Belföld

Bús képpel az inkvizíció börtönében

Több magyarázata is lehetséges annak, ha egy színtársulat műsorára tűzi Don Quijote nagysikerű musicaljét napjainkban. Következő írásunk ezeket veszi sorra.

Lehet bonyolult és eltökélt mondanivalója korunkról, hiszen e darab a spanyol inkvizíció sötét börtönében játszódik. Története szerint az ide hurcolt szerencsétlen hidalgóra, nemes Cervantesre, kettős tanúságtevés vár. Mint adószedőnek, meg kell indokolnia egy, a világi törvényeken felülálló kolostor megadóztatását. S ezzel együtt számot kell adnia az inkvizíciós törvényszék nem éppen felvilágosult tagjainak, ne mondjuk pribékjeinek, a szabadságról vallott gyarló gondolatairól is.

Egyúttal itt, a börtöncellák és kínzató helyiségek nyomasztó előszobájában időző többi rab ugyancsak magyarázatot követel tőle. Ez utóbbi kényszer-védőbeszédje adja indítékát a bús képű lovag története kollektív eljátszásának, – majd az író részleges felmentésének.

Nos, nem kell részletezünk, e témakör megjelenítése sokszínűen érvényes mondanivalók megjelenítésére alkalmatos ma Magyarországon vagy épp Szegeden.

Másfelől lehet a társulati cél friss áldozat bemutatása a színházművészet oltárán az aktuál-politikától való távolságtartás jegyében. Ott ugyanis, ahol több kiváló jellemszínész és hang- adottságú kolléga is kávézik a színházi büfében, nyilván közös lelkesedéssel fogadják a parádés alakításokra alkalmat kínáló darab színpadra kerülését.

A Szegedi Nemzeti Színház legutóbbi premierje leginkább az utóbbi megközelítése ad magyarázatot. Cervantes regényének világsikerű musical változata, a La Mancha lovagja, a mű közismertsége, meg várható közönségvonzata alapján elegendő siker-lehetőséget kínál a színház számára – gondolhatta a vezetőség. Különösen így, hogy van a társulatnak egy echte Don Quijote-i adottságokkal megáldott tagja. Aki külsőleg és belsőleg is annyira alkalmas e világ-nevezetességű lovag bús szerepének eljátszására, hogy szinte „elvihet a hátán” egy teljes előadást.

Jakab Tamásra gondoltak, aki eredetileg a címszerep várományosa volt.

Van e koncepciónak egy másik, nemrégiben „Dömötör díjas indoka” is, Keresztes Attila személyében, aki kolozsvári gyökereivel markáns román színházi hagyományokat hordoz magában. A Szegeden legutóbb kitűnő Hedda Gablert színre állító rendező tán ezért nyilatkozta azt a próbák kezdetén, hogy a sok pszichoanalitikus darab után e szélmalomharcainkról szóló népszerű musical megvalósítása felüdülést hoz a számára. Többek között a kitűnő szereposztásnak köszönhetően.

Ám egyszer csak nem jelentéktelen változás történt a remek szereposztásban. Sajnálatos kerékpáros balesetét követően Jakab Tamás hirtelen kiválni kényszerült a darabból és Rácz Tibor lett a címszereplő. És e váltás jelentős hangsúly- és értelmezési eltolódásokat is okozhatott a színre állítás során.

A mindennapi életében is a szerep kihívásait megélő, karakteres színész helyett váratlanul egy nagyon más habitusú, szakmailag elegáns, ám külső eszközökkel dolgozó művész bujt Don Quijote lovag páncéljába, hogy „véghezvigye mindazt, amit olvasmányai szerint a kóbor lovagok véghezvittek“- mint írta Cervantes, maga.

A 2012. évi szegedi La Mancha lovagja így lett inkább elegánsra szabott, mint elgondolkodtató. Az előadás szereplői e koncepcióhoz idomultak.

A bús képű lovag társát és fegyverhordozóját, Sanchot Gömöri Krisztián alakította. Szerepe a comedia dell’arte stílusában foganva volt karakteres. Dulcinea, azaz Aldonza szerepében viszont Szilágyi Annamária erőteljes, realistán tenyeres-talpas figurát hozott, jó énekhanggal, és ha a helyzet épp ezt kívánta,hihetően árnyaltan.

Fodor Viola díszletei nagy tereket képeztek a Nemzeti színpadára, kocsma, börtön, templom, közös tágassággal bírt. Az utóbbiban pergett fel az előadás talán legjobb jelenete Vajda Júlia (házvezetőnő), Csorba Kata (Antonia) és Somló Gábor (Padre) triójának üde megformálásában. A jelmezek tervezője Bianca Imelda Jeremias volt.

A délceg fogadóst és kormányzót, Pálfi Zoltán, a herceggel váltakozó, Dr. Carrasco-t pedig Rédei Roland alakította. A rabok ének- és tánckaráról sem mondható el semmi elmarasztaló (koreográfus Fejes Kitty), – s vasfüggöny leereszkedését követően hosszasan tapsoltak a nézők az ismert dallamokért és alakításokért.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik