Belföld

Ukrán autópálya-bizniszben szövetkezik Demján és Palotás

A Demján Sándor nevével fémjelzett Euroinvest Rt. beszállt az ukrán autópálya-üzletbe , azaz a France-Europe Kft.-be, amely a magyar határ és Kijev közötti autópálya építését készíti elő. A kft.-ben tulajdonos egy amerikai off-shore cég, amelyet itthon Palotás János képvisel.

Ukrán autópálya-bizniszben szövetkezik Demján és Palotás 1A magyar köztársasági elnök legutóbbi ukrajnai látogatásán ismét szóba került a tranzit- és szállítási útvonalak fejlesztése, a két ország együttműködése az autópályák építésében. Ez azért érdekes, mert a FigyelőNet információi szerint a kijevi kormányzat által az ukrán autópálya-projekt előkészítésével megbízott, magyar érdekeltségű France-Europe Kft.-ben nemrégiben szerzett 37 százalékos tulajdont a Demján Sándor nevével fémjelzett Euroinvest Rt.

Az ügylettel az Euroinvest a legnagyobb, de nem többségi tulajdonos lett a kft.-ben, a másik három korábbi tag részaránya 21-21 százalékra csökkent. (A korábbi tagok: Csőzik István, Nagy Ervin és az European Paramedicine and Inv. Corp.) Információnkat az Euroinvest vezérigazgatója, Völker Zsolt is megerősítette, részleteket azonban sem a tulajdonszerzésről, sem a befektetés indokáról nem árult el.

Demján, Muszbek, Mécs és a többiekAz Euroinvest zártkörű részvénytársaság, felügyelő bizottságában olyan nevek szerepelnek, mint Demján Sándor, illetve Demjánnak olyan segítői, mint Muszbek Mihály (a Magyar Labdarúgó Liga igazgatója) és Nyúl Sándor, akik többek között a Trigránit és az Arcadom cégek vezető tisztségviselőiként is működnek. Az Euroinvest igazgatóságában Völker Zsolt mellett Brückner István és Mécs Imre (a politikus fia) neve is feltűnik, ők szintén Demján munkatársai más cégekben.

Helyet csinálni 4,8 milliárdnak

A France-Europe Kft. neve másfél évvel ezelőtt bukkant fel az ukrán és a magyar sajtóban. Akkor került nyilvánosságra, hogy a cég kormánymegbízást kapott a tervek szerint a magyar-ukrán határ és Kijev között húzódó autópálya építésének előkészítésére.

Maga az autópálya az ukrán hetilap, a Galicki Kontrakti internetes honlapja 2000. évi adatai szerint 735 kilométer hosszú lenne. Napi 16-47 ezer gépkocsi közlekedését tenné lehetővé, és mintegy 4,8 milliárd dollárba kerülne a megépítése.

A France-Europe tevékenységébe az eredeti kormányzati megbízás szerint beletartozna a Kijev és a magyar határ közötti autópálya üzleti terve és a projekthez szükséges dokumentáció elkészítése. A tervek elkészítése és a tendereztetés, pontosabban a koncesszióba adás részleteinek kidolgozása tehát a magyar kft. feladata.

Ukrán autópálya-bizniszben szövetkezik Demján és Palotás 2A France-Europe lehet az ukrán Vegyépszer?

Ukrán sajtóértesülések szerint szóba került az is, hogy a France-Europe valamilyen formában vállaljon szerepet a későbbi építkezések során, illetve a koncesszióba adás után is. Nincs kizárva, hogy az Euroinvest érdeklődését ez a lehetőség keltette fel a kft. iránt, ám Csőzik István, a France-Europe ügyvezetője (akit egyébként éppen Kijevben sikerült telefonon utolérnünk) nem kívánt nyilatkozni cége tevékenységéről.

A France-Europe Kft.-nek az Euroinvest belépése előtt, 2000. májusától fogva három tagja volt. Az egyik Csőzik István, aki az amerikai Enron által felvásárolt Energovill egyik leányvállalatánál dolgozott korábban Magyarországon, de a német Bauholding megbízásából részt vett Moszkva környéki autópályák beruházásaiban is. A másik tag Nagy Ervin, aki számos vállalkozásban érdekelt, a rendszerváltás előtt közlekedési miniszter-helyettesként tevékenykedett. Ez utóbbi tisztségében a magyarországi állami autópálya-építkezésekkel is foglalkozott.

Egy “elismert pénzügyi szakértő”

Ukrán autópálya-bizniszben szövetkezik Demján és Palotás 3Kissé rejtélyes a France-Europe tulajdonosai között egy amerikai társaság, amely az off-shore cégek által rendkívül kedvelt Delaware államban van bejegyezve. Az European Paramedicine and Inv. Corp. tulajdonosairól gyakorlatilag semmit sem lehet tudni. Annál sokatmondóbb viszont, hogy a céget Magyarországon Palotás János képviseli, s erről ő korábban beszélt is a Napi Gazdaságnak.

Palotás egyébként saját internetes honlapja szerint jelenleg “főként külföldön dolgozik elismert nemzetközi pénzügyi szakértőként. Elnöke és vezető tanácsadója, szakértője több amerikai pénzügyi befektetői és tanácsadói konzulens társaságnak. Aktív befektetőként van jelen a Budapesti Értéktőzsdén”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik