Belföld

MÁV és elégedettség: a tisztasággal vannak gondjaink

A jegyvizsgálók és pénztárosok munkájával voltak a leginkább elégedettek az utasok, míg az utazás komfortjával, a vonatok, vasútállomások tisztaságával már kevésbé.

Nemrég már megírtuk, hogy a vasúttársaság kikérte utasai véleményét az utazási körülményekről. Megmondtuk a tutit! Közel ötvenezren töltötték ki a MÁV-START Zrt. kérdőívét a vasúti tapasztalatokról, utasigényekről.

A „fecske”, vagyis az újonnan felújított szerelvényekkel elsőként azon a Budapest–Nagykáta–Szolnok vonalon találkozhatnak az utasok, amelyen az állomások újjáépítése is folyamatban van.

A MÁV a közelmúltban készült el azzal az elemzéssel, amely a 2012. július 24. és augusztus 6. között zajló közvélemény-kutatás eredményeit tárta fel. Az utasok körében végzett felmérés a vonatokon, valamint a társaság honlapján, online kérdőív segítségével zajlott. Az önkéntes és név nélküli válaszadók többek között az utazásuk komfortjáról, körülményeiről, az utazási idejükről és a pénztárosok, jegyvizsgálók munkájáról szerzett tapasztalataikról nyilváníthattak véleményt. A kérdőívet 48621-en töltötték ki.

A vonaton kitöltött kérdőívek eredményeinek főbb demográfiai és utazási jellemzői hasonlóak a korábbi évek kutatásaihoz: a válaszadók 52 százaléka nő, 47 százalékuk 25 és 55 év közötti, az utazási gyakoriságok terén a legnépesebb csoport – 23 százalék – hetente többször utazik, a felmérésben részt vevők 51 százaléka személyvonaton utazik, az InterCityket 22 százalékuk használja. A vonattípusok közül az utóbbin utazók a leginkább elégedettek a szolgáltatásokkal, körülményekkel, általában véve pedig a legelégedettebb a ritkábban utazó, idősebb korosztály.

A kiosztott kérdőíveken 1-től 5 pontig terjedő értékelésben a jegyvizsgálók tájékozódottsága és segítőkészsége kapta a legmagasabb osztályzatot, 4,1-es átlagot, a pénztárosok 3,7-es átlagot kaptak. Jónak tartják (3,5 pont) az utasok az általuk használt vonatok sűrűségét, és még eléri a közepes osztályzatot a vonatokon rendelkezésre álló helyek mennyisége, a pontosság, a késésekről szóló tájékoztatás is. A kutatásban a válaszadók a legkevésbé a tisztasággal és a hűtéssel, fűtéssel elégedettek, valamennyi szempont közül a legalacsonyabb átlagot a mellékhelyiségek tisztasága kapta.

Az utaselégedettségi kutatás eredményeit figyelembe véve a vasúttársaság egy intézkedési programot dolgozott ki. Elindított egy járműfelújítási programot, átütemezve a legkevésbé komfortos elővárosi és távolsági kocsik felújítását. A legrégebbi, megjelenésükben elavult vasúti kocsik az utasok igényeinek megfelelve, az IC-kocsiknál is alkalmazott kopásálló ülésszövetet, az utastéri ablakok speciális hővédő és zajcsökkentő fóliát, új világítást is kapnak. Az átalakítások a MÁV-GÉPÉSZET szolnoki telephelyén történnek.

A felújítások, javítások az idén közel 30 elővárosi, távolsági és mellékvonali kocsit érintenek, a folyamatban lévő munkák összköltsége várhatóan 220 millió forint nagyságrendű lesz. 2013-ban folytatódik a felújítási program és további kocsitípusokra is kiterjed.

Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója a társaság sajtótájékoztatóján elmondta: a megszépülő elővárosi kocsik a Fecske nevet kapják, a kocsi oldalán lévő matricák is erre utalnak.

“További intézkedésekkel is javítunk a szolgáltatásainkon, így például ingyenes fedélzeti interneteléréssel, jegyértékesítő automaták telepítésével, jelentős menetrendi fejlesztésekkel, újabb nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsikkal és fokozottabb személyes odafigyeléssel, utasbarát magatartással. Mindent megteszünkannak érdekében, hogy az idei évben is tapasztalható, folyamatos utasszám-növekedést a továbbiakban is fokozzuk, idén több mint 145 millió utast várunk év végéig, ez hárommillióval több, mint tavaly volt.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik