Mikepércs, 2016. szeptember 26.
Az október 2-i kvótareferendumon a nem szavazatokra ösztönzõ plakátok villanyoszlopokon Mikepércsen 2016. szeptember 26-án. 
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Belföld

Újabb piacpusztítás, jöhetnek a Nemzeti Óriásplakátok

24.hu
24.hu

2016. 10. 10. 19:23

Minden hirdetésfajta más sorsra juthat az új törvénytervezet szerint, de egy biztos: egy időre a teljes magyar plakátpiacot legyalulná a kormány. Hogy mi a cél, az még rejtély, bár a tervezet a reklámzaj csökkentését akarja elérni.
Korábban a témában:

Magyarország összes reklámplakátját leszereltetheti a kormány, hogy a piacot a nulláról építse újra, ezzel kigolyózva olyan meghatározó szereplőket, mint Simicska Lajos cége – írja az Index. Alapvetően az új rendszerben az önkormányzatok választhatnák ki koncesszióval, a területükön mely cégek plakátolhatnak.

A nem tudni melyik minisztériumban készült tervezet szerint túl nagy a reklámzaj, túl sok az óriásplakát az országban, és az alaptörvényben foglalt egészséges környezethez való jóg csorbul ezzel. Nemzetközi példákat is felhoznak, milyen jó tud lenni a piac megreformálása és szűkítése.

Drasztikus változások jöhetnek: a reklámhordozó maximum 9 négyzetméteres lehet, hirdetőoszlopokat csak közművelődési céllal lehet használni, reklámhordozóként csak utcabútort lehet alkalmazni és nem lehet felragasztani plakátokat. Magyarán mind a 25-30 ezer óriásplakátnak mennie kéne (ezeken 7-8 cég osztozik).

A magánterületen lévő plakátoknak is végük.

Az önkormányzatoknak szerződést kellene bontani a reklámcégekkel, városképi rendeletben kijelölni, hol lehet reklámozni, majd koncessziós eljárásban kiválasztani, ki plakátozhat. A szakmabeliek persze a Fidesz-közeli cégek előretörésétől tartanak.

ár cég életben maradhat, pl. a mostani népszavazás kormányplakátjait szépen kirakosgató francia JCDecaux. Az óriásplakátjaik nekik is pusztulnának (mintegy 8000 darab), de az utcabútorokon elhelyezett hirdetések terén jól állnak, ez az érdekeltségük megmaradhatna.

A villanyoszlopokról lelógó hirdetések terén egyeduralkodó az ESMA Zrt., ami az Orbán Viktorhoz közel álló Garancsi István érdekeltsége. 2012-ben ezeket a hirdetéseket betiltotta a parlament, mert elvonják az autósok figyelmét, de Garancsi beszállása után feloldották a tiltást.

Simicska már nem jár ilyen jól: egy csomó hirdetőoszlopa van a Publimontnak a fővárosban, ezeket most törvényi erővel fogják leszedni.

A határidők is megvannak a tervezetben: legkésőbb november végéig hatályba lépne a jogszabály, jövő november 30-tól pedig nem lehetne a régi szabályok szerint reklámozni. A következő egy évben kéne az önkormányzatoknak szerződést bontogatni és a városképi rendeleteke megalkotni. A cégeknek jövő december 1-ig kellene leszerelni a plakáthelyeket, saját költségen. Az állam maximum egy évre kártalanítaná a cégeket a felmondott szerződések miatt.

Az állam egyébként nem akar a tervezetről egyeztetni a társadalommal. Ez nem csoda, gyakorlatilag mindneki szívni fog miatta: a félreállított piaci szereplők, a nyomdák, a reklámragasztók és persze azok a tulajok, akik pénzt kapnak, mert a magánterületükön plakát található. A megkérdezett piaci szereplők szerint két ok állhat az egész ügy mögött: vagy Simicska Lajos végleges kicsinálása, vagy hogy egy kormányközeli üzletember bevásárolhassa magát olcsón a plakátpiacra.

Aztán ha megtörtént, az egész jogszabályt visszavonja a kormány.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.