Belföld

Fél magyarországnyi ember sorsa változhat meg ősztől

Vitézy  (Array)
Vitézy  (Array)

A MÁV és a Volán évtizedek óta változatlan formában működik egymás mellett. Sok kormány próbálkozott már valahogy egységesíteni a rendszert. Legutóbb, három éve az Orbán-kormány is. Aztán semmi nem lett belőle. Most azt mondják, lesz.

Lejárt a mandátuma és azt mondja, elkészült a mű. Vagyis a „közösségi közlekedési szolgáltató társaságok (különösen a Volán társaságok) működésével kapcsolatos jövőbeli lehetséges irányokat tartalmazó koncepció”. Merthogy ezért lett miniszteri biztos Vitézy Dávid. Hogy mi van benne, arról nem árult el semmit.

Elkészült a koncepció, a kormány asztalán van, és várhatóan ősszel dönt róla – mondta a Hír24-nek Vitézy Dávid.

Fotó: Kummer János

Fontos okos

Pedig ha az ő tervei győznek, akkor fél magyarországnyi embert biztosan érinteni fog. Úgy tudjuk, hogy Vitézy valami hasonló tervet dolgozott ki, mint néhány éve a BKV átalakításánál. Vagyis a MÁV és a Volán társaságok fölé egy új szervezet jönne létre, és ez a cég „rendelné meg” a szolgáltatásokat a közlekedési vállalatoktól. Vagyis az a cél, hogy az állami közlekedési cégek ne legyenek versenytársai egymásnak. Egységes menetrend, és tarifarendszer kialakítása is lesz. És ha minden igaz, egy komolyabb informatikai fejlesztéssel, a két közlekedési forma online jegyeladásai is egy rendszerbe kerülnének, olyan itt-ott ma is működő extrákkal, mint a járművek valósidejű online követése.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Hacsak meg nem szüntetnek mindent

Azt azért azonban jó tudni, hogy több koncepció is versenyben van. Sőt, Lázár János egy minapi kormányinfón egészen odáig ment, hogy az is felmerült, simán megszüntetik a volántársaságokat. Persze ettől a szolgáltatás nem szűnik meg, vagyis lehet majd 30 éves busszal utazni Komlóról Gilvánfára, csak nem Volán logó lesz az Ikaruszon, hanem MÁV. Valami hasonló volt már régen is, Mávautnak hívták. Ezt a verziót korábban többen felvetették, például legutóbb Fónagy János, akkori közlekedésfejlesztési kormánybiztos. Szóval a verseny arról szól, hogy a MÁV alá kerüljön minden, vagy inkább a Vitézy-féle új, nagy megrendelőcég kapja a feladatot. Úgy tudjuk, hogy felmerült, hogy esetleg magá cégek is pályázhatnának bizonyos Volán-útvonalak üzemeltetésére, ami a budapestieknek ismerős is lehet. Széles Gábor buszos cége, a VT-Arriva elég sok vonalat üzemeltet a fővárosban.

Fotó: MTI/Jászai Csaba

Dől a pénz

A következő években egyébként elképesztő mennyiségű pénzt ad az unió Magyarországnak vasútfejlesztésre. Pályáztunk Székesfehérvár vasúti csomópontjának átépítésére és érdi közúti felüljáró építésre, amire önrésszel 48,8 milliárd forint menne, de a Lepsény–Szántód–Kőröshegy vasútvonal rekonstrukciójára 41,5 milliárd jutna, és ha minden tervezett fejlesztést ideírnánk, bőven 200 milliárd felett lennénk.

Kerestük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, lehet-e hivatalos információkat kapni a Vitézy-féle tervekről, de csupán annyit közöltek, ősszel lesz döntés. Majd akkor.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik