Belföld

Nissan 350Z – vissza a gyökerekhez

A Nissan új sportkupéja a nagy múltú előd méltó utódja, de nem egy újabb felkapott retro-modell - tervezője szerint. Egyedi külsejével, és kedvező árával feltehetőleg komoly konkurenciája lesz az európai sikermodelleknek.

A Nissan 350Z először az 1999-es Detroiti Autókiállításon gördült a reflektorfénybe, ahol meghökkentő formájával, és igényes részlet megoldásaival egyértelmű sikert aratott. A kupé szériaérett változata, szinte teljes egészében megegyezik a prototípussal.

Nissan 350Z – vissza a gyökerekhez 1Egy modern idézet

A hosszú motorháztető, a rövid hátsó traktus és az ívesen gömbölyödő tetővonalával egyértelműen az 1970-es elődöt idézi. Ennek ellenére a 350Z nem tipikus retro-autó, hiszen karosszériája rendkívül modern. A vonalvezetése legfőbb konkurensét, az Audi TT idézi, de a finom részletmegoldásoknak köszönhetően teljesen egyedi.

A 4,3 méteres kocsi elképesztően domború sárvédőket, merészen hátraívelő xenon fényszórókat, és hosszan elnyúló izgalmas hátsó lámpákat kapott. A szögletes levegőbelépő nyílások és alumínium kilincsek, pedig tovább fokozzák a sportautós feelinget.

Technika

A Nissan mérnökei szakítottak a 300ZX nagy odafigyelést igénylő biturbós motorjával, így az új modellbe egy 3,5 literes V6-os változtatható szelepvezérlésű szívómotor került. Ugyanez az erőforrás teljesít szolgálatot a Renault Vel Satis csúcsmodelljében is, a 350Z esetében azonban lényegesen erősebb kivitelben.

A felpaprikázott aggregát 287 lóerős teljesítményt és 380 Nm-es maximális forgatónyomatékot produkál. Ez a hatalmas erő 5,7 másodperc alatt repíti százra a közel másfél tonnás kupét, a végsebessége, pedig kereken 250 kilométer/óra.

A sportos hangolású hathengereshez új fejlesztésű, hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik, de felárért ötsebességes automata is rendelhető. Ez utóbbi természetesen el van látva szekvenciális programmal is, ennek ellenére az autó karakteréhez a kézi kapcsolású passzol.

A Nissan és a Z-betűNissan sportos modelljeinek sorában mindig is fontos helyet foglalt el a Z betű: a tengerentúlon kultikus kedvencként tisztelt Datsun 240Z farán debütált 1970-ben. Ez a modell jellegzetes formájával, és soros hathengeres motorjával hatalmas sikert aratott a fiatalok körében. A kezdetben 2,4 literes motort fokozatosan fejlesztették egészen a 2,8 literesig. Ezt követően némi szünet után megszületett a 300ZX, amely már igazi kőkemény sportautó volt. A hatalmas teljesítményű turbómotor azonban rendkívül kényesnek bizonyult, és 1996-ban végleg leálltak a gyártásával.

Az új Z modell futóműve rendkívül sportos hangolású. A tervezők semmilyen kompromisszumot nem kötöttek, így a hátsó ülések helyén masszív toronymerevítés trónol. Ennek eredményeként a karosszéria rendkívül merev, és a gyors kanyarokban sem csavarodik.

Mind a négy kerékhez többlengőkaros alumínium felfüggesztés került, melyek a Nissan Skyline módosított darabjai. A tengelyeken 18 collos könnyűfém kerekek pompáznak, melyekre elöl 225/50, hátul 245/50-es Bridgestone abroncsokat húztak. A megállásról a versenysportból ismert Brembo fékrendszer gondoskodik. Ezenfelül a biztonságra blokkolásgátló, kipörgésgátló és elektronikus menetstabilizáló is ügyel.

Nissan 350Z – vissza a gyökerekhez 2Versenyhangulat

Az autó utastere remekül harmonizál a motor erejével és a karosszéria designjával. A mérnökök elképesztő gondot fordítottak a részletekre, a remek oldaltartású ülések csúszásgátló felületet kaptak.

A 350Z műszerfala matt fekete, míg a műszerek és a légkondicionáló kezelőgombjai is alumínium betéteket és kereteket kaptak. A középkonzolon elhelyezett műszerek a versenyautósan a vezető felé irányítottak, és olyan nem szokványos adatokat mutatnak, mint a gumi- és az olajnyomás. Szintén különlegesség, hogy a fő műszeregység a kormány tengelyére van szerelve, így azzal együtt mozogva mindig tökéletesen látható.

A sportos enteriőr elegáns megoldásai közé tartoznak az alumínium pedálok, és tökéletes fogású bőr sportkormány. Az elektronikai berendezések tárháza japán kocsihoz méltón igen széles. A lista a digitális klímától kezdve a csúcs hi-fi rendszeren át egészen a DVD-vel kombinált navigációs rendszerig tart.

A Nissan 350Z egyenlőre csak Észak-Amerikában és Japánban kapható, de a hírek szerint hamarosan az öreg kontinensen is árusítani fogják. Egyedi külsejével, és kedvező árával feltehetőleg komoly konkurenciája lesz az európai sikermodelleknek. Ráadásul a szellős változat megjelenésére sem kell már sokat várni, a 350Z roadster a hírek szerint jövőre érkezik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik