekében.
A kft.-vel 2015 óta áll jogviszonyban a Magyar Honvédség. A cég szolgáltatása folyamatos ellenőrzés alatt áll. Az elmúlt években az ellenőrzések során a szolgáltatás végzésére vonatkozóan probléma nem merült fel, a szolgáltatást a kért színvonalnak megfelelően teljesítette a kft.

A keretszerződés megszüntetését, felmondását a törvény szigorú feltételekhez köti, amelyek jelen pillanatban nem állnak fenn. A szerződés felmondása esetén kártérítési igényel léphet fel a nyertes cég.

Miért szállíthat továbbra is embereket a társaság?

Hogyan történhet meg az, hogy egy busztársaság, amelynek egyik járművén 17 ember, köztük sok gyermek, veszítette életét, továbbra is zavartalanul működik, miközben a cég felelősségét még kutatják a hatóságok?

Ezt kérdeztük az illetékes hatóságtól is, amely engedélyt adott a Pizolit Kft.-nek, és amelynek joga van ahhoz is, hogy a cég működését legalább a nyomozás idejére felfüggessze. A Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal válaszában azt írta,

A tevékenységi engedély visszavonására, illetőleg felfüggesztésére csak jogszabály által meghatározott esetekben van lehetősége a közlekedési hatóságnak. A közlekedési hatóság a baleset körülményeinek kivizsgálásában nem vett részt. A nyomozást végző szervezet részéről ezidáig a közlekedési hatósághoz nem érkezett – a balesettel összefüggésben – a társasággal szemben hatósági intézkedést kezdeményező megkeresés. A balesetet szenvedő autóbuszt üzemeltető társaságnál 2017-ben már végezett a Kormányhivatal telephelyi ellenőrzést. Ennek során nem került feltárásra olyan szabálytalanság, amely a fenti szankciók valamelyikének alkalmazását tette volna szükségessé.

A lapunknak nyilatkozó hozzátartozók szerint viszont egy 17 ember halálát okozó buszbaleset után a cég működését legalább a nyomozás idejére szüneteltetni kell, függetlenül bármilyen jogszabályi előírástól.

A cégnél egyébként különösen dolgok történnek. A Pizolit Kft.-nek Czakó Tibor nem tulajdonosa, csak ügyvezetője. Az Opten cégadatai szerint ugyanakkor

a vállalkozásnak a baleset után pár hónappal a 71 éves Czakó Lukácsné lett a többségi tulajdonosa.

Ezt úgy érte el, hogy a kisebbségi tulajdonosok részét (a többi között a balesetben elhunyt, a baleset idején nem a volán mögött ülő sofőrét) felvásárolta.

A korábban többségi, most már kisebbségi tulajdonos Tófalvi Ferenc – akinek korábban Czakó Tibor volt a kézbesítési megbízottja – a baleset óta egyszer sem állt ki a nyilvánosság elé. Információnk szerint Erdélyben él, van egy saját vállalkozása, egy napkollektorokkal foglalkozó cég. Hiába kerestük meg, hogy megtudjuk, tulajdonosként mit gondol a balesetről, követi-e az eseményeket, a cég kommunikációját, és nem érzi-e úgy, hogy ki kell állnia a nyilvánosság vagy a gyászolók elé, megkeresésünkre nem reagált. A kft. központi számán pedig nem adtak hozzá telefonos elérhetőséget, ahogyan Czakó Tibor sem.

A Pizolit Kft. 2011-ben megkapta az Év Buszos Személyszállítója díjat. A kitüntetést és az oklevelet Varga Mihály jelenlegi gazdasági miniszter adta át 2012. február 1-jén Czakó Tibornak, a kft. ügyvezetőjének. (Ez látható kiemelt képünkön.) Nem ez volt az egyetlen oklevél, amit Czakó átvehetett. Tavaly májusban a Kiskunfélegyháza Város Gazdaságának Fejlődéséért címet kapta meg többek között „a hazai és nemzetközi személyszállításban kiemelkedő teljesítménye, a város jó hírnevének öregbítése elismeréseként.”

Mint egyikük elmondta, ezek után a hozzátartozók azt várják, hogy Czakó Tibor ne csak akkor álljon ki a nyilvánosság elé és válaszoljon tisztességesen a kérdésekre, amikor kitüntetést kap, hanem akkor is, amikor egy ilyen horderejű tragédia történik.

Ezt kérdeztük Czakó Tibortól

1. A legutolsó sajtóban megjelent hír a tragédiával kapcsolatban az Origón olvasható, ahol egy jegyzőkönyvre hivatkozva azt írták: „A sofőr súlyos alvászavarban szenvedett és vezetési képességeit befolyásoló gyógyszert szedett, erről azonban nem tájékoztatta főnökét.” Mi a véleménye erről?

2. A sofőrt hol vizsgálták meg? A cégüknek van üzemorvosa? Le tudná írni az orvos nevét és az elérhetőségét?

3. Ha jól tudom, önnek volt egy találkozója a hozzátartozókkal, ahová Pleschinger Gyulával érkezett. Ő miért volt jelen ezen a találkozón?

4. A Pizolit Kft. egyik tulajdonosa Tófalvi Ferenc. Ő mikor áll ki a nyilvánosság elé? Meg tudná adni Tófalvi Ferenc elérhetőségét?

5. Az Opten adatai alapján májustól már Czakó Lukácsné a kft. új többségi tulajdonosa. Lehet tudni, mi ennek az oka?

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.