A magyarok a cseh féllel való konzultáció nélkül kicserélték a motorokat és a sebességváltó szekrényt, és a korszerűsítésnél a jelek szerint nem megfelelő tengelyeket alkalmaztak – mondta kedden újságíróknak Surák.
Így a motor teljesítménye mintegy 100 lóerővel megnőtt, és nagyobb lett a forgatónyomaték is. Az új motor és a sebességváltó is nehezebb, mint az eredeti, tehát módosították az eredeti számításokat is, amelyre a motorkocsikat méretezték. Ezért keletkezhettek a repedések – állítja Surák.
Kifejtette, hogy a cég szakértői a jelenleg számukra hozzáférhető információk alapján vonták le ezeket a következtetéseket. Szerinte minden jel arra vall, hogy a magyar fél hibásan alakította át a motorvonatokat.
Nem hivatalos úton már közölték velünk, hogy a motorvonatokat korszerűsítették. Kezünkben van már annak a dokumentációja is, hogyan néztek ki a törések és a repedések a tengelyeken. Ez még ugyan nem hivatalos vizsgálati eredmény, de ebbe az irányba mutat minden – szögezte le a cseh
vállalat vezetője. Úgy véli, hogy a tengelyrepedéseket vizsgáló hivatalos szakértői bizottság szakmai következtetése február végére várható.
Petr Stáhlavsky a Cseh Vasutak szóvivője korábban úgy nyilatkozott, hogy a Magyarországon megsérült motorvonatokat a 810-es sorszám alatt vezetik Csehországban, és eddig nem volt velük semmi baj, pedig ilyen motorvonatból van a legtöbb a Cseh Vasútnál.