Belföld

Ombudsman: sok autista gyerek marad terápia nélkül

Kevés a szakember, az iskolák és az óvodák egy része nincs felkészülve, a szakvéleményekkel is baj van. Az alapjogi biztos megvizsgálta a sajátos nevelési igényű gyerekek ellátását.

Székely László ombudsmanhoz több panasz is érkezett arról, hogy a sajátos nevelési igényű gyerekek nem kapják meg a szükséges terápiát, emiatt nem fejlődnek úgy, ahogy kellene, írja a Magyar Nemzet.

Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának vezetősége szerint a tanítók és a tanárok képzésében nem jelenik meg erőteljesen az autizmussal élő tanulók integrációjával kapcsolatos ismeretanyag, gyakran nem alkalmaznak szakembert az intézmények.

Az Autisták Országos Szövetsége személyi és tárgyi feltételek hiányosságáról számolt be Székely Lászlónak, a szervezet és az Egyenlő Bánásmód Hatóság is azt tapasztalta, hogy a gyermekek gyakran azért nem jutnak hozzá a megfelelő terápiás neveléshez, mert az állapotukat felmérő szakértői bizottságok sablonos, sok a pontatlanság, hiányosak a szakvélemények.

Ha eljut a folyamat odáig, hogy a gyermek hozzájut a speciális fejlesztéshez, azt sokszor más tanítási órák terhére szervezik meg neki, így még jobban lemarad a tanulásban.

Az ombudsman megkereste a köznevelési államtitkárságot is, ahonnan azt ígérték: főosztályvezetői szintű egyeztetést kezdeményeznek a Klikkel a szakemberhiány mértékének feltérképezésére és enyhítésére, a gyógypedagógusok képzésének hiányosságai ügyében pedig a felsőoktatási államtitkársággal fognak tárgyalni a keretszámok esetleges emeléséről.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik