Belföld

Uber-betiltás: Magyarország visszalépett az időben

24.hu
24.hu

hírfaragó. 2016. 06. 13. 12:47

Egy budapesti, 30 éves Uber-sofőr, László teljesen megdöbbent a parlament hétfői döntésén. A 24.hu-nak azt mondta, hogy miközben Brüsszel is támogatja az Uberhez hasonló cégek működését, és a világon eddig még sehol sem tiltották be, Magyarország a betiltással ismét visszalépett az időben.

László szerint a taxislobbi állhat a háttérben, amelynek az a célja, hogy a kormány segítségével monopolhelyzetbe hozza a nagy társaságokat. Ő másfél éve uberezik egyéni vállalkozóként, minden papírt beszerzett, vizsgát is tett, és felhasználóként is sokat használja a szolgáltatást.

Kiemelte: a kormány nem akarja, hogy az emberek olcsóbban utazhassanak, és ennek erővel is érvényt szereztek.

Tiltja a jót

Lapunknak nyilatkozott egy ötvenes, budapesti férfi is, aki pár hónapja dolgozik Uber-sofőrként. Ő sem akarja elhinni a döntést, és felháborítja, hogy ilyesmit megcsinálhat a kormány. Szerinte a kormány tiltja a jót, és engedi a rosszat, mert nem engedi, hogy az emberek olcsóbban utazhassanak egy piacgazdaságban.

Úgy véli, ebből még nagy felháborodás lehet, nem az Uber miatt, hanem a mód miatt, ahogy a kormány felülírja a piac működését, az emberek érdekeit. Arról is beszámolt, hogy az utasai szerint a budapesti taxisok nem megbízhatóak, hiszen soha nem lehet tudni, mennyit számláznak a fuvar után. Volt olyan női utasa, aki azt mondta: fél beülni egy taxiba, mert legutóbb kikezdett vele a sofőr, azóta csak Ubert használ.

Nem érdekli a taxist, Brüsszel mit mond

Megkérdeztük a másik oldalt, a budapesti taxisokat is. Egy negyvenöt éves férfi, aki húsz éve taxizik, és most egy nagyobb taxitársaság szerződéses vállalkozója, azt mondta: üdvözli a döntést. Szerinte a kormány a piacon működő, tisztességes fuvarozókat védi az intézkedéssel. Kérdésre válaszolva, miszerint maguk a taxisok kérték a fix tarifát, és ezért sem versenyképesek az Uberrel, azt mondta: nem az Uber a fontos, hanem, hogy minden fuvarozó azonos feltételekkel dolgozhasson. Arra a kérdésre, hogy az Uber betiltásával az emberek nem tudnak olcsóbban utazni, mert kénytelenek taxival menni, azt válaszolta: majd megszokják.

Egy másik taxis, aki a legnagyobb taxistársaság vállalkozója, azt mondta lapunknak: nem érdekli, hogy Brüsszel vagy a piac mit mond, neki csak a pénztárcája fontos, ezért jó döntésnek tartja a kormány lépését, amit már előbb meg kellett volna hozni. A negyvenes férfi hosszan sorolta a kiadásait, többek között a 100-150 ezer forintos flottadíjat, a sárgítást, a vizsgákat, és szerinte úgy igazságos, ha ez alól egyetlen fuvarozó sem mentesül. Felhozta, hogy az uberesek adócsalók, majd arra a kérdésre, hogy a taxisok is azok, azt mondta: Magyarországon ezt minden szakmáról el lehet mondani. Szerinte az utas nagyobb biztonságban van egy sárga taxiban, amint egy Uberben, mert tud telefonálni a diszpécserszolgálatra, és panaszt tenni, ha úgy adódik, amit a társaságok komolyan vesznek.

Hatékonyság

Fónagy államtitkár a törvény elfogadása után arról beszélt, hogy a változtatás hétfői elfogadásával a kormány nem tekinti letudottnak a hazai szabályozás kérdését, a fejlesztési tárca továbbra is nyitott annak átfogó felülvizsgálatára tekintettel az utasok kényelmét javító korszerű internetes és más alkalmazásokra.

Fónagy János hozzátette: a jelenlegi változtatás célja a szabályosan működő, adót fizető magyar vállalkozók védelme volt a tudatosan szabálykerülő magatartások visszaszorításával.

A módosítás révén ideiglenesen, legfeljebb 365 napig blokkolni lehet azokat az internetes oldalakat, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak. Fónagy János ugyanakkor hangsúlyozta: az intézkedésre csak végső esetben kerül sor, ha más hatóságok eredménytelenek voltak a szabálysértés visszaszorításában.

Emellett a jövőben az engedély nélkül végzett tevékenységhez használt autót első alkalommal hat hónapra, ismételt szabályszegés esetén legfeljebb 3 évre ki lehet vonni a forgalomból. A járművezető kilenc büntetőpontot kap, ismételt elkövetés esetén újabb kilencet, vagyis ebben az esetben automatikusan fél évre visszavonják a vezetői engedélyét.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.