Az internetezésből származó bevételek 40-50 százalékára tartana igényt a Freestart – hangzott el a keddi sajtótájékoztatón. Ez immár égetően aktuális kérdés, hiszen a nyár elején elfogadott Egységes hírközlési törvény (EHT) előírja, hogy a távközlő hálózaton nyújtott internetszolgáltatás esetén a távközlési szolgáltatónak a befolyt összeg egy részét át kell adnia az internetszolgáltatónak. A bevételmegosztás részleteiről egy végrehajtási rendelet szól majd, amelyet az ígéretek szerint december 23-áig elfogad a kormány.
Elfogadott távközlési rendeletekKeddi ülésén a kormány az EHT-hoz kapcsolódó, újabb nyolc végrahajtási rendeletet fogadott el. Többek között a különböző távközlési hálózatok összekapcsolásáról, illetve a felhasználók szabad szolgáltatóválasztásáról szólót. Ez utóbbi értelmében vezetékes telefonokról a vidéki és a nemzetközi hívások, mobilnál pedig a nemzetközi hívások esetében az ügyfél nem köteles állandó szolgáltatójának az ajánlatát elfogadni, választhatja más szolgáltató kedvezményesebb ajánlatát is.
Ha Európában lehetséges…
A Freestart az Európai Unió példájával támasztja alá érvelését: a legelfogadottabb EU gyakorlat szerint a helyi hozzáférési díjak percenként 0,5-0,9 eurócent között vannak (1,27-2,28 forint). Ha a többi európai hálózatüzemeltető ilyen alacsony díjszabás mellett képes megteremteni helyi hálózatának védelmét, akkor ez Magyarországon is megoldható a Freestart szerint.
Ebben az esetben pedig a csúcsidőn kívül a dial-up hozzáférésekből származó bevétel 40-50 százalékát a távközlési szolgáltató könnyűszerrel átadhatja az internetszolgáltatónak. A Freestart ügyfelei jellemzően csúcsidőn kívül, délután hat és reggel hét óra között csatlakoznak a világhálóra.
Az ingyenes internetet használó profiljaA Freestart felmérése szerint felhasználóik 79 százaléka férfi, 61 százalékuk 36 évnél fiatalabb, 41 százaléka felsőfokú végzettségű és gyakorlatilag este hat és reggel hét óra között interneteznek. A felhasználóknak 23 százaléka “heavy user”, azaz havonta húsz óránál többet tölt a világhálón.
Az első év eredményei
A tavaly decemberben indult ingyenes szolgáltatónak jelenleg 143 ezer regisztrált felhasználója van. A cég az elmúlt évben több mint félmilliárd forintot fektetett be Magyarországon, alaptőkéje jelenleg 1,3 milliárd forint. Idén csupán elenyésző, 10 millió forint alatti, döntően honlapja hirdetéseiből származó bevételt ért el – mondta el a sajtótájékoztatón László Péter igazgató.
A cég tulajdonosai a belga Deficom Group SA, a szintén belga Profrigo SA és az igazgatóság. A Deficom a brüsszeli tőzsdén is jegyzett belga befektetői csoport, a kommunikáció, a média és az új technológiák terén tevékenykedik. Közép-Európában további befektetése a Canal+ Polska tévécsatorna.
A Profrigo 110 éves múltra visszatekintő befektetési társaság. Portfóliójában 80 százalékban internet- és információ-technológiai befektetések szerepelnek. A Profrigo Európa egyik első internetszolgáltatójának alapítója.
Fizetős szolgáltatásokkal bővül a választék
Jövőre már nem elégszik meg az ideihez hasonló, csekély bevétellel a cég – mondta el a sajtótájékoztatón László Péter igazgató. Sok múlik a bevételmegosztásról szóló várva várt rendeleten: ettől teszik ugyanis függővé további beruházásaikat, kapacitásaik bővítését, országos terjeszkedésüket, illetve fizetős, prémium szolgáltatásaik kialakítását.
Ha minden a terveik szerint alakul, 2002 harmadik negyedévére további 10 vidéki városban és vonzáskörzetében is elérhető lesz a szolgáltatás. Jövőre újra több száz millió forintos beruházással, illetve jelentősebb tőkebevonással is kalkulálnak. Bruno Lefebvre ügyvezető igazgató szavai szerint a tulajdonosokat egy hazai befektetői csoport is megkereste.