Belföld

Álomévet zárt a Vegyépszer – mert nagyot álmodni

Tavaly megugrott a Vegyépszer Rt. nyeresége, az ötszörös bővülést sok cég nézheti irigykedve. A fellendülés folytatásához persze elengedhetetlen, hogy az új kormány ne változtasson az autópálya-építési renden.

A Vegyépszer Rt. 2001-ben 5,55 milliárd forint konszolidált adózott eredményt ért el, ez ötszöröse az előző évinek – mondta Tímár Gyula vezérigazgató a társaság sajtótájékoztatóján. A 302 milliárd forint rendelésállományú cégcsoport tavaly 98,1 milliárd forint árbevételt ért el az egy évvel korábbi 21,8 milliárd forint után.

Pályára állítvaAz 1,073 milliárd forint jegyzett és a 8,73 milliárd forint saját tőkéjű cégcsoport mérlegfőösszege tavaly 42,5 milliárd forint volt, szemben a 2000. évi 20,7 milliárddal. A 302 milliárd forintos megrendelésállományból 278 milliárd forint a Betonúttal alkotott Magyar Autópályaépítő Konzorciumé, míg 24 milliárd forint a hídépítő konzorciumé.

Autópálya- és hídguru

A jelentős árbevétel és eredményjavulás annak köszönhető, hogy lényegében tavaly jelentkeztek először az állami autópálya- és hídépítés-megrendelések bevételei – mondta Tímár, az MTI Eco beszámolója szerint. A rendelésállomány egyharmada már elkészült, mintegy 200 milliárd forint értékű munka még hátra van. Megemlítette, hogy a munkák java az M9-es autópálya, az M30-as gyorsforgalmi út, a Széchenyi Pluszban elnyert 38 elkerülő út alkotja.

Álomévet zárt a Vegyépszer – mert nagyot álmodni 1Amikor az új kormány úgy nyilatkozott, hogy minden olyan szerződést felülvizsgál, amely kétségekre adhat okot, minden bizonnyal beleértette ebbe a Vegyépszer-ügyleteket. Tímár Gyula nem számít arra, hogy az új kormány az autópálya-szerződések felülvizsgálata után felbontaná a Nemzeti Autópálya Rt.-nek a Vegyépszer-Betonút konzorciummal kötött szerződéseit. Szerinte minden korábban kötött autópálya-szerződés jogszerű, de ettől függetlenül bármelyik fél egyoldalúan felbonthatja, bár erre a cégcsoport nem adott okot.

Ha pályázat lesz, elindulnak

Álomévet zárt a Vegyépszer – mert nagyot álmodni 2A vezérigazgató kifejtette, hogy amennyiben az új kormány

változtat az autópálya-szerződések odaítélésének eddigi gyakorlatán és közbeszerzési vagy egyéb pályázatot ír ki, akkor a Vegyépszer Rt. konzorciumi partnereivel együtt indulni fog ezeken a tendereken. Elmondta: nem a pályáztatástól tart, hanem attól, hogy az azon induló, nagyobb tőkeerejű és stratégiai lehetőségű külföldi multinacionális cégekkel nem fogják állni az árversenyt.

A két konzorcium jelenleg összesen 155 kilométer autópálya-szakaszon dolgozik. Ebből az M3-as 68 kilométert, az M7-es 90 kilométeres felújítási szakasza új autópálya-építésre átszámítva 50 kilométert tesz ki, az M9-es autóút 13 kilométert, míg az M30-as 24 kilométert jelent.

Álomévet zárt a Vegyépszer – mert nagyot álmodni 3Ötven szűk esztendő

A közelmúltig a Magyar Fejlesztési Bank aranyrészvénye révén állami résztulajdonban lévő Vegyépszer Rt. a 90-es évek elejétől folyamatosan szélesítette profilját, és olyan projektekbe szállt be, mint a Pólus Center, a Lurdy Ház, a West End City Center kivitelezése. Később magasabb jövedelmezőségű tevékenység után kutatott az ötvenedik évében járó vállalat. Így kapcsolódott be fővállalkozóként a kormány programjában szereplő gyorsforgalmiút-projektekbe.

A Vegyépszer ezen új ága, az út- és hídépítési fővállalkozás csak tavaly alakult, de már 2000 elején ajánlatot tettek a Nemzeti Autópálya Rt.-nek a Füzesabony-Polgár közötti autópálya-szakasz kivitelezésére. Az ajánlatot további út- és hídépítési ajánlatok követték, a cég az M3-as mellett elnyerte az M9-es autóút és a Duna-híd fővállalkozási megrendelését, valamint az M7-es rekonstrukcióját és továbbépítését is. Az utóbbi két évben elvállalt 170 milliárd forintnyi munkához az idén további 130 milliárdos állami megrendelés érkezett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik