Belföld

Épp az állatoknak nem lesz majd jó a Vidámpark helyén épülő Biodóm

A Pannon Park legfőbb látványossága a trópusokra repíti majd a látogatókat. De milyen áron?

Az egyre kevesebb épülettel számoló Liget Budapest-projekt leglátványosabb, de talán a legkevesebbet emlegetett eleme a Vidámpark megszűnése után a területre megálmodott Mesepark, illetve Pannon Park részét képező, óriási akváriumhoz, illetve tágas szabadkifutók egész sorához kapcsolódó Biodóm.

Ez voltaképp egy 1,7 hektáros, fényáteresztő tetővel fedett, legmagasabb pontján 36 méter magasra törő – ez voltaképp egy tízemeletes paneltömb magassága, két méterrel több a Nagyszikla 34 méterénél – teret jelent, mely alatt a beköltöztetett állatok, így az apró elefántcsorda, és növények tényleg a trópusokon érezhetik magukat, a héj pedig tökéletesen megvédi őket a kinti időjárástól.

A tervpályázaton győztes Mérték Stúdiónak nincs könnyű dolga, hiszen egy egész sornyi, különböző igényű állatfajnak kell otthont kialakítaniuk olyan éghajlati viszonyok közt, melyekhez hasonló egyetlen európai biodómnál sem áll fenn.

A belső klímát emellett az óriási növénytömeg is nagy mértékben befolyásolja majd (attól függően, hogy a növények épp növekedési szakaszban vannak-e, vagy épp kifejlettek) , egyetlen dologra azonban láthatóan senki sem gondol:

tényleg jó lesz-e ez az egész az állatoknak?

A vasúti sínek tőszomszédságában álló régi Állatkert állatai már eddig is épp eleget szenvedtek a vonatok zajától, a Biodómba azonban nem csak ezek a hangok, hanem az M3-as autópálya bevezető szakaszának kezdetét jelentő Kacsóh Pongrác úti felüljáró, illetve a tulajdonképpeni autópályaként működő Hungária körút moraja is bezavar majd, köszönhetően a speciális fóliapárnából felépülő külső héjnak, ami épp annyira áll majd ellen a kívülről behatolni kívánó zajoknak, mint a falunapok negyvenöt perc alatt felállított sátrai.

Így nem csoda, hogy ez a terület a fővárosi zajszennyezés egyik gócpontja, melyet a 2007-ben készült, sokat citált, idejétmúlt, de legalább publikusan elérhető stratégiai zajtérkép is megerősít:

A tervekről bővebben Garay Klára, a Városliget barátai blog szerzője beszélt, a nemsokára megjelenő Ligetmúzeum című dokumentumfilmben pedig még több derül majd ki a projekt hátulütőiről:

Két héttel ezelőtt Lázár János a kormányinfón bejelentette: a Fővárosi Állat- és Növénykert

25 milliárd forint helyett ennek több, mint másfélszereséhez, negyvenegy milliárdhoz jut,

így megkezdődhet a Biodóm építése, sőt, maradnak források az egykori Vidámpark sarkába tervezett, Országházzal vetekedő méretű, földalatti Hermina Garázsra, a műemléki védettségű Hullámvasút felújítására, illetve a tervek szerint az év végén megnyíló Meseparkra is.

A 800 autót, 71 motorkerékpárt, illetve 90 biciklit befogadni képes mélygarázs tervezésekor egyébként nem kellett környezetvédelmi hatásvizsgálatot elvégezni, köszönhetően a Pesti Megyei Kormányhivatal Érdi Járási hivatalának, hiszen

“országhatáron átterjedő jelentős környezeti hatás nem várható.”

Ez voltaképp mindössze annyit jelent, hogy az építkezés miatt egészen biztosan nem fog változni az Eiffel-torony magassága, vagy épp a szlovák cukorrépaipar jövő évi eredményei.

Fotók: Liget Budapest, Zoo Budapest

Ajánlott videó

Olvasói sztorik