Belföld

A nyereség trükkje – új megoldásokkal kísérletezik a Google

A Google a szponzorált linkek elhelyezésénél ezentúl figyelembe veszi mind az átkattintási arányt, mind a cégek által ezek fejében fizetett összeget. Az Overture már bizonyította, hogy a fizetős linkek szépen hoznak a konyhára.

A nyereség trükkje – új megoldásokkal kísérletezik a Google 1A népszerű kereső, a Google már csaknem egy éve próbálkozik a szponzorált linkekkel, amelyeket a keresési találatok felett, világosan elkülönítve, szürke háttérrel jelenít meg. A linkeket a kereső eddig 1000 oldalletöltéseként fix áron értékesítette, ezentúl azonban sokkal csavarosabb konstrukcióban népszerűsítik magukat a hirdetők.

Az új eljárás lényege, hogy a hirdetőknek átklikkelésenként kell fizetniük – tetszés szerinti összeget. Minél előkelőbb helyen szeretné látni szponzorált linkjét a cég, annál többet érdemes felajánlania kattintásonként. Az igazán nagy ötlet azonban az, hogy a Google, még ezek után is fenntartja magának a jogot, hogy a szponzorált linkeket a saját kifizetései szerint rendezze.

Kulcskérdés a hitelességMíg a Google nagy hangsúlyt fektet arra, hogy látogatóit ne tévessze meg, és a kereséskor kapott találatokat jól elkülönítse a szponzorált linkektől, sok kereső nem ezt az eljárást követi. A múlt évben az amerikai fogyasztóvédelmi testület jó néhány keresőt el is maraszt ilyen ügyben: minden jlezés nélkül fizetős linkeket kevert a találatok közé az Altavista, az AOL, a Direct Hit Technologies, az iWon, a LookSmart, a Microsoft és a Terra Lycos is.

Saját érdeke szerint sorol

Ha valaki például átkattintásként 50 centet fizet, és az átklikkelési arány 2 százalékos, ez nyilván a cégnak nagyobb bevételt eredményez, mint egy olyan link, amelyért 75 centet fizetnek, ám csupán 0,5 százalékos átkattintást eredményez. A Google tehát a linkek sorbarendezésével saját bevételét kívánja maximalizálni.

A 300 alkalmazottat, köztük 50 matematikusdoktort foglalkoztató cég múlt hét közepén üzembe helyezett új szolgáltatását a piac pozitívan fogadta: az elemzők szerint a már tavaly is nyereséges társaság ezzel megsokszorozhatja bevételeit. (A cég tulajdoni szerkezete nem követeli meg, hogy pontos adatokat hozzon nyilvánosságra.) A Google technológiáját jelenleg 130 vállalkozás licenceli, a kereső naponta átlagosan 150 millió kulcsszóra keres.

Szponzorált linkek – az Overture elkezdte és profitált belőle

A nyereség trükkje – új megoldásokkal kísérletezik a Google 2A Google újítását fogadó elemzői optimizmusra elsősorban a GoTo.com-ból Overture.commá alakult keresőrendszer sikere ad okot. A leglátogatottabb portálokon – Yahoo!, AOL, MSN – elérhető kereső tulajdonképpen egy online Yellow Pages. Minél többet fizet egy cég szponzorált linkjének regisztrálásáért, annál előkelőbb helyen ugrik elő a megfelelő kulcsszónál. A fizetés szintén átkattintás után történik.

Az Overture hirdetőinek száma meghaladja az 53 ezret, egy átklikkelés után tavaly a hirdetők átlagosan 23 centet fizettek. A stratégia már 2001-ben is szépen jövedelmezett: a kereső bevétele a negyedik negyedévben elérte a 101 millió dollárt, 154 százalékkal haladta meg 2000 utolsó három hónapjának forgalmát. A bevétel ötödét a cég nyereségként könyvelhette el, az egy részvényre jutó profit (EPS) 35 cent.

Hosszú távon hisznek benne

A Wall Street várakozásait (19 cent) jócskán felülmúló EPS miatt nem csoda, hogy az internetszektorban az Overture rövid időn belül a befektetők kedvencévé vált. 2002-re éves szinten 442 millió dollár bevétel mellett 58 millió dolláros, részvényenként 93 cent nyereséggel számol. Hogy a részvényben mennyire bíznak a befektetők, azt az jelzi igazán, hogy jelenlegi, 26 dollár körüli árfolyama csaknem harmincszorosa az erre az évre várható, egy papírra jutó nyereségnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik