Belföld

Az új baloldali médiabirodalom lassan beéri a szélsőjobbot

Kerner Zsolt
Kerner Zsolt

¯\_(ツ)_/¯. 2017. 03. 20. 07:01

Korábban a pápai MSZP alelnöke volt az a fiatalember, aki több kattintásvadász baloldali portált is felügyel. Megkérdeztük céljairól az online ellenzék új királyát, és igyekszünk rendet tenni az álhír- és propagandaoldalak sűrűjében.

2016-ban az Európai Parlament külügyi bizottsága elfogadott egy javaslatot, ami kimondta, hogy Oroszország pszeudó-híroldalakkal és trollokkal tolja Európában a propagandát, hogy meggyengítse a demokratikus jogállamokat. Ezzel a fake news, vagyis a kamuhírek elmélete elérte a maximumot, amit egy elmélet az intézményesülés során elérhet.

Pedig a fake news elmélete nagyot futott az elmúlt pár évben. Donald Trump amerikai elnök megválasztásában kifejezetten nagy szerepe volt, de egy időben Magyarországon is egyre több kamuhíroldal tűnt fel. Országok közötti botrány robbant például ki abból, amikor a Hídfő.net (azóta már hídfő.ru) olyan fotókat rakott ki, amelyek szerint Magyarország tankokkal támogatja Ukrajnát a szeparatisták (Oroszország) elleni küzdelemben. Az orosz sajtó, mit ad Isten, azonnal átvette a hírt egy teljesen ismeretlen magyar oldalról. A kormány egyébként azonnal cáfolta a pletykát. Ez volt az első direkt találkozásunk a (szélső)jobboldali kamuhírekkel.

De a világ nagyot változott a Hídfő balhéja óta. Az Origo-Tények-Riposzt-Lokál-888 tengely a szélsőségekig feszítette azt, hogy hol fekszik a határ a fake és a valódi news között. A Szabadon Ébredők ugyan bezárta a kapuit, de közben előkerült egy csomó új kamuoldal, amelyek közül sok kifejezetten veszélyes. A Tudnodkell.info, a Mindenegybenblog, vagy éppen a Blikk Rúzs már nem a határt feszegetik, hanem integetnek vissza a másik oldaláról.

Kamuhíripar

Az étkezéssel, egészséges életmóddal, hírességekkel és Jézussal foglalkozó kamulapok létezésére még magyarázatot adhat az, hogy az emberek egy része képtelen biztos pontot találni egy olyan világban, ahol túl sok az elérhető információ és kevés a támpont. A politikával foglalkozó oldalaknál viszont más a helyzet, mert itt ehhez társul az önös érdek is.

Ez persze nem azt jelenti, hogy minden politikai kamuhíroldal politikailag motiváltan működik. A macedóniai Veleszben működő kamuhíripart például kizárólag a pénz motiválja. De a híreknek mégiscsak politikai hatásuk van.

Magyarországon a kamuhír kezdeti időszakában egy jellemzően jobboldali műfaj volt. Sőt, nem csak jobboldali, de gyanúsan oroszbarát is. Később viszont a másik oldal is rátalált a saját hangjára.

A baloldal ébredése a kamu- és propagandahíroldalakban az utóbbi hónapokban lett egészen látványos. Egyre több korábban ismeretlen, kisebb, látványosan baloldali álhíroldal tűnt fel.

Egy részük alapvetően ugyanazt a szöveget írja meg, mint bárki más, csak sokkal erősebb címmel. Ez hasonlít arra, amit a macedón fiatalok csináltak a hírekkel. Alapvetően ugyanazt a szöveget hozták le mindkét oldal felé, csak pár jelzőt változtattak, és a politikai irányultsághoz igazították a címeket. Így lett a jobboldal számára írt

Nem hiszed el, hogy mit mondott már megint Hillary Clinton!

a baloldal számára

Hillary Clinton kimondta az igazságot, a jobboldal azonnal megtámadta.

Magyar modell

A Pesti Bulvár és az Ellenszél működése a címadásban ehhez hasonló, a különbség annyi, hogy saját szövegekkel dolgoznak és sokszor írnak hozzájuk határozott véleményt is. Így lehet az, hogy maga a hír időnként rendkívül messze áll attól, amit a cím ígér, de nem hazugság.

Például az, hogy

A jobboldal csicskákból, buzikból és ügynökökből áll,

vagy az, hogy

Azerbajdzsán őrizné Orbán titkos vagyonát..?

Az elsőben jobboldali politikusok egymásról mondott idézetei szerepelnek, a másikban az áll, hogy Orbán Viktor felesége gratulált Ilham Alijev azeri elnök feleségének az alelnöki kinevezéshez. Az egész valahol a gátlástalan (másképp közelítve: ügyes) címadás és a ferdítés határán mozog.

Aztán ott vannak a kifejezett kamuoldalak, mint a Nyugdíj.info, ahol a cím és a szöveg tartalma között elvétve akad csak kapcsolat. Az oldal csak nagybetűkkel kommunikál és az összes klikk- és lájkvadász trükköt elsüti, amit lehet. Ráadásul csak a magyar internetezők egy részét minden másnál jobban érdeklő nyugdíjakkal foglalkozik. Például:

TÉNYLEG VISSZAHÍVNÁK DOLGOZNI AZ ÖREGSÉGI NYUGDÍJASOKAT! – ILYEN MUNKAKÖRT SZÁNNAK NEKIK!

Miközben egy lehetőségről van szó.

AKÁR TÖBB ÉVVEL KORÁBBAN MEHET NYUGDÍJBA, MINT AHOGY SZÁMÍTOTT RÁ! ALIG PÁRAN ISMERIK EZT A TÖRVÉNYES LEHETŐSÉGET!

A cikk tárgya nem egy kiskapu, hanem egy speciális feltétel a korai nyugdíjazáshoz.

EZ NAGYON BE FOG TENNI A MAGYAR NYUGDÍJASOKNAK! JÓ HÍR, AMINEK A MAGYAR NYUGDÍJASOK NEM ÖRÜLHETNEK!

Ezt értelmezni is nehéz.

Aztán ott vannak még azok a nemrég indult baloldali lapok, amik ugyan nem kamuoldalak, de azok jó pár trükkjét használják. Az utóbbi pár hónapban a Kolozsváros nevű, álnéven írt oldal lett a Fideszt dühösen utáló baloldali-kormányellenes közönség egyik legfontosabb szellemi tápláléka. A Kolozsváros és más publicisztikákkal foglalkozó oldalak között a legfontosabb különbség a bazmeg. Az oldal ugyanis nem csak iszonyú erőteljesen elfogult címeket ad, de sűrűn káromkodik is azokban. Sőt, Orbán Viktor elmebetegsége is sokszor előkerül. A Kolozsváros kicsit olyan, mintha a blogján bőszen kurvaanyázó Bayer Zsolt írná, miután csúnya elszámolási vitába keveredett a Fidesz-vezérkarral.

Baloldali újmédia

A legfontosabb baloldali kattintásgyár viszont egyetlen fiatalember körül kezd kialakulni. Jabronka Richárd korábban a Puch László érdekeltségébe tartozó Stop.hu, Sztárklikk és Népszava újságírója volt. Valamint az MSZP pápai szervezetének alelnöke. Most viszont egy rakás ellenzéki oldalt főszerkeszt. Alá tartozik, névleg legalábbis,

  • az Ellenszél.hu,
  • a Pesti Bulvár,
  • a 24per7.info,
  • a Politikaivélemélnyek.eu,
  • a Mindenamianglia
  • és a Mindenaminémetország is.

Az utóbbi oldalon született meg az a cím is, ami önmagában ötvöz mindent, amit az internetről tudni érdemes:

Anya és fia egymásba szerettek – mégsem romlott ez a világ

A hír ebben az esetben tökéletesen megegyezik a címmel, sajnos. Azt, hogy igaz-e, nem tudjuk, mert eredetileg a Blikk Rúzs írta meg.

És ott van még ennek az egésznek egy furcsa keveréke is, mint például a Világlátó.info. Itt a szcientológia-közeli interjúktól az illuminátusokon keresztül Martin Schulz orbánellenes beszólásáig minden előkerül. És vagy igaz, vagy nem. Ha valami az interneten .info-ra végződik, a lehető legkevesebb valódi infó van benne.

A baloldali kamu- és propagandaoldalak – ahogy minden más oldal – legfontosabb terjesztési terepe természetesen a Facebook, azon belül is leginkább a zárt Facebook-csoportok. A Magyar Nyugdíjasok és Időskorúak Oldala például szinte csak Jabronkát fogyaszt, de a Horn Gyula tisztelői is szinte csak ezeket a lapokat osztja meg.

Baloldali párt, baloldali újság

Jabronka egyébként azt mondja, hogy azért nem az összes oldalt ő csinálja.

A 24per7, a Minden Ami Anglia, a Minden Ami Németország és a Politikaivelemenyek.eu oldalak nem tartoznak hozzám, és engedély nélkül használják a nevem az impresszumban. Ez ügyben már megtettem a szükséges jogi lépéseket.

Azt is elmondta, hogy miért kezdte el ezt az egészet csinálni a Stop.hu és a Sztárklikk után.

Rengeteg visszajelzést kaptam a rendszeres olvasóktól, amelyek arra sarkalltak, hogy itt az ideje a saját elképzeléseim szerint létrehozni valami olyasmit, ami nem korlátoz, nem mondja meg, hogy miről szabad és miről nem illik írni, hanem őszinte szócsőként szólalhat meg. Elindítottam fél éve az Ellenszel.hu oldalt, azt a blogot, ami lényegében nem szól másról, mint hogy „ne csak ugyanazt fújjuk.” Ellensúlyként szolgál, vállaltan elfogultan, a Fidesz propagandagépezetével szemben.

Jabronka azt látta, hogy ez a vonal működik, ezért tovább szerette volna vinni. Azt mondja, feltűnt neki, hogy Magyarországon hiányzik a politikai bulvár műfaja.

Az a profil, ami túlmutat a celebek ruhabemutatóin, de nem a gazdasági grafikonok alapján építkezik, tartva a szigorúan objektív kereteket. Egy olyan műfaj, amely magában foglalja a tényt és a véleményt, szabadságot hagy az újságíróknak és vitát generál az olvasók között.

– mondja Jabronka.

Mi ezt a műfajt választottuk a Pestibulvar.hu oldallal. Kis szerkesztőséggel működünk, de sokat dolgozunk, és hisszük, hogy van értelme annak, amit csinálunk.

Mondd egy olyan ügyet is, ami szerinte erre példa:

A salgótarjáni fideszes exképviselőt a Pesti Bulváron megjelent egyik véleménycikkem miatt mondatták le posztjáról. Észrevettem a kiírását, ahol Sándor Mária öngyilkossági kísérletével kapcsolatban azt írta, „kár, hogy túlélte.” Felhívtam, elbeszélgettünk, és nem köntörfalaztam, hanem leírtam, mit gondolok az ilyen gazemberekről. Nem sokkal később olvasók százai özönlötték el az üzenőfalát, és a média elkezdett úgy működni, ahogy annak működnie kell. A negyedik hatalmi ágként. A társadalom hangja végül arra ösztönözte a helyi fideszes magot, hogy lemondassa Kakuk Zoltánt.

És hogy sikeresnek érzi-e, amit csinálnak? Igen.

Ha körbenézünk az online piacon, a Pesti Bulváron és az Ellenszélen kívül alig találunk olyan, napi szinten több tízezres olvasótáborral rendelkező újságot, amely ellenzéki hangot üt meg, és nem szégyelli ezt felvállalni. Mi nem szégyelljük, mert hisszük, hogy szükség van efféle médiára Magyarországon azokban az időkben, amikor a Fidesz a mi adónkból működteti a saját szócsöveit.

– mondja Jabronka, aki szerint az MSZP-s múltja sem hátrány.

Nem hinném, hogy meghazudtolnám magam. Az MSZP egy baloldali, ellenzéki párt, mi pedig egy baloldali ellenzéki újságot csinálunk. Hol itt a hátrány?

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.