Belföld

A biciklisek miatt is kéne már egy rendes KRESZ

Andrássy (Neményi Márton)
Andrássy (Neményi Márton)

Kedden átadták az Andrássy úti biciklisáv "kifordított" változatát, amellyel szinte mindenki elégedett. Az új sáv viszont rámutat a KRESZ egy újabb túlzására.

Az „Andrássyn” az úttestől eltérő színű burkolatot kapott a kerékpáros felület és a két szélén sárga, szaggatott vonal jelzi, hogy ez a kerékpárosok területe. A parkolóhelyeket a kerékpársáv és az úttest széle közé jelölték ki. (Ami annyit tesz, hogy rámehetnek az autók a kerékpársávra, ha nem férnek el.) Az autós oktatók szerint viszont teljesen felesleges az „új szaggatott” felfestés és a „kerékpársáv” hagyományos, folyamatos sárga vonalának megkülönböztetése. Mint jelezték: csak a jogszabályi hátteret kellene felülírni azzal, hogy ahol a haladó sáv nem elég széles, a nagy járműveknek ott rá lehessen hajtani a kerékpársávra. Kész. A 2010-ben elfogadott KRESZ csak bonyolítja helyzetet, a „nyitott kerékpársávra” semmi szükség. Ha eltörölnék, máris egy útburkolati jellel, és a hozzá kapcsolódó jelzőtáblákkal karcsúbb lehetne a jogszabály, amiről egyre élénkebb vita folyik – mondja Harmath Péter, egy autósiskola vezetője.

Bemehet? Nem mehet!

Ugyanígy nem aratott osztatlan sikert az autósok körében az a lehetőség sem 2010 óta, hogy kerékpárral be lehet hajtani a forgalommal szemben is azokba az egyirányú utcákba, amelyeken ezt külön tábla engedélyezi. Sajnos a biciklisek többsége csak az engedély szóra figyelt, így szinte mindenhova bemennek – mondja Harmath Péter.

Pedig, ha egy egyirányú utca mindkét oldalán engedélyezett a parkolás, akkor máris borul a lehetőség, akkor ugyanis az utca belső oldalán kell kerékpározni, ami viszont tilos. Az oktatók szorgalmaznák e kérdésben a szigorúbb 2010 előtti állapotok visszaállítását, vagyis, csak akkor lehessen szemből is behajtani, ha kerékpársáv is fel van festve. Ilyen példának okáért az Aquinqumnál lévő megoldás.

Mennyi, 50 km/h?

De ugyanilyen már-már viccesen megengedő szabály a biciklisekre vonatkozóan a sisak vagy sisak nélküli kerékpárosok sebességének különböző korlátozása. Ez az igencsak meglepő KRESZ-szabály arra vonatkozik, hogy lakott területen kívül, sisakban akár 50-nel is tekerhetünk – de csak ha nem szállítunk senkit -, míg sisak nélkül „csak” negyvennel. (Kérdés, ki képes rá huzamosabb ideig.)

Egy nemrégiben közölt felmérésből egyébként kiderült, hogy igencsak hadilábon állnak a KRESZ-szel maguk a biciklisek is. A bringamania.hu felmérése szerint bár a kerékpárutak megfelelő használatával a többség tisztában van, a járda, a közös gyalog- és kerékpárutak, valamint az autóbusz-forgalmi sáv esetén már sok a félreértés. A válaszolók 41 százaléka például tévesen úgy tudja, hogy a járdán egyáltalán nem szabad tekerni. Az egyirányú utcában való közlekedést, illetve a zebrán történő elsőbbségadást illetően megnyugtató a bringások felkészültsége. A maximális sebességre vonatkozó kérdéseket is csak a válaszolók kevesebb mint fele válaszolta meg helyesen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik