Belföld

Magyar vizeken

A hagyományos vezetékes telefonpiac második rajtkockájából indul a távközlési piac december 23-án jogtechnikailag véglegessé vált megnyitása utáni megmérettetésben a Vivendi Telecom Hungary (VTH). A cégegyesítések és a folyamatos terjeszkedés ellenére azonban a jogelődje – a CG Sat Hungary – révén 1994 óta piacon lévő társaság távolról sincs egy súlycsoportban legfontosabbnak tartott versenytársával, a Matáv Rt.-vel.

A Vivendi magyar vállalkozása az elmúlt hét évben 600 millió dollárt meghaladó értékű beruházást hajtott végre, és kilenc helyi szolgáltatási körzetében 1,5 millió előfizető ellátására rendezkedett be saját hálózatával. A Hírközlési Főfelügyelet gyorsjelentése szerint a több mint 3,7 millió bekapcsolt fővonalat, előfizetőt számláló hagyományos vezetékes telefonpiaci tortából viszont a társaság csak 12,5 százalékos szeletet hasított ki magának, miközben a Matáv részesedése meghaladja a 80 százalékot.

A VTH versenyképességének és működési hatékonyságának javítása érdekében már 2000-ben megkezdte koncessziós társaságainak összevonását. A Déltáv Rt. és a Digitel 2002 Rt. fúziójával 2000 novemberében életre hívta a V-fon Távközlési Szolgáltató Rt.-t, amelybe 2001. június 30-án a Jásztel Rt.-t is beolvasztotta. A társaság érdekeltségei közé tartozó Bakonytel, Dunatel, Egom-Com, illetve Kisduna-Com összevonása egyelőre nem zárult le.

A cégcsoport internetes szolgáltatásait a 2000 végén piacra lépett V-net Rt., üzleti kommunikációs szolgáltatásait pedig a V-com Rt. látja el. Ez utóbbi 2001-ben beindította üzleti szolgáltatásait a főfelügyelet pályázatán megvásárolt 3,5 gigahertzes frekvencián is, piaci részesedése a becslések szerint 10,4 százalék. A VTH az Eurotel Rt.-ben meglévő 49 százalékos súlya révén a fővárosban kiterjedt optikai kábelhálózattal rendelkezik.

A VTH intenzív terjeszkedésre készül. A társaságnál azt ígérik: a telefonpiaci verseny hivatalos megkezdése után az ország minden pontján elérhető távolsági hangszolgáltatást indítanak. Az üzleti kommunikációs piacon ugyanakkor integrált hang-adat szolgáltatásokkal jelennek meg. A Vivendi elsődleges “támadási” célpontjai ezzel együtt természetesen a Matáv szolgáltatási területén lévő nagyvárosok, és itt is elsősorban az üzleti előfizetők lesznek. A társaság a megnyíló piacokon jelentős terjeszkedésre, koncesszióinak lebomlása után saját területein szerény piacvesztésre számít. A grandiózus tervek ellenére a VTH támadásai, üzleti előfizetőknek címzett ajánlatai aligha rengetik meg a Matávot, miközben a Vivendi helyi monopóliumait biztosító koncessziók lejárta után színre lépő (úgynevezett inkumbens) szolgáltató valószínűleg a vártnál több kellemetlenséget és ezzel nagyobb piacvesztést okoz majd a társaságnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik