Argentínában tényleg a lét a tét az új, nagy sikerű valóságshowban. A hivatalos statisztikák szerint, jelenleg az országban közel 8 millió munkanélküli – a lakosság 25 százaléka – harcol az állásokért, és a gazdaság katasztrofális állapota miatt ez a helyzet előreláthatólag még hosszú ideig változatlan marad.
A kilátástalanságból kiutat a műsor fődíja jelent: egy hat hónapra szóló munkaszerződés üti a nyertes markát. A munkát már másnap kezdheti. Nem csoda, hogy a valóságshow tényleg népszerű lett, naponta több százan jelentkeznek, a nézők pedig a kiválasztottak közül dönthetnek, kiknek adják meg az esélyt a túlélésre.
Párbaj: ketten a ringben
Maguk a kitalálók is a munkanélküliek népes táborát gyarapították, mivel egy helyi televíziótársaság munkatársaiként az utcára kerültek. Ők azonban saját helyzetüket alapul véve zseniális ötlettel álltak elő: létrehoztak egy alacsony költségvetésű, igazi valóságshowt, melyben két ember küzd a napi betevőért.
A Recursos Humanos-ra (emberi erőforrás) keresztelt valóságshow nem tart hónapokig. A nézők mindössze egy napon keresztül követhetik nyomon a két résztvevő életét. A döntés szempontjából legfontosabb élethelyzetben láthatják őket: egy napon keresztül dolgoznak annál a cégnél, aki a hat hónapos munkaszerződést ajánlotta fel nekik.
A nézők így tesztelhetik a versenyzőket: hogyan állnák meg a helyüket a felkínált pozícióban, melyikük bánik szimpatikusabban a vevőkkel, ki ért jobban az eladáshoz, hogyan viselkednek a munkatársaikkal, hogyan töltik az ebédszünetet, mit esznek.
A munkahelyi éles helyzetek után stúdióba vonulnak, ahol egy egyórás showban faggatják őket. A műsorvezető által feltett kérdések segítségével a versenyzők személyiségére és gondolataira derülhet fény. “Mi volt a 20. század legfontosabb találmánya?” – hangzik például az egyik kérdés. Egyikük a számítógépet, másikuk a globalizációt tartotta annak, a nézők pedig eldönthetik számukra melyik válasz a szimpatikusabb.
A résztvevőket a családjuk is elkíséri, akiket szintén röviden bemutatnak, és azt is mennyire drukkolnak szerettüknek. Szem nem marad szárazon az öt perces rövidfilm után.
A műsor végéig a nézők telefonon szavaznak, holnaptól melyikük szerezze vissza a családfenntartó szerepét.
Olvassa el…
…kapcsolódó írásainkat:
•A Big Brother – az összezártság pszichológiája
•Valóságshow – az összezártság pszichológiája
•Nagytestvérháború – egymást figyelik
Szerény valóság
A minden hétköznap sugárzott showban ugyan nem szuperállásokat osztogatnak, naponta mégis több száz jelentkező – általában családapák – közül válogatják ki a két szerencsést.
Bolti eladó, konyhai kisegítő, péksegéd, lótifuti egy sportcentrumban – szerepelnek az ajánlatok között – , melyek szerény lehetőségek a kitörésre, de a létfenntartáshoz tökéletesek.
A nyertes pedig az egyórás kérdező show után azonnal aláírhatja a munkaszerződést, és már másnap reggel várják őt az új munkahelyén.
A munkaszerződést általában kis cégek ajánlják fel, mert számukra a műsorban való részvétel is reklámot jelent. Amire egyébként nem tudnának pénzt szorítani szűkös költségvetésükből.
Bomba ötlet: mindenki nyer vele
Az argentin Canal 13-on sugárzott műsor mindenki számára hasznot hajt. A jelentkezők legalább egy fél évig megélhetést tudnak biztosítani családjuk számára. A műsorkészítők pedig megtarthatták állásukat, sőt az ötlet híre az egész világot bejárta.
A produkciót készítő Imagen Real-t a Sony Pictures Television International is megkereste, hogy megvásárolja a licenszjogokat. Rajtuk kívül azonban több tévétársaság is érdeklődik. A műsor népszerűsége Argentínában továbbra is töretlen, már túl vannak a 130. műsoron is.
A valóságos valóságshow minden országban beválna: Nyugat-Európában a Big Brothert és alterego programjait már unják a nézők, a bezárt emberek pszichológiája csak az első adásban izgalmas. Már a második széria során zuhan a nézettség.
A legfejlettebb országokban is van egy olyan társadalmi réteg, aminek tagjai a munkanélküliség és a kilátástalanság fogalmával minden nap szembesülnek. Az ő kemény valóságuk és létfenntartásért folytatott küzdelmük még a tisztes polgárokat és a gazdagokat is érdekli.