Belföld

Jogszabályi szigorítás előtt nő a roncsautó-behozatal

Évtizedes rekordot dönt meg az idei használtautó-behozatal annak a hírnek a hatására, hogy a két éve jelentősen könnyített szabályokat ismét szigorítani fogják. Egyelőre még kérdés, pontosan mi lesz a formája a korlátozásnak, ám az biztos, hogy az unióban már roncsnak számító járművek importját vissza kell fogni.

Várhatóan megdől egy közel tízéves hazai rekord: az előrejelzések szerint az idén 85 ezer használt autó importjával lehet számolni, és ez harminc százalékkal több a tavalyi behozatalnál. A roham egyik magyarázata az a hír, amely szerint ismét korlátoznák az idősebb évjáratú autók behozatalát.

Dobos József, a csepeli 7-es számú vámhivatal szolgálatvezetője a Népszabadságnak elmondta, hogy az idén kereskedelmi forgalomban 43 ezer, magánimport keretében 38 ezer használt gépkocsit hoztak be Magyarországra. A vámhatóság csak a Közlekedési Felügyelet által vizsgáztatott gépkocsikat vámkezeli. A behozott autók hetven százalékának átlagkora hat év felett van. Az Európai Unióból, a CEFTA-és az EFTA-országokból származó modellek vámtétele nulla százalék, ha származását okmánnyal igazolják. A hivatal számla alapján vámol, amennyiben az nem tér el ötven százaléknál nagyobb mértékben az Eurotax-katalógusban jegyzett összehasonlító ártól. Ez korábban húsz százalék volt. E változtatás, valamint az évjárat-korlátozás eltörlésének hatására az elmúlt két évben emelkedett a forgalom.

Dobos József szolgálatvezető szerint a 2002-es év végi rohamot az évjárat-korlátozás visszaállításáról szóló híresztelések is növelték.

Tavaly egész évben nyolcvan, az idén december elsejéig hetven esetben tett feljelentést a vámhatóság, többségében csempészet bűncselekmény alapos gyanúja miatt. A kereskedelmi forgalomban vámkezelt négyévesnél öregebb gépjárművek átlagos vámértéke háromszázezer forint, a négyévesnél fiatalabbaké 1,3 millió forint volt.
[Népszabadság]

Ajánlott videó

Olvasói sztorik