Belföld

Befellegzett a 45 éven felülieknek?

Míg az Egyesült Államokban és az angolszász országokban az életkor az elmúlt években kitolódott, hazánkban legszívesebben eldugnák a képernyőről az idős nőket. „Szép lehetsz, de okos nem" – a szlogen maradt, csak az arcok cserélődtek.

32-es ruhaméret, kisimult arcbőr és hibátlan frizura – már nemcsak a különböző divatmagazinok címlapjairól mosolyognak ránk a szinte bántóan tökéletes modellek, a televíziók képernyőjén is egyre nagyobb a hajsza a fiatalsággal. A tradicionális bemondók korszaka évekkel ezelőtt véget ért, az idősebbek háttérbe, míg a fiatalabbak előtérbe kerültek. Még az igazán jók is kiszorultak kisebb kereskedelmi kábelcsatornákhoz, noha – gondolnánk – épp fordítva kellene történnie, és a közszolgálatinak kellene példát mutatni, és maga után húzni a kereskedelmieket.

A vizuális kényszer azonban nem ismer kegyelmet és kivételt. Mintha a televíziós producereknek az a bizarr elképzelésük lenne, hogy az átlagos televíziónéző heteroszexuális férfi, aki, miközben bölcsebb férfitársát hallgatja, szeret a fiatalabb, szexis műsorvezetőtársról képzelegni. Magyarországon ma már nemcsak a szülés után nehéz a visszatérés. 45 év felett végleg lehúzták a rolót az objektívek előtt.

Befellegzett a 45 éven felülieknek? 1
Fotó: Shutterstock

Szép lehetsz, de okos nem

Zsolt Péter szociológus szerint az idősebb korosztály mellőzése a képernyőkről, és helyettesítésük fiatalabbal a kereskedelmi média megjelenésével vált trenddé. „A rendszerváltás előtt még meg tudták vetni a lábukat az idősebb nők is, mert személyként tekintett mindenki rájuk, akikhez hozzászokott a néző, akit szeret, akiben megbízik. Felépíteni egy új arcot nehezebb volt, mint az idősödővel kicsit többet foglalkozni a sminkes szobában” – mondta a Hír24 megkeresésére a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatási igazgatója.

Az infotainment (szórakoztatva tájékoztatás) eszközeivel operáló és a nézettségi harcban tréfát nem ismerő kereskedelmi csatornák fiatalító törekvésének Zsolt Péter szerint egyszerű oka van: „A televíziós műfaj a tekintélyre, presztízsre, megbízhatóságra, és arra épül, hogy jó ránézni a képernyőre. Fiatalabb, szebb, szép embereket mindenki szívesen néz. Ha a presztízs és a szépség versenyez egymással, hazánkban inkább az előbbi, míg például az Egyesült Államokban inkább az utóbbi győz. Magyarországon tehát szép lehetsz – ahogy mondani szokás -, de okos nem.”

Furcsa mód azonban a jelenség nem vonatkozik a férfiakra. Míg az 54 éves Friderikusz Sándornak, a nála kilenc évvel idősebb Vágó Istvánnak és a szintén 63 éves Havas Henriknek jelenleg is saját műsora fut – illetve Vitray Tamás is fel-feltűnik olykor a képernyőn -, velük egykorú kolléganőik ma már legfeljebb a kamera túloldalán kapnának munkát. És ez a fajta diszkrimináció nem csak Magyarországon van így. Az angolszász és amerikai televíziók szintén csak elvétve kérnek a korosodó szebbik nemből, az idősebb férfiakat viszont annál inkább kedvelik. (Kiváltképp, ha melléjük fiatalabb nőt ültethetnek.) Gondoljunk csak az NBC vezető szerkesztőjére és műsorvezetőjére, Brian Williamsre, vagy a CBS 55 éves riporterére, Scott Pelley-re.

A szociológus szerint nincs ebben semmi különös, a nők esetében a megjelenés mindig és mindenütt fontosabb, mint a férfiaknál. Hogy mégis különbség található az amerikai és magyar összehasonlításban, annak civilizációs okai vannak.

„A jelenség egyébként általános a szolgáltató szektorban, például a légitársaságoknál is. A Malévnál dolgozó légikisasszonyok átlagéletkora alacsonyabb volt, mint a nyugati légitársaságoknál. Amerikában a nőkkel szembeni diszkrimináció ellentétes a politikai korrektséggel, Európában pedig erősek a szakszervezetek is, melyekkel nem érdemes újat húzni, és amelyek megvédik a 40 fölötti nőket. Amerikában pedig a feministáktól rettegnek. Ha valamelyik csatorna magára haragítaná a feministákat, megnézhetné magát. Inkább szerepeltetnek 40 fölötti nőket, s nagyon úgy tűnik, hogy ezzel nem veszít, hanem nyer a társadalom” – fejtette ki a kutatási igazgató.

A BBC mégis újat húzott

A brit állami csatorna két évvel ezelőtt nem rettegett, cserélt, egyből négyet. Igaz, a büdzséjük erősen megsínylette a csoportos „ránctalanítást”.

2010-ben a BBC egyik dolgozója beperelte a csatornát diszkrimináció vádjával, ugyanis szerinte a kora miatt bocsátották el az állásából. Az akkor 52 éves Miriam O’Reilly 25 éve dolgozott a BBC-nél, állandó műsorvezetője volt egy vidéki ügyekkel foglalkozó műsornak, a Countrylife-nak, és a nézők körében is nagy népszerűségnek örvendett. A szerkesztők azonban úgy érezték, a műsorra már ráférne egy alapos „vérfrissítés”, így O’Reillyt három másik, korosodó, női kollégájával együtt kitették a produkcióból. Ráadásul a műsorvezető szerint nem ő az egyetlen, akivel a cég így bánt. A Daily Telegraph napilapnak akkor úgy fogalmazott: az eset kezd trenddé válni a televíziónál, épp ezért vette a bátorságot és indított pert a BBC ellen.

A bíróság végül O’Reilly-nak adott igazat, és 150-200 ezer fontnak megfelelő kártérítést ítélt meg a műsorvezetőnek.

Az angol közvélemény által a pártatlanság és az igazságosság titánjaként ismert csatornának nem ez volt az első botránya hasonló problémák miatt. A televíziótársaság 2007-ben áthelyezte a népszerű hírolvasót, az 57 éves Moria Stewartot a rádióba. A BBC akkor azzal indokolta döntését, hogy a hírműsorok szerkezete megváltozott, és a regionális tudósítások miatt a tradicionális hírolvasók kora lejárt. Ennél is nagyobbat szólt, amikor a főműsoridejében játszott táncvetélkedő 66 éves zyűritagját, Arlene Phillipset cserélték le egy fiatalabb ítészre.

Befellegzett a 45 éven felülieknek? 1
Miriam O’Reilly
Fotó: BBC

Eldugják az idős nőket

A kor miatti diszkrimináció nem csak a tévétársaságokat jellemzi. Az idősebb nőket – néhány kivételtől eltekintve (Sigourney Weaver, Susan Sarandon, Helen Mirren, Meryl Streep) – az egész vizuális kultúra, a mozi, a reklámok egyaránt hanyagolja. Egy ausztrál kutatásból kiderült: mindössze a reklámok négy százalékában mutatnak olyan nőket, akik 30-on felüliek. „Manapság az idős nők láthatatlanokká váltak, mert az üzenet nem az, hogy ők már nem elég vonzóak, hanem az, hogy egyáltalán nem vonzóak, így nem lehetnek aktív szereplői a társadalomnak” – magyarázta a tanulmány szerzője, Lauren Rosewarne.

A legfőbb probléma a szakemberek szerint az, hogy az emberek nem tudnak elvonatkoztatni azoktól a modellektől és/vagy színészektől, akiket azért fizetnek, hogy jól nézzenek ki, és azoktól, akiket azért fizetnek, mert jól csinálnak valamit. Szerintük a meglett nők mellőzése a médiából komoly hátrányt jelent a társadalom számára, mert azzal, hogy nem mutatnak idősebbeket kulcspozíciókban, nem szolgáltatnak példaképeket a fiatalabb generációnak. Ezzel pedig akaratlanul is azt sugallják, hogy egy bizonyos kor után lehetetlen a siker.

Pedig amellett, hogy az idősebbeknek komoly tekintélyük van, a hosszabb élettartam miatt a jövő társadalmát is ők fogják meghatározni. Úgy tűnik azonban, hogy erről az igényről a műsorkészítők nem vesznek tudomást. Vagy mégis?

Rendszerváltás a tévében

Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója szerint hamis az a feltevés, hogy az idősebb korosztálynak nincs helye a magyar televíziók képernyőjén. Bár azt elismeri, hogy 50 feletti műsorvezetőnőre nem igen találunk hazai példát, ennek azonban szerinte egészen más oka van, nem az életkor.

„Ha csak megnézzük az elmúlt éveket, Vágó Istvántól kezdve Fábry Sándoron át Friderikusz Sándorig, mind 50 év felettiek, és képernyőn voltak, illetve vannak jelenleg is. Hogy nők miért nincsenek a sorban? Talán mert nem tudunk olyan 50 év feletti nőt mondani, aki Magyarországon műsort vezethetne” – válaszolta a Hír24 kérdésére a programigazgató.

Kolosi szerint nem szabad elfelejteni, hogy a televíziózás történetében is végbement egy rendszerváltás, ami egyben törést is jelentett, ugyanis azok, akik korábban a tévéknél dolgoztak, azóta nem kerültek vissza a képernyőre. Úgy véli, legfeljebb 10-20 év múlva lehet majd „számon kérni” a csatornákon, hogy miért nem foglalkoztatnak több, idősebb műsorvezetőt.

Befellegzett a 45 éven felülieknek? 1
Friderikusz Sándor
Fotó: RTL Klub

Fodrászat, cipőkollekció és defibrillátor

A potenciális érintettek mindenesetre már felkészültek a legrosszabbra, és a televíziózás mellett más területeken is kamatoztatják tehetségüket.

A 35 éves Lilu például nemrég fodrászüzletet nyitott, azt megelőzően pedig butikot üzemeltetett Budapest egyik legelegánsabb utcájában. Csillag születikes műsorvezetőtársa, a nála négy évvel fiatalabb Ördög Nóra állítólag könyvet ír, és barátnőjével közösen Angyalműhely néven vállalkozást vezet, amely az önbizalom-hiányos hölgyeken kíván segíteni. A 42 éves, szintén RTL Klubos hírműsorvezető, Erős Antónia 2005-ben hozta létre az Egy Csepp Figyelem Alapítványt, hogy minél több ember ismerje meg a cukorbetegséget, és annak veszélyeit.

A TV2-nél sincs hiány „másodállást” vállaló sztárokból. Míg Liptai Claudia Megasztáros elfoglaltságai mellett saját cipőkollekciót tervez, az egykori híradós, Sváby András egészségüggyel foglalkozó internetes oldalt indított.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik