A közlekedés alakulása
A nulladik tervek szerint az autósok körforgalmat, a villamosok felújított síneket és fedett állomásokat kapnak, a buszok pedig egy végállomást és jobb átszállási kapcsolatokat. A metró és a Várfok utca felé mozgólépcsőket, liftet is terveznek. A 18-as és 56-os villamosokat összekapcsolják. Az 56-os 30 km/órás sebességgel haladó gyorsvasúttá alakulna a Hűvösvölgy-Budagyöngye-Moszkva tér vonalon, Hűvösvölgy, esetleg Solymár végállomással. Az is elképzelhető, hogy újraépül a Zugligetbe vezető 58-as villamos vonal.Megfogalmazódott az az elképzelés is, hogy érdemes lenne a 4-6-os villamosok pályáját körgyűrűvé alakítani ezek, illetve a 61-es villamos pályájának egybekötésével.
„A Moszkva tér visszahódítása mintapéldája lehet a város újraegyesítésének. Annak, hogy részeiből ismét egyberakjuk a várost. Hogy a kerületek, a főváros egyet akarjon, és együtt cselekedjen a tér felélesztése érdekében” – ezekkel a mondatokkal kezdődik Demszky Gábor főpolgármesternek a Moszkva tér rehabilitációjáról szóló közleménye.
Mit kell érteni ez alatt?
A Fővárosi Önkormányzat középtávú tervezete, a Podmaniczky Promgram Buda központjának újjáélesztését alapvető feladatnak jelölte ki. A megvalósítás módját pedig a közlemény szerint „egy új, valóban közösségi tér” kialakításában látják, „amelynek segítségével gyorsabban lehet közlekedni”, valamint élhetőbb környezet kialakítása lenne a cél. A tervek szerint 2009-től csökkentett járműforgalom, parkosítás, csendesebb környezet lesz az eredménye a 2008-tól kezdődő átalakításnak.
Demszky Gábor főpolgármester szerint még idén elkészül a tér rendezésének nulladik változata. Az elképzelések szerint felújítanának több környékbeli utat, így a Szilágyi Erzsébet fasort is, valamint virágládákat is kihelyeznek majd a sivár környezet megszüntetése érdekében.
Tervek már vannak
Demszky – aki saját bevallása szerint „már szédül” a választási fogadalmak hallatán – kijelentette, hogy az ígéretekkel szemben a tér rehabilitációjához szükséges tanulmányterv és szabályozási terv is elkészült már. A kivitelezéshez eddig hiányzó pénz pedig biztosítható az
A budapesti Moszkva tér megújításának tervrajza (fotó: MTI)
EU-forrásokból.
Horváth Csaba is megerősítette, hogy elkészült és hatósági egyeztetések alatt áll a szabályozási terv. Elmondta, hogy hamarosan nemzetközi tervpályázatot írnak ki a tér arculatának átalakítására, véglegesítik a szabályozási tervet, s a jövő év második negyedévére megszerezhető az építési engedély is a munkálatokhoz. A polgármester szerint a rendezés után a zöld terület lesz a meghatározó a téren, ahonnan több BKV-járat végállomását is elköltöztetik. A 2-es metró kijárata legyezőépületének elbontásával pedig zöld dombot alakítanak ki.
Pénz is lesz
Kóka János elmondta, hogy az 1. választókerület országgyűlési képviselőjelöltjeként is szívügyének tekinti a térrendezést, amit felgyorsít majd az Országgyűlés utolsó ülésszakán elfogadott törvény. Ez ugyanis a nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásoknál egyszerűsített eljárásokat tesz lehetővé. A kiadott közlemény szerint a miniszter „erőfeszítéseinek köszönhetően most végre a Moszkva tér megújítása is bekerült a II. Nemzeti Fejlesztési Tervbe”. A Nemzeti Fejlesztési Tervet – amely egyebek közt a térrendezés költségét is tartalmazza – várhatóan még áprilisban elfogadja a kormány, nyáron pedig benyújtják azt az Európai Uniónak, hogy a jövő évtől lehívhassák a forrásokat. A miniszter hozzátette: nyáron lesz mozgástere az új kormánynak a fejlesztési terv véglegesítésére.