Belföld

Bringás apokalipszis felé tuszkolja Budapestet Tarlós

critical mass (critical mass)
critical mass (critical mass)
Rettegnek a biciklis szervezetek a begőzölt főpolgármestertől, aki rükvercbe kapcsolt, és egy rakat bringás fejlesztést visszavonna.

Nem sok jót ígér a budapesti kerékpárosoknak az a javaslatcsomag, amit a 444 közölt kedden. Egy fotón ugyanis kiszivárgott a nyolcvanas évek közlekedéspolitikájához visszatérni vágyó főpolgármester ötlete, hogy a kerékpáros lobbi által kieszközölt pozitív változásokat vonják vissza.

Tarlós 5 pontot jelölt meg. Az első szerint nem a legrövidebb útvonal elvének kell érvényesülnie a továbbiakban. Így a bicikliutakba majd felesleges kacskaringókat fognak építeni, mint korábban. Nem lesz kötelező kerékpáros nyom felfestése az utakon, ami a legértelmetlenebb, mivel egy olyan jelzés, ami figyelmezteti az autóst, mérsékli a balesetveszélyt.

Felülvizsgálná az egyirányú utcák biciklis kétirányúsítását is. Budapesten most 120 utcában működik ez, Tarlósék a javaslatban a balesetveszélyre hivatkoznak. A 4,5 méternél keskenyebb buszsávokban engednék csak a kerékpározást, ilyenből viszont minimális van a városban. Így megint életbe lépne az a gyilkos szabály, hogy az autós sávban kell tekerni a biciklisnek, akit jobbról buszok előzgethetnek.

Végül megszüntetnék a párhuzamosságokat, mint a Bajcsy-Zsilinszky úton, ahol van külön kerékpárút, de a buszsávokon is megengedett a biciklizés.

Mi történt Tarlós fejében?

Logikusan gondolkodó városokban ma már alapvető a kerékpáros és gyalogos (na meg a tömeg-) közlekedés prioritása, a BKK is így működött sokáig, a 2013-as Balázs Mór-tervnek is ez volt a városfejlesztési iránya. Megjelent a Bubi, normális bicikliutakat építettek, segítették táblákkal és felfestésekkel a kerékpárosokat, emiatt nagyot nőtt a biciklisták száma.

Tarlós István azonban jó ideje mondogatta magában, hogy nem jó az irány, irritálták a 4-6-os villamosok miatt áthangolt körúti jelzőlámpák és a buszsávokon tekerő kerékpárosok is. Tarlós aztán elbocsátotta az egész fejlődés motorját, Vitézy Dávidot, szétverte a BKK-t, majd a Kerékpáros Klub idei 20 oldalas javaslatcsomagjára még csak nem is válaszolt se ő, se Szeneczey Balázs, a helyettese (ki is akadtak a Facebookon emiatt).

Szóval lehet, hogy újraindulhat az évi kétszeri biciklis tiltakozás, legközelebb április 23-án lesz demonstratív felvonulás.

Frissítés: Tarlós reagált

Az Index is írt a történetről, megkeresték Tarlóst, aki azt mondta, egy bicikliutat sem akar megszüntetni. “De azokon a helyeken, ahol ilyen közel vannak egymáshoz a bicikliutak, plusz a buszsáv is bicikliút, ott a buszsávban egyszerűen letöröljük a piktogramokat. Ez történik, semmi más.”

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik